boomstammen verzagen - kopse kanten behandelen

LienV

Nieuw lid
5 aug 2023
1
0
Gent
Hallo,

Ik ga binnenkort een aantal boomstammen laten verzagen met een mobiele houtzaag.
Moeten de kopse kanten van de boomplaten behandeld worden met een product om het drogen niet te snel te laten verlopen zodat ze minder snel barsten?
Welk product raden jullie aan? Zijn hiervoor ecologische producten beschikbaar?

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Groetjes,
Lien
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Dat is wel beter ja.
persoonlijk zou ik gewoon een restje grondverf gebruiken
lijnolie werkt waarschijnlijk ook als je het af en toe herhaald.
sommige gebruiken witte houtlijm
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
het belangrijkste is dat de poriën op de kop afgedicht worden, want daar droogt hout het snelst
daartoe volstaat in principe elke eco-verf
steek je licht bij bv tintelijn of ecostore op
bij boolen die ik koop, is op de koppen dikwijls een bandijzer ingeslagen
dat is een specifiek produkt
montageband zou je ook kunnen gebruiken
een paar vijzen er door & hout vasthouden

zelf drogen volstaat meestal niet
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
897
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hallo,

Ik ga binnenkort een aantal boomstammen laten verzagen met een mobiele houtzaag.
Moeten de kopse kanten van de boomplaten behandeld worden met een product om het drogen niet te snel te laten verlopen zodat ze minder snel barsten?
Welk product raden jullie aan? Zijn hiervoor ecologische producten beschikbaar?
witte houtlijm; gesmolten kaarsvet. Kaarsvet is mijn favoriet
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
897
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Om het er goed op te krijgen moet het niet alleen gesmolten zijn, maar echt goed heet - anders ligt het op het hout en trekt er niet in, en laat dan (te) gemakkelijk los. Heet kaarsvet is lastig om mee om te gaan, dus ik hou het ook bij lijm.
Klopt. Vers hout bruist dan ook flink als je t in het hete kaarsvet doopt ;-) En ik doe dit sowieso alleen buiten.
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
754
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Zijn de bomen zelf al lang geleden gezaagd? Is het toen niet behandeld?

Na het zagen en behandelen, met wat dan ook, kun je er ook nog een dwarslatje voor spijkeren. Het beperkt in ieder geval de lengte van de spleet als die toch mocht ontstaan.
 

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
217
Ik werk altijd gesmoten kaarsvet. Werkt prima als je het goed heet maakt. Ik heb een elektrisch kookplaatje met een oude pan met dikke bodem met daarin alle kaars restanten uit ons huis. Gewoon smelten tot het goed heet is en dan met een oude kwast op de plankeinden smeren. Kost helemaal niets (de kaarseindjes) en een oud kookplaatje en oude pan haal je voor een habbekrats bij de kringloopwinkel..
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
897
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Klopt. Vers hout bruist dan ook flink als je t in het hete kaarsvet doopt ;-)
Maar het begon met boomstammen verzagen. Ik denk niet dat daar iets uit komt dat je gemakkelijk in het kaarsvet kan dopen. Als je alleen kleine stukjes hebt, dan gaat dat veel beter.
Err, het ging geloof ik over planken, niet over hele boomstammen, toch? Planken leveren ook wel logistieke problemen op, maar niet zo erg als hele stammen. Je hebt uiteraard wel een ‘pan’ nodig waar je die plank in kunt dopen, maar onmogelijk is het niet. Voor incidenteel werk is iets dat je er op smeert ongetwijfeld handiger ja
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
897
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik werk altijd gesmoten kaarsvet. Werkt prima als je het goed heet maakt. Ik heb een elektrisch kookplaatje met een oude pan met dikke bodem met daarin alle kaars restanten uit ons huis. Gewoon smelten tot het goed heet is en dan met een oude kwast op de plankeinden smeren. Kost helemaal niets (de kaarseindjes) en een oud kookplaatje en oude pan haal je voor een habbekrats bij de kringloopwinkel..
Ik gebruik een klassieke campingaz brander (zoeken met een echte gasfles die je moet vullen) en een oude pan. En hele kaarsen… (die branden we toch allang niet meer)
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
739
Enschede, Twente
In het enkele geval dat ik bezaagd hout had liggen heb ik wat 'overtijd' latex, dus muurverf, gebruikt. De behandeling een paar keer herhaald naargelang hoeveel het in de plankeinden trok.
De einden gaan er uiteindelijk toch af, dus of het cosmetisch gezien consequenties heeft maakt niet uit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.