Advies schaafbank

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
86
4
Ik overweeg het om een schaafbank(je) aan te schaffen.
Vooral de vandikte is 'belangrijk', vlakbank is mooi meegenomen.
Het is voor sporadisch gebruik voor fijn hout.

Ik twijfel tussen:
- DeWalt DW733 enkel vandikte
- HBM vlak- en vandikte
- Parkside vlak- en vandikte
- andere?

Tips zijn welkom
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.610
Heb je spiraalassen, ga je het ding aandrijven met een universeelmotor. Maakt hij nog steeds 100 DB.
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
212
87
Rijswijk
Ik ken geen van de machines die arcöss voorstelt, maar mocht ik voor de keuze staan, dan zou ik de Dewalt kiezen en eventueel een ‘planer sled’ en een ‘table saw sled’ maken. Zo kun je ook nog af en toe vlakken.
Je zou ook nog naar Metabo of Makita kunnen kijken. Deze hebben ook een lunchbox model.

De parkside en de hbm zijn erg lichte machines als het goed is. Nogmaals, nooit zelf mee gewerkt.

Succes!!
 
  • Leuk
Waarderingen: ArcösS

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
86
4
Hoe groot/lang zijn de stukken die je wil gaan verwerken? En zoek je iets dat vrij staat of wat je op een werkbank zet/monteert? Budget?
'plankjes' ... niet veel dikker dan 2cm, niet breder dan 20cm en niet langer dan een meter.
Hij moet mobiel zijn.
Moest er iets goedkoper zijn ...
Is dit misschien iets ?
Niet mobiel genoeg en te veel geld :)
 
Laatst bewerkt:

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
212
87
Rijswijk
2 mm is wel heel weinig. Zo dun gaat vaak niet. Je kunt het dan wel op een vlak stuk hout(mdf) plakken met dubbelzijdige tape.
Dan zou het moeten gaan. Maar of je het dan weer uit elkaar krijgt is een ander verhaal…
 

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
86
4
2 mm is wel heel weinig. Zo dun gaat vaak niet. Je kunt het dan wel op een vlak stuk hout(mdf) plakken met dubbelzijdige tape.
Dan zou het moeten gaan. Maar of je het dan weer uit elkaar krijgt is een ander verhaal…
Oeps, cm/mm issues :) Ik veranderde het.
 

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
108
33
Alkmaar
Ik denk dat het een beetje afhankelijk van je ruimte en budget is. Losse machines en voldoende werkruimte eromheen zal het mooiste werken. Heb je een kleine ruimte en beperkt budget dan ben je met een luchbox van dikte misschien wel het beste uit.
Heb zelf de lunchbox van Makita ivm ruimtegebrek.. Leuk ding, kan je makkelijk ergens in een kast kwijt.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
897
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
2 mm is wel heel weinig. Zo dun gaat vaak niet. Je kunt het dan wel op een vlak stuk hout(mdf) plakken met dubbelzijdige tape. Dan zou het moeten gaan. Maar of je het dan weer uit elkaar krijgt is een ander verhaal…

Gaat best - ik doe dat met enige regelmaat. Wel zorgen dat je hout zonder tekening/takaanzetten hebt, anders heb je bij die dikte wel veel beschadigingen - tot aan in tweeën gebroken strips toe...
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Heb al meerdere keren gekeken om een lunchbox planer aan te schaffen. Altijd handig en lekker compact. Kan zo mee voor een klus. Maar kun je er echt wat mee?
Ik zie bijvoorbeeld Mr.Vereshchak er de mooiste dingen mee maken.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.989
816
Omgeving Leiden
Heb al meerdere keren gekeken om een lunchbox planer aan te schaffen. Altijd handig en lekker compact. Kan zo mee voor een klus. Maar kun je er echt wat mee?
Ik zie bijvoorbeeld Mr.Vereshchak er de mooiste dingen mee maken.
Wat bedoel je met 'echt' en waar denk je aan bij 'wat'?
Ik kan je vertellen dat het een onding is om spijkers mee in het hout te slaan, maar als je hem gebruikt waar die voor gemaakt is, nl hout dunner maken, dan heb je er een fijne machine aan.
Mr Vereshchak zal hoogstwaarschijnlijk wel wat meer gebuiken dan een lunchboxplaner, dus verklaar je nader. Wat wil je er mee?
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Wat bedoel je met 'echt' en waar denk je aan bij 'wat'?
Ik kan je vertellen dat het een onding is om spijkers mee in het hout te slaan, maar als je hem gebruikt waar die voor gemaakt is, nl hout dunner maken, dan heb je er een fijne machine aan.
Mr Vereshchak zal hoogstwaarschijnlijk wel wat meer gebuiken dan een lunchboxplaner, dus verklaar je nader. Wat wil je er mee?
Bijvoorbeeld een vloerbalk van 4 meter lang afschaven van 170 naar 150mm
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Dit filmpje leek me best wel goede punten hebben ten opzichte van 'keihendige planer sleds'
Ik denk ook dat het vaak echt meer moeite is om te hannessen met shims etc etc dan om iets te vlakken met de no7.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Bijvoorbeeld een vloerbalk van 4 meter lang afschaven van 170 naar 150mm
Zelfs de hele grote vandiktebanken zijn beperkt tot 2 a 3 mm afname per keer. Je voornaamste issue is het ondersteunen van dat gewicht tijdens het vlakken. Ik heb balken van 3 meter gevlakt op mijn Jet en zolang je de boel ondersteunt is er niks aan de hand.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Zelfs de hele grote vandiktebanken zijn beperkt tot 2 a 3 mm afname per keer. Je voornaamste issue is het ondersteunen van dat gewicht tijdens het vlakken. Ik heb balken van 3 meter gevlakt op mijn Jet en zolang je de boel ondersteunt is er niks aan de hand.
Natuurlijk gaat zagen veel sneller dan schaven maar het gaat mij er om dat de schaaf dit aankan zonder warm te lopen, verstopt te raken of een beroerd resultaat laat zien. Lijkt me ook lastig om een balk van die afmeting goed te kunnen geleiden door zo’n smal schaafje.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Natuurlijk gaat zagen veel sneller dan schaven maar het gaat mij er om dat de schaaf dit aankan zonder warm te lopen, verstopt te raken of een beroerd resultaat laat zien. Lijkt me ook lastig om een balk van die afmeting goed te kunnen geleiden door zo’n smal schaafje.
Flink verlengsnoer, de balk stutten op liggers en de schaafbox over de balk laten lopen :ROFLMAO:.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.