Belastbaarheid balk 15 x 15 overkapping

SilvanoLeka

Nieuw lid
11 mrt 2024
1
0
Venlo
Beste leden,

Deze zomer ga ik een overkapping plaatsen achter de tuin. Dit word gemaakt van Douglas houten balken van 15 x 15.
Hieronder zat het poeren schema bijgevoegd om de hoeveel meter er een balk komt.

De hoekverbindingen maak ik door middel van halfhouts verbindingen, ik weet niet wat dat gaat doen met de belastbaarheid van de balk en of dit minder gaat worden door de half hout verbinding. Tevens maak ik overal een houten frame in van kepers ( 5 x 7 ) om vervolgens te bedekken met zweeds rabat. Dit geeft ook wat extra versteviging.

De regelgeving zegt dat een 15 x 15 balk maximaal 3 meter kan overspanning,

Mijn maximale overspanning bij de overkapping gaat 3.40 zijn aan de hoek kanten.

Denken jullie dat ik deze overspanning kan redden, met de halfhouts verbinding zonder er nog een staander tussen te zetten of heb ik hier kans op inzakking? wel word het weer verstevigd door het houten frame binnenin.

Ik hoor graag jullie mening

Alvast bedankt.

( PS ik weet dat half houts verbinding niet de allerbeste optie is, echter is het hout al allemaal gesneden dus kan ik dit niet meer wijzigen. )
 

Bijlagen

  • 52.1070-douglas-houten-overkapping-bouwpakket-refter-xl-7350x4050_3.JPG
    52.1070-douglas-houten-overkapping-bouwpakket-refter-xl-7350x4050_3.JPG
    38,5 KB · Weergaven: 50
  • 4400A2A5-7384-4D62-B65E-2206B0A46559.JPG
    4400A2A5-7384-4D62-B65E-2206B0A46559.JPG
    205,2 KB · Weergaven: 51

Renoir2

Nieuw lid
20 nov 2023
4
2
Maurik
Het zal waarschijnlijk niet in elkaar storten als je er 3.40 van maakt, regelgeving is vaak zwaar uitgevoerd. Ik weet niet hoe het zit met regelgeving als je schoren plaatst, reken je dan vanaf de staander of vanaf de schoor? Misschien zit daar de oplossing.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als je er een dragende wand in maakt van 5 x 7 , ik hoop dat je 2x3, ofwel 44 x 68 mm schoon, bedoelt, dan hoeft die ligger niet veel meer te doen.
 

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
55
25
Zuid Holland
Als de fundering bestaat uit enkel poeren onder de palen, dan kan de wand niet dragend zijn. Maar hoe ziet de balkenlaag voor het dak er uit. Lopen die balken parallel aan de 15 x 15 balk van 3.4 m lang? Zoja, dan heeft die 15 x 15 bijna niets te dragen, dus geen enkel probleem om 3.4 m overspanning te halen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Renoir2

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als de wand aan de palen vast zit en bekleed is, dan kan die wand prima een dragende functie hebben. Hij hoeft er zelfs niet voor op de grond te staan. Je krijgt eigenlijk een hele hoge samengestelde balk, die in de hoeken op poeren is opgelegd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Fredje kroketje

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Als je de (natuurlijke) bolling van de balken gebruikt door die aan de bovenzijde te situeren, zal dat wat extra sterkte opleveren, waardoor je marge van overspanning groter wordt. Dit is een vorm van voorspannen die vaak in betonconstructies gebruikt wordt.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
295
114
De hoekverbindingen maak ik door middel van halfhouts verbindingen, ik weet niet wat dat gaat doen met de belastbaarheid van de balk en of dit minder gaat worden door de half hout verbinding. Tevens maak ik overal een houten frame in van kepers ( 5 x 7 ) om vervolgens te bedekken met zweeds rabat. Dit geeft ook wat extra versteviging.
ivm de halfhoutverbinding; je moet die zodanig maken dat elke balk wel met zijn volledige hoogte op de staander rust, indien je dit niet doet verzwak je de balk. In het verleden heeft Tuoh hier eens een tekening van gepost maar kan ze niet direct terugvinden. In jouw geval mss niet echt nodig aangezien je nog een frame voorziet maar je kan het beter correct uitvoeren mocht je het frame in de toekomst willen verwijderen
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
De oplegging wordt op afschuiving belast, half hout verbinding is meer dan sterk genoeg in dit geval. Bij grote belastingen heb je kans dat je balk splijt. Dan wordt de open lip van de balk een stukje op de paal gelegd.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Ik denk dat wat schetse/tekeningen/foto's wonderen kan doen al je wat meer specifieke hulp nodig hebt. Je informatie is momenteel wat schaars vind ik.

met de huidige informatie is die overspanning van 3.40 meter constructief geen enkel probleem, regelgeving daar gelaten.
 
Laatst bewerkt:

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Inderdaad! Ik weet niet waar die drie meter norm op gebaseerd is? Is dat bij belasting van nog een dakje met dwarsliggers?
Zo niet dan gaat het vermoedelijk over “kruip” dat doet zich voor als je een overspanning maakt tussen twee punten en de balk op den duur iets gaat uitzakken door kruip.

Die twee schoren aan weerszijden lijken dat wel te kunnen opheffen. Maar ik zou in dat geval niet 20cm aan beide kanten nemen (3,40 - 20 - 20 = 3m) maar net iets meer.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
ivm de halfhoutverbinding; je moet die zodanig maken dat elke balk wel met zijn volledige hoogte op de staander rust, indien je dit niet doet verzwak je de balk. In het verleden heeft Tuoh hier eens een tekening van gepost maar kan ze niet direct terugvinden. In jouw geval mss niet echt nodig aangezien je nog een frame voorziet maar je kan het beter correct uitvoeren mocht je het frame in de toekomst willen verwijderen
Zo heb ik hem ook gebouwd. Touh adviseerde mij een soort halfhout zwaluwstaart verbinding. 20230821_133117.jpg
Helaas niet de scherpste foto. Overspanning voorkant 3 meter ruim. Op het dak ligt sedum en ook moet een dik pak sneeuw geen probleem. Wel heb ik de boel verstevigd. Tussen de palen een frame gemaakt waar de rabbat delen opzitten. Aan de binnenzijde zit plaatmateriaal en dat geeft ook veel stijfheid.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.