Eettafel in nieuwe kleur beitsen

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
100
62
Omgeving Leeuwarden
Hallo,

Ik heb een eikenhouten tafel gekocht die in een white wash gebeitst is. Nu zou ik graag een natuurlijke eiken kleur willen.
Ik weet niet goed wat een juiste gang van zaken is.

Moet ik het tafel eerst opschuren tot ik de natuurlijke kleur weer terug zie? Ik weet niet hoe diep de beits er in is getrokken en of opschuren uberhaupt zin heeft?
Of kan ik hier rechtstreeks overheen de white wash heen beitsen met een naturel beits?

Ik had zelf zoiets in gedachten: lichte eiken beits

Hebben jullie tips waar ik op kan letten of andere suggesties qua beits of een lak?
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
322
139
55
Luzy Saint Martin
Schuren, borstelen, schuren, scrapen en hopen dat alle wit er uit is.
Daarna van meet af aan weer opbouwen: schuren, schrapen afwerken, schuren en weer afwerken.
 

jorisvh

Post veel
inderdaad, alle wit moet weg tot het blank eiken is.
om natuurlijk eiken er als natuurlijk eiken te laten uitzien moet je niet bijkleuren met beits. die licht eiken beits dient wellicht om een andere houtsoort de tint van licht eiken te geven.
belangrijkste: doe een proefje op de onderkant. sommige zogenaamd transparante lakken gaan toch verkleuring geven.
 

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
100
62
Omgeving Leeuwarden
Het gaat de goede kant op, hoe kan ik deze natuurlijke kleur het beste behouden? Zit zelf te denken aan een transparante meubel olie of wellicht gekookte lijnolie?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.798
752
Enschede, Twente
De meeste middelen met olie erin maken het geler. En olie an sich dus helemaal. In een ander draadje hier wordt de vraag ook behandeld. Consensus is Traelyx of Skylt gebruiken, met iets meer stemmen voor de laatste…
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.