Donkere vlekken in Populier hout

Wiljan

Nieuw lid
15 nov 2023
9
0
Heerde
Hallo,

Ik ben bezig met een stuk populieren hout.
Nu zitten er een aantal donkere vlekken in het hout(foto1), het lijken wel een soort olie vlekken. Heeft iemand een idee wat dit voor een vlekken zijn? en of ze eventueel nog te behandelen zijn?

Verder zijn er ook nog een soort donkere scherpe lijnen zichtbaar(foto2), zou dit een schimmel zijn?

Ik heb 2 fotos toegevoegd.

Ik hoor het graag als iemand iets weet.

Mvg,
Wiljan
 

Bijlagen

  • Foto 2.jpg
    Foto 2.jpg
    92,2 KB · Weergaven: 81
  • Foto 1.jpg
    Foto 1.jpg
    65,8 KB · Weergaven: 73

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
817
Omgeving Leiden
Dit wordt hout met 'slaap' genoemd. Wordt veroorzaakt door schimmels, maar als het hout droog is zet dit niet door. Of het eruit te krijgen is weet ik niet, maar ik vermoed van niet omdat het hout immers is aangetast.

1700064996655.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Wiljan

Wiljan

Nieuw lid
15 nov 2023
9
0
Heerde
Dankjewel voor je reactie, het hout is al wel goed droog dus dat scheelt dan wel.
maar het zit wel diep in het hout getrokken dus helemaal eruit krijgen wel wel niet gaan inderdaad, misschien dat ik de vlekken op 1 of andere manier nog iets kan bleken ofzo.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
817
Omgeving Leiden
Dat zou ik dan eerst proberen op een proefstukje. Ik weet niet wat je gaat maken, maar misschien is een knoest, vlek of een beetje slaap helemaal niet zo storend.
 

Wiljan

Nieuw lid
15 nov 2023
9
0
Heerde
Ja ik probeer het eerst aan de onderkant, het wordt een tafelblad.
De ''slaaplijnen'' vind ik ook niet zo erg, vind de donkere vlekken er wat onnatuurlijk uitzien. Heb wel wat dingen gelezen over ontweringswater maar weet ook niet of dat iets zal doen.
 

Bijlagen

  • Foto3.jpg
    Foto3.jpg
    142,7 KB · Weergaven: 71

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Prachtig stuk hout! Je schuurt het er niet uit, het is de natuur die hier zijn gang is gegaan. Gewoon laten zitten en een mooie tafel van maken.

Ik heb voor ons eigen huis 14 jaar geleden een tafel gemaakt met een blad van bubinga. Het is een plank uit een stam met aan beide zijden een beetje spint. Het hout heeft ooit lang buiten gelegen en in het spint zit het zelfde soort zwarte lijntjes als bij jou. Prachtig, dit heeft de natuur met het hout gedaan; in gebruik komen er nog wel wat gebruikssporen bij.


Heb je al bedacht hoe je het blad af gaat werken? Olie, lak, was of een combi?

jaap
 
Laatst bewerkt:

Wiljan

Nieuw lid
15 nov 2023
9
0
Heerde
Ik kwam er inderdaad achter tijdens het vlakken van het blad dat het er behoorlijk diep ingetrokken zit.

Hele mooie tafel geworden Jaap! heb je nog veel last gehad van het krom trekken van het hout door de jaren heen?

Ik heb tot nu toe alleen ervaring met Rubio monocoat, dus ik neig er naar om die weer te gebruiken. Al was dat wel een ander stuk hout, dat was een stuk Acacia hout. Wat gebruik jij vaak?
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik kwam er inderdaad achter tijdens het vlakken van het blad dat het er behoorlijk diep ingetrokken zit.

Misschien nog even voor de duidelijkheid (en *correct me if I'm wrong* beste forumgenoten ): die schimmels voeden zicht uit de boomsappen als de boom nog leeft, en breiden zich dan uit door hele stukken boom. Het is dus niet schimmel die oppervlakkig op de plank komt na het verzagen, maar het zit al in de boom voor 'ie geveld wordt. Pas als je de boom "openzaagt" weet je of, en hoeveel "slaap" er in het hout zit. Als de boom plank geworden is, stroomt er geen sap meer en sterft de schimmel.
Je kunt het er dus echt niet "af schuren", het zit echt in het hout. Vandaar ook dat hout "met slaap" gezocht wordt, het is een natuurlijk verschijnsel. Een soort parel in de oester :) . Sommige boomsoorten hebben dit verschijnsel wel heftiger / mooier dan anderen, zoek maar eens naar "beuk met slaap" (waarschijnlijk ook die balkjes die @thomsz liet zien), dat is echt prachtig vind ik.
Ik wist niet dat populier ook dit soort slaap kon krijgen, dus: weer wat geleerd!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik dacht dat die schimmels pas gaan groeien als de boom gezaagd is. Om berken en beuk met slaap te 'maken' laat men ze een tijdje liggen en wordt er zelfs grond overheen gegooid om het proces te bevorderen.
Het is ook weer afhankelijk, in de zomer worden geen esdoorns etc gezaagd en opgeslagen omdat dan de schimmels zeer snel toeslaan.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: Nerf

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik kwam er inderdaad achter tijdens het vlakken van het blad dat het er behoorlijk diep ingetrokken zit.

