Draaibril Nico Oosthoek

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Vandaag een poging gedaan. Natuurlijk heb ik de tekening uit mijn hoofd geleerd. De hele ochtend besteed aan het verzamelen van de bouten moeren, wielen en lagers. Ja skeeler wielen moet ik nog genoeg hebben. Al 20 jaar niet gebruikt, waar liggen die dan. Hout gehaald ik dacht 19 mm maar het bleek 22 mm te zijn nu er 3 boutjes te kort dus die gaan we morgen halen.
We beginnen met hout op elkaar te schroeven 42 cm vierkant.
20240129_130403.jpg
Met een passer de cirkels getekend en ja hoe gaat dat ook alweer een cirkel in drieen verdelen. Soms gaat het meteen goed als je niet nadenkt. De straal genomen en hier de passer op gezet. Toen geprobeerd. Geen drie keer maar zes keer. Nou dat is dus ook goed. (of dit de juiste formule is weet ik niet maar ik kwam wel uit)
Hoe maak je dit nu snel rond. Lintzaag of frees? Dit keer de draaibank. Ik had geen jig voor de lintzaag en om het op de freestafel te doen daar had ik geen zin in want dan moest ik te veel opruimen.
De hoeken eraf gezaagd want ik wist niet of deze wel op de bank zou passen. Nee niet op de twister dat gaat niet lukken.
20240129_133621.jpg

Hier heb ik hem op mijn kopdraaibank gezet. Ik heb de cirkel eruit gedraaid. Een tip wil ik wel geven doe het niet op de draaibank met multiplex. Heel veel slijpen werd het maar het lukte wel.
20240129_142755.jpg
De sleuven erin gezaagd en de plankjes voor de wielen voorzien van een sleuf op de boormachine. Vijl erdoor en de kop van de slotbout past. Ik heb alleen geen goede lengte bout. 50 mm vind ik met een sluitring erbij te kort. Dus morgen een 60 mm halen.
20240129_172038.jpg
20240129_173638.jpg
20240129_201008.jpg
Met de hand de vaas rond gedraaid en dat ging prima dus hoop vol voor morgen. Of ik tevreden ben met de bevestiging op het bed gaan we zien. Er zitten 2 sterknoppen aan de onderzijde om de bril vast te zetten. Dat kan problemen geven met de dwarsverbindingen in het bed. Ik ga deze bril toch niet elke dag gebruiken.

Als deze post een eigen topic moet krijgen dan lees ik dat wel. Ik hoop dat iedereen die hier aan wil gaan beginnen er wat aan heeft.

Succes
 

Gerard R

Nieuw lid
27 jan 2024
4
2
Veenendaal
Ziet er goed uit. Slim om hem op de draaibank rond te draaien. Geeft mij ook gelijk een mooi voorbeeld, dus dank voor het delen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ja, dat is het wel kort gezegd. Als een werkstuk aan een kant vast zit en de overhang groter word is het soms prettig om een extra steun te hebben. Dat is bij de vaas die hier in de bril zit niet nodig. Maar deze stond dicht bij voor een test.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.