Beveiliging oude lintzaag

Houtbewerkings machines houtzaagmolen De Salamander

In de molen zijn o.a. een viertal grote houtbewerkings machines aanwezig.

Dat zijn vlakbank, vandiktebank, cirkelzaag en lintzaag. Het zijn vrij oude machines (zeg maar van voor de 2e wereldoorlog).

Daar kleefde toch wel wat veiligheids aspecten aan vast. Vanwege het monumentale aspect van de molen was het geen optie om over te gaan tot de aanschaf van moderne machines.

Op basis daarvan is besloten de machines te voorzien van aansturings apparatuur voorzien van de nodige beveiliging. Probleem daarbij was wel dat men de lintzaag (een beest van een ding) zou willen verwijderen om dat beveiligen feitelijk niet goed mogelijk was.

Op basis van een artikel in woodworking (De restauratie van mijn antieke lintzaagmachine. ) zag men toch wel dat dit wel mogelijk was.

Na veel puzzelwerk van ons samen (Martien en Jan) zijn we er in geslaagd om een er een mooi geheel van te maken.
M.vr.gr. Martien en Jan

vooraanzicht lintzaag.jpg
Achteraanzicht lintzaag.jpgzijaanzicht lintzaag.jpgopenslaande deuren lintzaag.jpgaandrijfriem lintzaag.jpg
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
286
130
55
Luzy Saint Martin
Nee, je zou verwachten dat het toerental toch wat hoger moet zijn voor een vlakbank...
(die overigens ook wel een beveiliging kan gebruiken ;) )
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Hoe werd de schaafas aangedreven? Gekruiste riem van af de onderste grote poelie?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik vind het erg tof een bijdrage te hebben kunnen leveren aan het behoud van jullie monumentale molen, ook al was ik me er totaal niet van bewust. Ik vind jullie implementatie ook nog wel net iets mooier/netter gelukt dan de mijne (maar zo gaat het vaak met prototypes denk ik). Het is voor mij niet naast de deur maar wil zeker wel een keer komen kijken als ik in de regio ben, en voor wat het waard is zijn jullie hier ook welkom in mijn 'mini museum' in de regio van Emmen :).
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van der Ploeg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.