Glas op die plek vind ik een erg vreemd (en gevaarlijk) advies. Bedenk eens wat men zoal met een bandschroef doet.
Glas op die plek vind ik een erg vreemd (en gevaarlijk) advies. Bedenk eens wat men zoal met een bandschroef doet.
Blom3dd had het nog over het vlakken van de achterkant van een beitel
De onderste is een schietbeitel. Bedoeld voor smalle gaten voor pen-en-gat verbindingen. Hij was zo dik,omdat men geen sterkte in de breedte kon krijgen. Die sterkte was wel nodig, omdat je er met een hamer op hakte. Volgens mij was de breedste ongeveer 12mm. De twee met die schuine kan, zijn kantbeitels. Ook bedoeld voor hakwerk van gaten, maar dan bredere gaten. Denk bijvoorbeeld aan kozijnen. De schuine kanten zaten er meteen aan. De functie daarvan is is mijn nooit duidelijk geweest. De een na bovenste kan een hakbeitel zijn, maar ook een Hollandse steekbeitel van Nooitgedacht.Hey mooi gevonden, maar kun je ook zien of de vouw aan de zijkant zelf gemaakt is, ik heb nl een paar die van een schietbeitel naar een steekvorm zijn bijgevijlt lijkt het.
Bij de schietbeitel lijkt het onderste deel uit een ander metaal gesmeed te zijn? Is er bij benadering iemand die iets over de datering van de beitels kan zeggen?
hmm, misschien is het toch orgineel.
Ik heb trouwens nog geen Jnij gezien met een gesmede onderkant, wel een aantal engelse en franse. Laatst een italiaanse beitel gevonden op een rommelmarkt. Maar om heel europa compleet te krijgen... Meestal zien de beitels er niet uit, maar kosten ook nix, dan kan ik ze niet laten liggen.
hoe goed zijn dingen van Nooitgedacht?Ja de Hollandse beitels (Nooitgedacht) waren van opgelegd staal. .
hoe goed zijn dingen van Nooitgedacht?
Las net nog een beiteltest uit 1995 in American Woodworker, waar Stanley, Sorby, Hirsch, Marples, Buck, e.d. getest werd. Nooitgedagt (met een 'g' i.p.v. 'ch') kwam er goed uit. Alleen het Japanse merk Matsumura scoorde beduiden hoger.
https://books.google.nl/books?id=vP...ir_esc=y#v=onepage&q=nooitgedagt tool&f=false