Boeken shaker furniture

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
ik kwam vandaag op YouTube wat leuke video’s tegen over shaker meubelen. Leuk om te maken denk ik. Heeft iemand ervaring met de boeken (ev in pdf) die er over te vinden zijn ?

De maten zullen we imperial zijn, maar Fusion zet dat wel prima om.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Die boeken zijn best leuk, maar ik heb altijd wel wat aan te merken op de tekeningen (als werktuigbouwer) of verhoudingen (als iemand met affiniteit met industriele vormgeving, want bij ontwerpbureau gewerkt). Maar als inspiratie zijn die boeken wel waardevol. Daarnaast geeft het je vaak wel wat inzicht in het waarom van die meubelen, en da's wel interessant. Geldt overigens ook voor arts&crafts.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Die boeken zijn best leuk, maar ik heb altijd wel wat aan te merken op de tekeningen (als werktuigbouwer) of verhoudingen (als iemand met affiniteit met industriele vormgeving, want bij ontwerpbureau gewerkt). Maar als inspiratie zijn die boeken wel waardevol. Daarnaast geeft het je vaak wel wat inzicht in het waarom van die meubelen, en da's wel interessant. Geldt overigens ook voor arts&crafts.
Ik denk dat ze voor de eind 18e eeuw toch aardig in elkaar zitten als ze nog in meerdere musea te bewonderen zijn :).

Ik ga eens naar de boeken kijken. Bedankt
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Ik denk dat ze voor de eind 18e eeuw toch aardig in elkaar zitten als ze nog in meerdere musea te bewonderen zijn :).
Sorry, ja, zo bedoelde ik het niet, uiteraard zijn de originelen hartstikke goed, maar in die boeken maken ze er nieuwe tekeningen van (reverse engineering) en er staan ook ontwerpen in die afgeleid zijn, of bv met lamello's/ pocket holes/ deuvels werken ipv. pen en gat.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Bij Shakerstyle gaat het niet om de maten, maar om de verhoudingen. En aan die maten heb je ook niet zoveel, want anderhalf eeuw geleden waren mensen in het algemeen een stuk kleiner dan nu.

Een erg mooi en inspirerend boek is
Shaker Inspiration. Five Decades of Fine Craftsmanschip
door Christian Becksvoort
Uitgeverij: Lost Art Press

Daar staan zelfs maten in! Maar vooral veel info over het hoe en wat.
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
94
Omgeving Alkmaar
Een ouder boek van Christian Becksvoort is ook interessant. Naast veel plaatjes ook een stuk Shaker historie.
image.jpg

Nieuw best duur geloof ik, maar ook vaak goed tweedehands verkrijgbaar.

En voor schetsen met ruwe maten:
image.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.