Deze week begonnen aan een buitenbeentje, een halkast in Kersenhout met panelen in Amerikaans Noten. Eens klaar word de kast afgewerkt met Masterolie van Woca.
Ik heb hier en daar wat kunstgrepen moeten toepassen om het geheel te kunnen bouwen, alle hout is namelijk verzaagd op één enkele dikte. De man had enkele jaren geleden een paar boomstammen op de kop getikt en zelf laten zagen, maar omdat hij toen nog niet wist wat ie ermee ging doen is alles op 28mm dikte gezaagd. Het Kersenhout is een fantastisch stamdeel, mooie rechte draad, zoet van structuur, en alles is mooi droog, 10% rv. Daar kunnen we dus wat mee, en dat is nodig, omdat de kast een kleine 2m hoog word. Die lengte in combinatie met het "dunne" hout vraagt zeker stabiel hout.
Het Notenhout daarentegen was troep, vorstscheuren, ringscheuren, droogscheuren, windbarsten, etc. noem het op en het zat erin
Jammer omdat het mooi donker hout was, maar er was geen stukje uit te gebruiken. Heb enkel heel wat mooi draaihout bijgekregen
Dit betekende wel dat er nieuw Notenhout moest komen, dat word nu dus amerikaans Noten, wat hopelijk volgende week geleverd word, anders vallen de werken stil.
Om één en ander toch wat dikte te geven ( oa. de stijlen) heb ik sommige onderdelen in verstek samengelijmd om een massiever uitzicht te krijgen. Het is dus een flink bewerkelijke klus. Dat begon al met het kopprofiel, voor de gewenste holte had ik geen profielmes, daar moest dus een mouw aangepast worden
Nou, met de cirkelzaagmachine dan maar een profieltje gefreesd, nog even een schuurpapier erover en klaar is kees. Voor de rest zijn het klassieke verbindingen, profieltjes eraan frezen en de panelen voorzien van een rustieke bossing.
Bij deze dus ook al wat foto's van de werken in uitvoering.
Mvg,
André
Alles begint met een ontwerp.

Het Kersenhout uitgesmet.

Al enkele schabben gelijmd.

De nodige gaten.

Het eerste structureel onderdeel gelijmd.

Ik heb hier en daar wat kunstgrepen moeten toepassen om het geheel te kunnen bouwen, alle hout is namelijk verzaagd op één enkele dikte. De man had enkele jaren geleden een paar boomstammen op de kop getikt en zelf laten zagen, maar omdat hij toen nog niet wist wat ie ermee ging doen is alles op 28mm dikte gezaagd. Het Kersenhout is een fantastisch stamdeel, mooie rechte draad, zoet van structuur, en alles is mooi droog, 10% rv. Daar kunnen we dus wat mee, en dat is nodig, omdat de kast een kleine 2m hoog word. Die lengte in combinatie met het "dunne" hout vraagt zeker stabiel hout.
Het Notenhout daarentegen was troep, vorstscheuren, ringscheuren, droogscheuren, windbarsten, etc. noem het op en het zat erin
Om één en ander toch wat dikte te geven ( oa. de stijlen) heb ik sommige onderdelen in verstek samengelijmd om een massiever uitzicht te krijgen. Het is dus een flink bewerkelijke klus. Dat begon al met het kopprofiel, voor de gewenste holte had ik geen profielmes, daar moest dus een mouw aangepast worden
Bij deze dus ook al wat foto's van de werken in uitvoering.
Mvg,
André
Alles begint met een ontwerp.

Het Kersenhout uitgesmet.

Al enkele schabben gelijmd.

De nodige gaten.

Het eerste structureel onderdeel gelijmd.

Laatst bewerkt: