Welke montageplaat voor de freestafel

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Dat is een inventieve oplossing, recycling in optima forma.
Maar hoe doet je vrouw nu het naai- en verstelwerk? Een naaimachine op je knieen werkt niet erg geriefelijk. ;-)

Nee dat gaat moeilijk, dit was een naaimachine van mijn overleden moeder waar zij 30jaar lang onze broeken en dergelijk op herstelde. Er was niemand bereid om het te gebruiken te oubollig, en weggooien kon ik niet er hing te veel emotie aan. Dus nu krijgt het een tweede leven als freestafel, en zo denk ik nog regelmatig aan mijn live moeder !!

Mvg,
Rudy
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Waarom is een inlegplaat eigenlijk nodig? Ik wilde deze variant gaan bouwen: http://www.woodworking.nl/showthread...el-gt-top-tip-!!!
Maar ik zie hier geen inlegplaat die wordt gebruikt. Is er iemand die hierop antwoord kan geven?

De freestafel in het voorbeeld is voor een horizontaal geplaatste freesmachine.

De inlegplaat zie je juist terugkomen bij de verticaal geplaatste freesmachine. Dergelijke platen kennen o.a. ringen van diverse diameters waardoor ook een frees van groot formaat kan worden gebuikt (denk dan aan bijv. een bossing-frees).

Los daarvan: je vraag intrigeert me wel. Waarom zou je niet een gewoon een plaat betonplex (of multiplex met HPL toplaag) voorzien van een aantal van dit soort ringen ?? #stoftotnadenken
 

WR1944

Oud hout
Een inlegplaat heeft een paar voordelen. Je kan ze voorbewerkt kopen zodat je frees er mooi in past. De plaat is vlak zodat je de frees met de inlegplaat vlak in je freestafel kunt aanbrengen. Met de stelmogelijkheden kan je de plaat geheel vlak krijgen met je freestafel. Dan staat de frees ook gelijk loodrecht op dat blad. Er zit vaak een mogelijkheid in de plaat om ringen aan te brengen om zo de opening rond de frees zo klein mogelijk te maken zodat het hout er makkelijker over heen glijdt en er minder zaagsel op de frees valt.

Als je om de één of andere reden niet met een inlegplaat wilt of kunt werken moet je eens over het alternatief nadenken.

Om zo veel mogelijk freeshoogte over te houden moet je een zo dun mogelijke plaat hebben waar de frees aan vast zit. Dat betekent een dunne maar sterke plaat over heel de tafeloppervlakte die buiten het contour van je frees ondersteund moet worden door dikker plaatmateriaal om doorbuigen te voorkomen. Je moet dan zelf een mogelijk maken om ringen rond de freesas te plaatsen zo je dit al wilt. Door dat dunne plaatmateriaal moet je ook nog eens groeven gaan maken voor T-rails.

Ik denk dat, als we alle mogelijkheden overzien, we steeds weer terug komen op de standaard-configuratie zoals die door de praktijk van alledag gedicteerd wordt.

Laat dit niemand weerhouden om te experimenteren met andere vormen. Op die manier ontstaat vooruitgang.
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Je hebt geen inlegplaat nodig als je tafelblad voldoende dik en stijf is. Het opname gat voor een Triton (diameter 17cm) kun je dan van onderaf infrezen in je tafelblad. Zorg dat je ca. 15mm materiaal overhoud, de freeskop komt dan hoog genoeg. Zie mijn posting "VWFT Deel 2" voor foto's. Als dan een "pivoting fence" maakt, heb je die T-tracks ook niet nodig. Alles volgens het KISS-principe...
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ik heb gewoon een mdf-plaat uitgefreesd, voorzien van een hardboardlaag erop.

gebaseerd op volgend project van een mede-forumlid:

6028=1573-DSC_0350.JPG


6028=1571-DSC_0352.JPG


Werkt perfect. Meestal zit er toch altijd hetzelfde freesje in
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Zie mijn posting "VWFT Deel 2" voor foto's.

Jaap Bri, ik ben zo vrij geweest deze foto even uit jouw topic over te nemen. Wat ik me afvraag is hoe je deze zo sluitend heb gekregen?

Ik vermoed dat je dit niet met een grote-gaten-boor hebt gedaan, maar met de frees het gat in de tafel hebt gemaakt en van rest-stukken de plaatjes op maat heb gemaakt. Klopt mijn vermoeden, of... ??

Opvulplaatjes.jpg
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Zie ik het goed dat je freestafel ook kan kantelen ??

