Detail geisoleerde fundering/aansluiting wand

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
225
21
Holten
Wat vinden jullie van dit detail wat betreft waterdichtheid & koudebrug onderbreking?

Blauw= geisoleerde kantplank
Oranje= een vuren balk 44x150mm in de loodvrije menie (bovenzijde niet, ivm vocht opsluiten in het hout zelf)
Op de stelregel een flap epdm folie 50cm breed nieten die tussen de Oranje balk en geisoleerde kantplank over de geisoleerde ps kist naar buiten valt.

Kant en klare ps kist
150mm afgevlinderde gewapende betonvloer op 100mm drukvaste eps

Hoe zien jullie dit? Of is dit heel omslachtig en kan dit simpeler en of beter? Graag jullie mening!
20240303_103227.jpg20240303_103244.jpg20240303_103516.jpg
 

JagerGuus

Actieve deelnemer
2 nov 2020
89
48
Utrecht
De stellat is overbodig. Door hem te bevestigen aan beugels hang je je gevel op aan schroeven/bouten in hout onder de grond. Dit is een risico. Epdm als ondergrondse waterkering is niet geschikt. Epdm lijm laat in deze toepassing een keer los en dan wordt er water aangezogen via de capillaire. Ik heb een schetsje bijgevoegd van wat ik toepas/ wat fabrikanten voorschrijven. Ik liep even vast met het isolatie patroon. 1 is een geventileerde onderlat. Jij tekent hem horizontaal, je moet ze verticaal plaatsen. Je kan weg komen met een geventileerde lat maar het beste is om eerst een lat verticaal te plaatsen. 2 is waterkerende dampopen folie. Je moet zorgen dat deze onderaan voor je kantplank langs loopt ivm afwatering naar buiten. 3 is dpc of epdm onder de aansluiting stelregel beton. 4 is ruimte tussen de gipsplaat en de vloer. De gipsplaat mag direct tegen de staanders aan worden geplaatst. 5 is dampdichte folie. dit is een beetje de standaard in houtskeletbouw. Echter zonder te weten waar het voor dient is het niet 100% accuraat
 

Bijlagen

  • IMG20240307162348.jpg
    IMG20240307162348.jpg
    68,5 KB · Weergaven: 41

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
225
21
Holten
Bedankt voor je uitgebreide bericht,

Misschien moet ik zelf nog even wat toelichten voor de duidelijkheid.

Het gaat om een geisoleerde tuinkamer / gym ruimte. Verwarming/koeling doormiddel van een airco (binnen/buitenunit)

De opbouw van de wanden zijn even niet van belang, maar gaat als volgt worden van binnen naar buiten;

12mm interprime, 18x95 vuren lat horizontaal +/- 300mm h.o.h., klimaatfolie, vuren 44x120 gevuld met steenwol, spinvliesfolie dampopen, verticale vuren tengel 10x40 op staanders h.o.h. 610, 18x95 vuren lat horizontaal +/- 300mm h.oh. , verticale gevelbekleding ayous 28x130mm dubbelprofiel.


Waar het mij om gaat, hoe kan ik het best een degelijke aansluiting maken als de betonvloer 150mm dik (gevlinderd) er pas later in komt. En de bovenkant van de fundering 150mm onder het peil ligt? Zoals op mijn tek te zien is.

Of een betonband 50x150 en daar de geïsoleerde kantplank tegen aan? Ik wil liever geen vochtplekken achteraf in mijn afgewerkte betonvloer.
 

JagerGuus

Actieve deelnemer
2 nov 2020
89
48
Utrecht
Ik zou gewoon de vloer erin storten en niet vlinderen. Dan lekker je wanden en dak bouwen en dan opnieuw een laagje beton storten als vloer of een betonlook vloer over zandcement. Dan moet je wel je wanden en dak opbouwen terwijl je met je voetne in het zand en aarde zit. Dit kan prima met prefab maar als je het zelf doet en het gaat regen oid ben je niet blij. Of igv de vuren lat vervangen door een azobe balk. Dit gaat niet zo snel rotten. Daar tegenaan kan je als waterkering bitumen zonder leislag aanplakken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.