Boorkop Langgatboor Lurem C260 vervangen?

Mohr4Me

Actieve deelnemer
2 mei 2020
59
5
Eigenlijk zoals de titel zegt. Is de boorkop van een Lurem C260n langgatboor te vervangen? Ik heb er nu een inzitten die goed werkt maar wil er een grotere inhebben.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
moet perfekt te doen zijn
die wordt op de schaafas gezet
kan wel linkse draad zijn
heb bij mijn robland ooit de boorkop met vaste opnamediameter vervangen door eentje met veranderlijke opname
uiteraard moet de nieuwe boorkop op je schaafas passen
 

Mohr4Me

Actieve deelnemer
2 mei 2020
59
5
moet perfekt te doen zijn
die wordt op de schaafas gezet
kan wel linkse draad zijn
heb bij mijn robland ooit de boorkop met vaste opnamediameter vervangen door eentje met veranderlijke opname
uiteraard moet de nieuwe boorkop op je schaafas passen
Ik had snel op internet gezocht maar niks specifieks gevonden voor de Lurem. Ik zag alleen hoe het kan voor boormachines ed. Ik neem aan dat dit dezelfde techniek is. Maar hoe zet ik de schaafas vast?
 

Mohr4Me

Actieve deelnemer
2 mei 2020
59
5
heb zo'n machine ni
is er ergens een gat in de as ?
anders een mes er uit, en in de gleuf een plat ijzer knellen
Dat is nog wel een idee ja. Ik ga ervan uit dat je de as ergens moet kunnen vastzetten, maar kan op het oog het niet vinden. Ik ga eens kijken. Bedankt voor je input!.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
heb bij mijn robland ooit de boorkop met vaste opnamediameter vervangen door eentje met veranderlijke opname
met de jaren is mijn geheugen achteruit gegaan
of is het de opslagruimte die groter geworden is ?
vind ik iets niet direct terug, dan blijft de zoekopdracht op de achtergrond draaien
en na 6 dagen komt nu het antwoord boven: het is een westcott boorkop
die vind ik meestal vermeld als onderdeel bij een machine of opzetstuk
 

Mohr4Me

Actieve deelnemer
2 mei 2020
59
5
met de jaren is mijn geheugen achteruit gegaan
of is het de opslagruimte die groter geworden is ?
vind ik iets niet direct terug, dan blijft de zoekopdracht op de achtergrond draaien
en na 6 dagen komt nu het antwoord boven: het is een westcott boorkop
die vind ik meestal vermeld als onderdeel bij een machine of opzetstuk
Dat soort dingen maakt mij helemaal gek, net als niet op een film, naam of artiest kunnen komen.

Er zit al een boorkop op met een dynamische opname, maar de maximale opname is te klein voor enkele frezen. Dus wil ik er een nieuwe op. Ik ben ook aan het zoeken naar een handleiding van het ding. Kan ik die niet vinden ga ik de "platstaal in de as truuk" proberen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.125
2.618
In plaats van een stuk staal in je beitelwals te steken, is het makkelijker om een stuk hardhout over de volle breedte tussen de beitelwals en de vandiktetafel te klemmen. Als je dan de beitelwals verdraait tot de beitel het hout raakt, kan je kracht zetten, zonder dat je de beitelwals naar z'n grootje helpt. Maar vaak is het genoeg om een grote inbussleutel in de boorkop te spannen en daar een paar goede tikken met een hamer op geven. Door de massa van de beitelwals komt de kop dan wel los. Het is volgens mij linkse draad. Je grotere boorkop gaat vermoedelijk niet in het huis passen. langgat boren zijn gewoon in linkse sets met een 13mm opname te koop. Dat is vermoedelijk de simpelste oplossing.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mohr4Me

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.