Advies over verlichting werkplaats/garage.

snellejelle

Nieuw lid
22 jun 2019
10
2
Garage-4.jpg
Ik ga binnenkort onze garage onder handen nemen. Is nu nog ingedeeld in allerlei ruimtes. De bedoeling is dat het een grote ruimte wordt zoals de tekening aangeeft. Dit wordt mijn hobby-ruimte/werkplaats. Heb hier al heel wat mooie ruimtes voorbij zien komen vandaar de vraag over verlichting.
Wil led tl bakken plaatsen maar ja , hoeveel ? Welk type ? Wat hebben jullie ervaren ?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ik heb op 21 m2 in het vierkant 5 60x60 bakken hangen. 4000K, 40w. 2 boven mn werkbank en de rest verdeeld. Het meeste waar ik verwachtte ze nodig te hebben. Ook een ledstrip in het midden van de ruimte en een ledstrip boven de kleinere stationaire machines, die laatste vooral om schaduwen te vermijden. Ik moet er wel bij zeggen dat ik back lit panelen heb gekocht, die schijnen voornamelijk recht naar beneden. Is de goedkopere optie. Voor wat meer geld heb je meer verlichte ruimte en kan je er met minder af. Ik ben in totaal voor de hele ruimte rond de €200 euro kwijt geweest.


Post# 68

Een langwerpige ruimte is makkelijker te verlichten, denk ik. Als je het echt goed wil aanpakken, laat je een lichtplan maken. Mijn boerenverstand zou 4x3 van deze panelen ophangen.

6500K vind ik teveel en werkt wat mij betreft niet lekker
 

Zephyrus_NL

Actieve deelnemer
2 apr 2021
44
28
Puttershoek
Hier recentelijk mijn werkplaats/schuur (3x8m) voorzien van 4 led trogarmaturen, gemonteerd tussen de dakbalken, ca 100cm h.o.h. Per armatuur: 69W, 4000K, 9300lm.
Werkt voor mij goed.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Jullie vergeten wel wat zaken die voor het verlichten van een ruimte van belang zijn. Een belangrijke is de hoogte. Bij een lage hoogte heb je wat meer armaturen nodig om een gelijkmatige verlichte ruimte te krijgen. (Bij een hele hoge ruimte misschien een speciale reflector) verder moet je rekening houden met reflectiefactoren en vervuiling. Wit of donker plafond maakt uit. Verder zie ik hier 4000 en 6000 k dat is niet van belang voor E gemiddeld. (lux) Het aantal lumen per armatuur is wel van belang.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
In een iets 8x3.5x3 m (lxbxh) ruimte heb ik 6 led "TL" bakken hangen voor de algemene verlichting. Dan heb ik een paar losse simpele IKEA bureaulampen met een stevige ledlamp er in die ik op de werkplek/bank kan plaatsen. Met de ouder wordende ogen heb ik graag goed en veel licht direct op m'n handen/werk.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Ik heb er 8 in hangen in een ruimte van 7x2.75 x2.25 mtr. 3 hiervan zitten onder de kastjes die boven mijn werkbank hangen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Het gaat er uiteindelijk om hoeveel lux je op je werkbank wil krijgen. Tegenwoordig kun je wel een lux app op je telefoon zetten. Verlichtingssterkte op een meter hoog met normaal "zicht" is 500 lux op andere plekken is 150 lux soms genoeg. Wil je kleuren en of drukwerk beoordelen zit je zo op de 1000 lux. Wat je moet voorkomen zijn hele grote verschillen want dan duurt het lang voor je ogen zich op het lagere niveau ingesteld hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: snellejelle

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.