Beroepsziekte door werken met hout (interessant artikel)

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Niet een leuk onderwerp maar wel een interessant artikel over de mogelijke gevolgen van houtstof. Uiteraard heeft dit veel te maken met de mate van blootstelling. Er is geen zicht op blootstelling aan houtstof bij mensen die hobbymatig houtbewerken.

Voor de geïnteresseerden Hier de link naar het artikel
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Idd lage incidentie (150 gevallen van sinonasaal carcinoom, waarvan zo'n 6% waarschijnlijk als gevolg van (langdurige) beroepsmatige blootstelling aan houtstof). Wat precies de 'boosdoener' is bij houtstof lijkt niet duidelijk - het lijkt erop alsof het eerder om 'vezels' dan om 'hout' gaat, en er wordt ook nog eens gerefereerd aan stoffen die alleen in reeds bewerkt hout zitten (lijm, metalen, etc). Kwalitatieve interpretatie van de blootstellingsgegevens mijnerzijds doen mij 'concluderen' dat de 'incidentele' blootstelling bij hobbyisten waarschijnlijk niet tot statistisch 'meetbare' gevallen zal leiden - wat niet wegneemt dat blootstelling aan houtstof voor hobbyisten dus niet 'gevaarlijk' is - alleen dat het risico op deze specifieke aandoening zeker niet het belangrijkste aspect daarbij is...
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
260
109
Noardeast-Fryslân
Interessant, maar kijkt zoals gebruikelijk (?) in de westerse geneeskunde, maar naar 1 specifike situatie, nl. de kans op een neustumor. En op zichzelf geruststellend voor hobbyisten

Maar het zegt daarmee niets over overige mogelijke schadelijke gevolgen zoals stoflongen. Gelukkig is dat een aspect waarvan veel hobbyisten zich bewust zijn, gezien het aantal artikelen op dit forum dat gaat over afzuiging en fijnstoffiltering.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
dat de 'incidentele' blootstelling bij hobbyisten waarschijnlijk niet tot statistisch 'meetbare' gevallen zal leiden - wat niet wegneemt dat blootstelling aan houtstof voor hobbyisten dus niet 'gevaarlijk' is - alleen dat ...
wat niet wegneemt moet zijn wat niet inhoudt / betekent ?
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
286
130
55
Luzy Saint Martin
Toen ik eind jaren ‘80 op de toenmalige “Meubelvakschool” zat ging het daar al over.
Er werd zelfs al geschermd met mondkapjes in sommige kringen (iets waarvan we nu weten dat de verkeerde variant juist versneld al die stof je neus in laat stromen)

Ik ben er van overtuigd dat veel, heel veel, verkeerde stoffen uit bepaalde houtsoorten een nadelig effect kunnen hebben maar op het niveau van hobbymatig werken en/of professioneel werken waarbij je slechts nu en dan in aanraking komt met bepaalde stoffen, je weinig risico loopt.

Sterker nog; een rondje inkopen bij de supermarkt voor de dagelijkse boodschappen kan bij veel mensen een groter risico vormen in mijn opinie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.