Alternatief voor Parf Guide systeem?

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
585
102
Stiens
Dag,

Ongeveer een jaar geleden zag ik een alternatief voor het Parf Guide systeem. Het bood de mogelijkheid om gaten te plaatsen zodat ook zaagsnedes onder veel verschillende hoeken mogelijk waren. Ik weet echter de naam niet meer en kan het ook niet meer vinden. Iets zegt mij dat het een Duits filmpje was maar dat kan ook net zo goed niet kloppen. Heeft iemand enig idee wat ik zou kunnen bedoelen?

André
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
876
455
Noord-Veluwe
Ik vermoed dat je de Vario Bench van Sauter bedoelt. Ze hebben ook een boor/freesmal, zodat je ze zelf kunt maken.

Zie hier:

 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.824
2.650
Gaanderen
Kijk ook eens naar het systeem van micro jig. matchfit
Onder andere te verkrijgen bij gereedschappro en baptist. Ik overweeg dit te gebruiken/ combineren in plaats van het benchdogsysteem
 
  • Leuk
Waarderingen: Danny1984

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
585
102
Stiens
Over Matchfit. Dat lijkt veelbelovend hoewel het filmpje doet vermoeden dat ze ook wel rekenen op wat naïviteit bij de potentiële koper. Maar . . . 't zou best goed kunnen zijn.

Ik zie wel iets merkwaardigs. Meestal zit er iets geklemd tussen het zwaluwstaart-gedeelte en de ronde dop. (Ik leg het wat krom uit.) Het lijkt mij dat je de boel zo niet kapot kunt trekken.
Soms zie ik echter dat het zwaluwstaart-gedeelte 'ongedekt' wordt gebruikt. De klem zit er dan andersom op en klemt ergens anders. Het lijkt mij dat je zo erg op moet passen dat je met de zwaluwstaart het hout niet kapot trekt. Zeker met multi- of triplex, zal dat op de lange duur toch niet goed gaan.

Zijn er al veel (tevreden) gebruikers op dit forum? Ik zal zelf eens op zoek.

André
 
Laatst bewerkt:

hdv

Post veel
24 nov 2019
876
455
Noord-Veluwe
Ik ben niet de grootste fan van dit soort klemsystemen. Jaren geleden (nog voordat Matchfit en die Duitser waarvan ik de naam kwijt ben met het zwaluwstaartensysteem kwamen) heb ik ooit eens een werkblad gemaakt met ingefreesde T-slots. Op zich werkte dat best. Maar het bleek na verloop van tijd toch flink slijtgevoelig te zijn. Sindsdien ben ik weer teruggekeerd naar metalen T-tracks. Voor mij blijft dat toch een stuk robuuster.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
585
102
Stiens
Ik vermoed dat je de Vario Bench van Sauter bedoelt. Ze hebben ook een boor/freesmal, zodat je ze zelf kunt maken.
@hdv: Zeker, het was Vario-Bench.

Tip voor wie dit leest. Anderen schrijven dat je een bestaande plaat met de gaten kunt gebruiken om een nieuwe te maken. Goed idee maar ik denk dat je dat het best meteen kunt doen als je eerste blad nog nieuw is, zonder beschadigingen. Desnoods maak je er meteen 2 of 3, want als je de volgende steeds van de vorige maakt heb je meer kans dat je een fout introduceert en die steeds vergroot.

Nou ja, ik heb zelf nog niet eens zoiets. Het is maar een idee.

André
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.