Binnenkant tuinhuisje bekleden

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
31
Bollenstreek
Ben zelf meer van de kleine meubels en zo, dus hier weet ik even geen raad mee. Het gaat om het schuurtje dat mijn schoonzoen bij zijn nieuwbouw huis heeft. Heel simpel: standers en aan de buitenzijde gepotdekseld. Omdat hij aan de binnenzijde wat meer bescherming wilde tegen kinderfietsjes en zo hebben we de binnezijde met OSB bekleed. tegen de staanders geschroefd, dus een soort spouw. Na 3/4 jaar staat daar nu schimmel op. De potdeksls zelf (het stuk dat niet is afgedekt) is behoorlijk vochtig, maar schimmelvrij.
Ik vrees dat de platen er weer af moeten, maar wat dan wel? Voor zover ik dat kan overzien is de ventilatie voldoende (maar dat is misschien niet zo).
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
543
129
Wanneer het binnen vochtig is ventileer je blijkbaar toch nog niet genoeg.
Waar zitten je ventilatie openingen; laag /hoog en op welke wanden.
En waar komt het vocht vandaan:uit de grond, kan het inregenen of zijn er activiteiten in het tuinhuis waarbij vocht vrijkomt (frituurpan etc.)
Wat meer info en enkele foto’s ter verduidelijking.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
31
Bollenstreek
Eerlijk gezegd geen idee, en ik ben nu ook iet in de buurt. Zal schoonzoon om meer info vragen.
Inregenen zal het niet zijn en het schuurtje wordt alleen voor opslag gebruikt.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
31
Bollenstreek
Toch nog wat foto's weten te sprokkelen. De ventilatieroosters zitten op elke hoek bovenaan, dat zag ik nog op een filmpje van de buitenzijde.

WhatsApp Image 2024-02-27 at 15.04.08.jpegWhatsApp Image 2024-02-27 at 15.01.55.jpegIMG_2145.jpegIMG_2143.jpeg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Niet genoeg ventilatie. En die platen zijn onbehandeld. Je kan beter tuinhouten schutting planken tegen de binnenkant schroeven met een kleine opening er tussen.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
31
Bollenstreek
@chevy66 Dank voor je tip. Wat die kleine opening betreft: wat moet ik me daar bij voorstellen? In verticale richting ruimte tussen twee planken? Of aan de bovenzijde? Of iets anders?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als je een streep of 5 er tussen houdt, dan kan de lucht circuleren, maar vallen er geen spullen tussen.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
31
Bollenstreek
Helder!
(terzijde: kreeg flashback naar gesprekken met mijn vader zo'n 60 jaar geleden toen hij voor het eerst tegenover mij over "strepen" begon).
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
543
129
Grotere ventilatieroosters boven en ook roosters aan de onderkant maken zodat de ruimte in zijn geheel doorlucht wordt.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
543
129
Heel simpel: standers en aan de buitenzijde gepotdekseld. Omdat hij aan de binnenzijde wat meer bescherming wilde tegen kinderfietsjes
Zo te zien niet gepotdekseld maar planken met messing en groef.
En volgens mij kun je die binnenbekleding ook gewoon weglaten. Die planken kunnen wel wat hebben. Waar je wat wilt ophangen bijv. kun je daar een behandelde plank tegen de staanders schroeven
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
31
Bollenstreek
Nee, het is gewoon zo'n waaibomending dat tegenwoordig bij een nieuwbouwhuis word gezet. Vooralsnog staan en geloof ik wat fietsen er tuinspullen. Verwarming zal er ook wel nooit komen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.