Deze foto's zijn niet van mij afkomstig. Maar het principe is hetzelfde. Mij mij staat de freestafel wel op 4 poten, maar horizontaal ook nog eens bevestigd aan mijn zaagtafel (EB PKF255)

De freestafel kan niet kantelen. Hoewel je me ideeën geeft.... :p dan kan ik er een horizontale frees van maken, net als bij Holzwerken:
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Referte: "Jaap Bri, ik ben zo vrij geweest deze foto even uit jouw topic over te nemen. Wat ik me afvraag is hoe je deze zo sluitend heb gekregen?

Ik vermoed dat je dit niet met een grote-gaten-boor hebt gedaan, maar met de frees het gat in de tafel hebt gemaakt en van rest-stukken de plaatjes op maat heb gemaakt. Klopt mijn vermoeden, of... ??"

@Oceans 11: ja Ekko, dat klopt. Ik heb in de freeskop van de Triton een 8mm staafje geklemd, en dit als draaipunt gebruikt voor mijn eigengemaakte cirkel-frees hulpstuk. Met daarin een andere bovenfrees, met een 8mm "upcut spiral bit", heb ik een cirkel met diameter 8cm gefreesd. Diepte 7 mm, dat is iets meer dan de dikte van de plaatjes, om te kunnen fine-tunen met stelschroefjes.
Daarna een plaatje 6mm trespa op een stuk mdf geschroefd, en wederom met het cirkelhulpstuk de plaatjes uitgefreesd, "buitenom" deze keer. De centergaten van de inlegplaatjes heb ik geboord op de boortafel, met drie verschillende maten Forstnerboren. Ik zal er vanavond wat foto's van posten, groet, jaapbri
 
Laatst bewerkt:

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Ekko, hier dan wat info en foto's van mijn "circle-cutting-jig". De basis is een plaatje perspex, met een dwarsbalkje waar twee van die stalen staven insteken. Die staven zijn gemeengoed bij tal van frezen, deze van mijn DeWalt setje zijn identiek aan die van mijn 40 jaar oude Elu:
image.jpg
In de perspex plaat heb ik op 4 plaatsen draad getapt, waar dat kleine asje in gedraaid kan worden. Tesamen met het schuiven van de frees over die stangen geeft dat een traploos radius-bereik van 2-23 cm.
image.jpg
Toevallig had dat asje (uit een rommellaatje) een diameter van 8mm, past dus strak in de spantang v/d freestafel.
image.jpg
Ná het frezen van de cirkel in de tafel heb ik de inlegplaatjes gefreesd:
image.jpg
image.jpg
Het bitje op de foto gaf een mooi strak en zuiver randje, de passing van de ringen is daardoor "zuigend" (is NIET hetzelfde als "it sucks"...;)
Een aanvullende vastzetting van de ringen bleek niet nodig. Ik leg ze erin, en het blijft keurig op zijn plaats.
To zover, groetjes, bri
 
Laatst bewerkt:

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Hier dan wat info en foto's van mijn "circle-cutting-jig". De basis is een plaatje perspex, met een dwarsbalkje waar twee van die stalen staven insteken.

Geweldig Jaap ! Dank je wel voor deze aanvulling.

Mede hierdoor denk ik er sterk aan om voor de bouw van mijn freestafel geen montageplaat te bestellen maar jouw methode toe te passen...
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Oké, veel succes! Wat dat tafelblad betreft: ik zou niet voor mdf kiezen, te slap, kans op doorbuigen. Twee goede mulitiplex platen op elkaar geplakt geeft een hele stijve basis. Ik ben zelf een fan van (dik) formica of trespa als toplaag. Die Triton als vaste frees in de tafel is een uitkomst, hij leent zich niet echt voor uitnemen. Hij is lang niet zo duur als de Festool machines, en is zonder verdere hulpmiddelen als autokriks etc. makkelijk in hoogte verstelbaar. De uitgave zeker waard als vaste frees in je tafel.
Groet, JaBri
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ik twijfel een beetje tussen de Triton TRA-001 (2400 Watt, spantang max. 12mm) en de MOF-001 (1400 Watt, spantang max 8mm).

De TRA-001 is een beest van een machine, maar wellicht wat te veel van het goede. Daarnaast meen ik me te herinneren dat de diepte-instelling niet via de montageplaat kan (???).
Nadeel van de MOF-001 is dat er geen 12 mm freesjes in kunnen. Dat maakt het gebruik van bepaalde frees-vormen (bijv. bossing) weer wat beperkter.

Wie kan mij uit ervaring wat meer vertellen de voors-en-tegens van de beide genoemde machines ?
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Ekko, ik heb de 1400W variant, en ben nog geen kracht tekort gekomen. Verder heb ik, behalve de 8mm spantang, ook een 12mm en een 1/2 inch spantang (zoals Formatec ook aangeeft) zonder probleem verkrijgbaar en toepasbaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.