Hele mooie tafel geworden Jaap! heb je nog veel last gehad van het krom trekken van het hout door de jaren heen?

Ik heb tot nu toe alleen ervaring met Rubio monocoat, dus ik neig er naar om die weer te gebruiken. Al was dat wel een ander stuk hout, dat was een stuk Acacia hout. Wat gebruik jij vaak?
Zoals Nerf al schrijft, zit het niet op het hout, maar er in.

Ik ben een liefhebber van olie of hardwax olie. Het voelt aangenaam en natuurlijk aan. De tafel zit in de Osmo een fijn en gemakkelijk produkt om mee te werken. Je kunt ook olie toepassen en daarna de tafel in de was zetten.
Bij lichte houtsoorten zou ik eerst wel een proefje doen, dat wordt denk ik toch gauw te gelig als je er olie opsmeert. Dat is waterverdunbare lak misschien handiger.
Zoals ik elders schreef heb ik ook een potje Invisible Oil gekregen. Op eiken zie je inderdaad geen kleurverschil. Ik zal dit weekend een proefje voor je doen op een stukje vuren en esdoorn.

jaap
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Misschien nog even voor de duidelijkheid (en *correct me if I'm wrong* beste forumgenoten ): die schimmels voeden zicht uit de boomsappen als de boom nog leeft, en breiden zich dan uit door hele stukken boom. Het is dus niet schimmel die oppervlakkig op de plank komt na het verzagen, maar het zit al in de boom voor 'ie geveld wordt. Pas als je de boom "openzaagt" weet je of, en hoeveel "slaap" er in het hout zit. Als de boom plank geworden is, stroomt er geen sap meer en sterft de schimmel.
Je kunt het er dus echt niet "af schuren", het zit echt in het hout. Vandaar ook dat hout "met slaap"
Of het al in het levende (gezonde) hout zit weet ik zo niet - ik ging er iig altijd van uit dat het pas bij geveld hout gaat groeien iig. Merk overigens op dat het niet zomaar een schimmelgroei is. Slaap krijg je pas (althans zo heb ik het altijd begrepen) als twee verschillende soorten schimmel (en ik weet zo niet welke) het hout koloniseren en mekaar gaan beconcurreren. Waar de groeiende myceliums elkaar tegenkomen onstaat een chemische oorlogsvoering waarbij de stoffen geproduceerd worden die het hout doen verkleuren. Mede daarom ook die grillige vormen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nerf

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ah, nou, blij dat ik al aangegeven had dat ik het niet zeker wist, zo leer ik ook weer wat.
 

Wiljan

Nieuw lid
15 nov 2023
9
0
Heerde
Zoals Nerf al schrijft, zit het niet op het hout, maar er in.

Ik ben een liefhebber van olie of hardwax olie. Het voelt aangenaam en natuurlijk aan. De tafel zit in de Osmo een fijn en gemakkelijk produkt om mee te werken. Je kunt ook olie toepassen en daarna de tafel in de was zetten.
Bij lichte houtsoorten zou ik eerst wel een proefje doen, dat wordt denk ik toch gauw te gelig als je er olie opsmeert. Dat is waterverdunbare lak misschien handiger.
Zoals ik elders schreef heb ik ook een potje Invisible Oil gekregen. Op eiken zie je inderdaad geen kleurverschil. Ik zal dit weekend een proefje voor je doen op een stukje vuren en esdoorn.

jaap
''Je kunt ook olie toepassen en daarna de tafel in de was zetten. ''
Wat is in dit geval dan nog de werking van de was? dat werkt dan nog als extra beschermlaag?

''Ik zal dit weekend een proefje voor je doen op een stukje vuren en esdoorn.''
Oke ben benieuwd naar het resultaat!
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Naar mijn beste weten ontstaat slaap ook in bomen die ziek en/of (af)stervende zijn. De houtzager Matt Cremona velt regelmatig bomen waarvan soms na het zagen zoiets zichtbaar is.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.