Centreer problemen Festool domino 500

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.644
700
Antwerpen
zoals al een paar keer vermeld: de dikte instelling is maar een om een idee te hebben en is NIET nauwkeurig.
De bedoeling van de domino is om altijd vanuit het REFERENTIE vlak te werken (let op de definitie van referentievlak) en altijd hetzelfde vlak van de machine als referentie te nemen. Dan speelt het ook geen rol of je bij 18mm MP nu 18, 10 of 22mm als hoogte in zou stellen
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.779
747
Enschede, Twente
Op het hart mikken is ook hierbij foute boel. Wat betreft het werken met de Dominofreesmachine zorgt dat enkel voor verwarring. Je moet juist duidelijk uit het midden zitten. (Dat is trouwens op heel veel vlakken een goed idee…)
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
357
45
Drunen bij Den Bosch
Ik heb ook soms het idee dat men symmetrisch probeert te werken, de domino op het hart van de dikte in de plank, terwijl dat niet de gedachte achter de machine is. De afstand van het hart van de frees tov het referentie vlak is een gegeven, 10mm. Het maakt b.v. dat je een fout bij het draaien en flippen van een plank sneller in de gaten hebt. Het maakt dat je bijvoorbeeld bij alle kastplanken altijd alleen maar met die zelfde 10mm hoeft te werken.
Inderdaad, ik heb de autistische neiging om de sleuf in het midden af te willen stellen en dan introduceer je dit probleem eigenlijk vooral. Ik ben er inmiddels achter dat mijn probleem van deze week is veroorzaakt door een verschuiving van de hoogte verstelling. Ik heb deze nu nagesteld maar ga toch eens kijken naar vervangende hevels. In één verbinding zie ik dat deze begint te verlopen en dit is bij de andere verbindingen niet het geval.

In mijn paneel had ik eerst de gatenrij geboord voor de bankjes en dat had ik niet moeten doen. Ik had eerst referentie zijden moeten kiezen en vervolgens de verbindingen moeten aanbrengen en de gatenrij moeten aanbrengen.
Ik kan mij wel voorstellen dat niet iedereen elke avond/weekend tijd heeft om de tips van hier uit te proberen.

Voor het niet blijven zitten van je hoogte instelling: die hendeltjes zijn na te stellen of zoals ik gedaan heb vervangen door van die standaard hendeltes waar je trekt en dan vrij het hendel kan verplaatsen. Ik heb deze gebruikt en de draad ingekort, maar de hendels vallen wat lang uit.
Server Busy

Wat betreft de hoogte instelling: er bestaan geprinte stukken om die standaard diktes aan te passen, want nu zit er bijvb. geen 18mm op.
Ik heb er geen ervaring mee, maar mijn redenering is dat zo'n plaat niet altijd exact 18mm is en je dus denkt in het midden te zitten maar toch net niet. Je kan dus beter de standaard gebruiken want dan kan je ook zien wat je als referentievlak gebruikt hebt en dat is belangrijker dan de exacte maat.

Mijn problemen met de domino zijn ook dat ik het te weinig gebruik en dus wel eens de mist in ga met referentie vlakken. Of proberen te veel strakke gaten te gebruiken, nu ga ik voor het minimale aan strakke gaten.
die hevels ga ik bestellen! Ik heb het inmiddels gecorrigeerd maar de bewegingsruimte die je heb is zo klein,dat je hem telkens tegen het mondstuk van de stofzuiger aansluiting drukt.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.243
536
Eanske
ingoogni.nl
Inderdaad, ik heb de autistische neiging om de sleuf in het midden af te willen stellen en dan introduceer je dit probleem eigenlijk vooral.
Filmpje voor een plank in een kast. De man(nen) maken nogal wat drukte maar de methode is goed, net zo als veel van z'n domino tips in dat kanaal.


en voor "in het midden" van een dikke plank

 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Stap 1 bij het maken van verbindingen is het paren van de werkstukken. Basisregel in de houtbewerking om fouten bij het aftekenen te vermijden. De gepaarde kant is altijd de referentie waar je van vertrekt. Als je zo werkt is de kans klein dat het misloopt en zullen sommige fouten ook niet opvallen.
(Paren is het aanbrengen van een merkteken, een soort van omgekeerde drie bij de stijlen, een driehoek bij de regels).
Het correct aanbrengen en gebruiken van de paringstekens is in het begin wel niet altijd even eenvoudig. Maar het voorkomt wel fouten.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh en Rene71

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.