Ik heb een goedkope vlakbank (Scheppach 850 model), en was bezig met wat Douglas te vlakken. Dat doe ik voor het eerst, een vandikte bank heb ik wels gebruikt, maar een vlakbank nee. Als ik de plank in de breedte over de vlak bank haal gaat het goed, de plank is mooi vlak. Maar draai ik de plank, en gaat hij op zijn zij over de bank, dan heb ik regelmatig dat het midden van de plank verder afgeschaafd is dan de uiteinden. Een mooie boog over de lengte dus. Niet zo erg als een kuil, maar dan heb ik wel je aandacht 
Als ik dus een plaat van planken wil maken is dat vervelend.
Nu merkte ik dat het ook uitmaakte waar ik kracht op de bank zette. Het ging beter (stukken) toen ik op de invoertafel de plank naar beneden duwde, ipv de uitvoer.
Noe vroeg ik mij af, hoe doe ik dit eigenlijk. Op youtube zag ik verschillende tactieken, en eigenlijk ook niet echt een heldere uitleg. Het lijkt nu het beste resultaat op te leveren als ik neerwaartse (en tegen de geleider aan) druk zet aan de invoer kant.
Als ik dus een plaat van planken wil maken is dat vervelend.
Nu merkte ik dat het ook uitmaakte waar ik kracht op de bank zette. Het ging beter (stukken) toen ik op de invoertafel de plank naar beneden duwde, ipv de uitvoer.
Noe vroeg ik mij af, hoe doe ik dit eigenlijk. Op youtube zag ik verschillende tactieken, en eigenlijk ook niet echt een heldere uitleg. Het lijkt nu het beste resultaat op te leveren als ik neerwaartse (en tegen de geleider aan) druk zet aan de invoer kant.