Bijtels bij de Lidl

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Beste roeland
Ik begrijp dat je zeer tevreden bent over je beitels van de lidl
Ik weet ook wel dat het niet de bedoeling is om met een steekbeitel kops padoek te gaan hakken maar voor een test opstelling een snelle oplossing
De andere beitels hadden overigens dezelfde hoek
Vraagje hoeveel slijp je van je nieuwe beitel af om het juiste metaal te bereiken?
Tip koop eens wat mooi antieks zoals j.r. dodge ferdin rubens e,a. Berg a.hildick en doe zelf eens een testje
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.478
556
Zoals Roeland het al aangaf: bij sommige beitels moet je wat aandringen eer ze scherp blijven. Die ervaring heb ik ook.

Ook bij handgesmede houtsnijgutsen en -beitels komt het wel eens voor dat de oorspronkelijke snede niet scherp blijft. Dit soort beitels en gutsen komen niet uit een produktiestraat. Geen idee waarom hoe het komt dat de eerste mm of soms ook de tweede mm ( 3de) niet de juiste hardheid heeft. Bij een topmerk staat de oorspronkelijke ontlaatkleur zelfs nog op het volledige lemmet, dus daarna is die niet meer oververhit.

Lang niet elke guts kamt met het probleem. Eigenlijk is het geen probleem, je moet het enkel maar weten.

Dus gewoon proberen, eventueel enkele malen herslijpen en je zult wel merken wanneer het staal scherp blijft

Ik heb geen Lidl of Aldi beitels, ik kan niets over zeggen over hun standtijd.

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Mijn hobby is het weer werkbaar maken van oude beitels en ik verbaasde me over de keuze om met lidl beitels te werken terwijl er zoveel beter is wat niet veel meer hoeft te kosten
Nieuwe beitels kocht ik tot nu niet dus dat je een beitel eerst 2 mm terugslijpt is nieuw voor me en goed te weten
Wat mij opvalt is dat als je beitels vlakt de hardheid van het metaal duidelijk word door het geluid van het slijpen metname de beitels die een gewolkt patroon in het snijvlak hebben zijn het hardst en scheermesscherp te krijgen
Laatst een set hildick gutsen gekocht die inderdaad een blauwe gloed over het hele lemet hebben alsof ze te heet zijn geworden
Ze zijn qua hardheid perfect
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
820
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Vraagje hoeveel slijp je van je nieuwe beitel af om het juiste metaal te bereiken?
Tip koop eens wat mooi antieks zoals j.r. dodge ferdin rubens e,a. Berg a.hildick en doe zelf eens een testje

Hallo Pine, dat hangt van de beitel af en is dus per beitel verschillend zoals Ornament al aangaf!

Een hele goede tip maar ben zelf ruim voorzien van oude (kwaliteiten) beitels oa Visch, Berg, Nooit gedaght (ook de gelamineerde) Peuchot, Pfeil, Marples etc. Dit zijn fijne beitels waarmee ik werk en de keuze voor nieuwe beitel of uode beitel hangt helemaal af van de te verrichten werkzaamheden.

groetnis, Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
820
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Mijn hobby is het weer werkbaar maken van oude beitels en ik verbaasde me over de keuze om met lidl beitels te werken terwijl er zoveel beter is wat niet veel meer hoeft te kosten

Een zeer verslavende hobby :)

De huidige (nieuwe) beitels zijn vaak van chroom vanadium of mangaan vanadium (Narex) en zijn dus eigenlijk niet te vergelijken met de oude beitels (gesmeed, gelamineerd/opgelegd). En hebben dus heel andere eigenschappen (slijptijd, standtijd, flexibiliteit).
Afhankelijk van mijn werkzaamheden kies ik voor een bepaalde beitel bv snel te slijpen met een iets kortere standtijd.
De keuze voor het werken met de Lidl beitelset is ook een economische ik restaureer veel oude antieke meubelen en vaak zijn er oude spijkers aanwezig die je vaak niet ziet een hap uit de snede is zo gebeurd. En dan is zo'n Lidl beiteltje wel prettig die slijp ik dan weer op de elektrische bankslijper wat een enorme tijds besparing oplevert. Mijn "goede" beitels slijp ik nooit elektrisch maar uit de hand als ik dus een schade aan deze beitels heb ben ik redelijk lang bezig op de waterstenen om de schade te herstellen.

groetnis, Roeland
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Goed te horen dat er wel degelijk met goede kwaliteitsbeitels wordt gewerkt
In mijn werkzaamheden (renovatie restauratie )pak ik ook regelmatig een bahco of een recente nooitgedagt als de kans op spijkers of steen aanwezig is
Dat neemt niet weg dat de hardheid van de lidl beitel die ik vast had triest was ,misschien is de kwaliteit in de laatste 8 jaar verslechtert
Ik ga nog wel 3mm afslijpen om die theorie te testen
 

houtaapje

Actieve deelnemer
21 sep 2014
26
0
Leiden
Ik heb de lidl-beitels nu ook een tijdje en voor die 8 euro bevallen ze prima. Zoals gezegd waren het ook mooie oefeningen in het slijpen.

Als je echt pisbakkenstale beitels wilt dan moet je silverline beitels hebben. Met 15 € voor 5 beitels een flink slechtere deal, en tussen die beitels en lidl-beitels zit echt een enorm verschil.

Dat gezegd hebbende, een beetje afsteken gaat prima met deze beitels, een gat hakken in vuren gaat ook nog wel, maar een gat proberen te hakken in een hard stukje taxus? geen schijn van kans en een bron van frustatie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.