Welke montageplaat voor de freestafel

WR1944

Oud hout
Ik wil je niet bangmaken maar je er alleen even op wijzen dat verschillende metalen galvanische corrosie kunnen veroorzaken. Dat zal in een droge omgeving minder spelen maar als je kans ziet de boutjes door stalen of RVS exemplaren te vervangen is de kans een stuk kleiner.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Corrosie

Dat het gevaar voor galvanische corrosie niet denkbeeldig is weet de Marine Vliegdienst nu ook. Op Valkenburg waren Orion patrouillevliegtuigen gestationeerd. Voor een reden moesten de bommenluiken worden gemodificeerd. Het aluminium voor vliegtuigen is een speciaal soort duralumin. Hier zijn ook speciale klinknagels voor. Die had men toen niet in voorraad maar men nam een type dat er precies op leek. Na enkele maanden begonnen de luiken spontaan uit de frames te vallen. Door het zeewater was er galvanische corrosie ontstaan dat de klinknagels sterk had verzwakt.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Ok, tnx voor de waarschuwin maar is dit vooral het geval bij combinatie's met koper of is het ook n probleem bij combi van aluminium(incra plaat) met staal/ roestvrij staal(rvs) schroeven?
 

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Daarom is de zoekfunctie ook handig ;)
En ik had het begin van dit draadje nog niet gelezen (en waarschijnlijk nog vele andere ;))
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Ja om mijn triton in een 12 mm plaat te monteren moest ik ook op zoek naar 1/4 boutjes. Gelukkig zit in Hilversum beerepoot die heeft veel rare maten op voorraad. Ook 1/4 X 3" even op maat zagen en klaar.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
image.jpgimage.jpgMisschien ben je al klaar met je freestafel, maar ik wilde toch even laten zien wat ik gebruik.
als frees gebruik ik de Triton van 2400 watt die ik onder een zelfgemaakte aluminium freesplaat heb gemonteerd.
Ik gebruik in deze plaat de inlegplaatjes van Incra waar extra gleuven in zitten waardoor de spanen worden afgezogen.
Ik heb het systeem vandaag voor het eerst gebruikt, en het werkt verbazend goed, ik zie eigenlijk geen spaantjes meer op de freestafel.

http://youtu.be/-df4bNJggx4



groet john
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.