Ovale tafel in amerikaans esdoorn

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
Bedankt Pel! Afgelopen weekend heb ik de spaanplaat die ik voor de dummy is gebruikt een tweede leven gegeven als opbergruimte op wielen in een gangkast. Heeft zo dubbel nut gehad toch?:D

Fons
 
P

Pel

Guest
Zo is dat Fons, ik heb het ook ooit met karton gedaan, dan zie gelijk of het te groot of te klein is, en karton kost niets.

Groet Pel.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
In het begin van de productie heb ik een eerste set poten van karton gemaakt om een indruk te geven van de vormgeving. Dat ging om 3 poten in een een gezamenlijke constructie. Werkte ook prima! Sindsdien hou ik altijd flink wat resten karton in de werkplaats achter de hand voor dergelijke proefstukken.....

Fons

image.jpg

image.jpg
 
P

Pel

Guest
Ja Fons, dat doe ik ook, ik heb altijd grote kartonnen dozen die ik plat bewaar, zo ben ik een schommelpaard aan het maken, dat heb ik eerst op karton uitgetekend en daarna uitgesneden.

Groet Pel.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
@BjornGerling
Dank voor de complimenten. Ik realiseer me dat ik vooral ook dankzij de kennis uit dit forum mezelf heb kunnen ontwikkelen zodat ik dit kon realiseren.

@Bernard38
Fijn om te horen dat je een uitgebreid verslag zo waardeert!

@rudy
Dat is het bankje bij de buren, niet door mij gemaakt... ik heb wel een paar topics over tuinmeubelen gemaakt, maar de foto's zijn helaas verdwenen:(

Fons
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
Ik heb een frees van Stehle gekocht, volgens mij 30 graden schuin. Hierbij een foto uit de toenmalige catalogus.

Laat je dan ook op het forum zien welk project je mee bezig bent:rolleyes::confused:

Succes! Fons

4ACCB670-8FB0-42E0-AA19-B96851FE29DF.jpg
 

JCJ Dijkstra

Nieuw lid
13 jun 2013
18
0
Niezijl
hallo Fons,

Ik heb met interesse je bouwverslag gevolgd.
volgens mij met grote precisie gebouwd en dat is er aan af te zien.

toevallig kwam ik op pinterest onderstaande afbeelding tegen om rechtstreeks met een mal en bovenfrees de vorm uit te frezen.
Voor jouw tafel uiteraard niet meer relevant maar misschien voor andere ovale tafelmakers nog een idee.
groetjes, Jacob
mal_tbv_ovale_tafel.jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
Mooie aanvulling! Ik heb die werkwijze wel eens eerder gezien, er zijn zelfs dure hulpstukken voor te koop. Voordeel is dat je direct het model freest.

Fons
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
Ik kreeg via de PB een vraag van een nieuw forumlid die ik even hierheen kopieer zodat jullie allemaal suggesties kunnen toevoegen.

mosterd zei:
heb net met bewondeling door je post over de ovale tafel heen gelezen.
nu heb ik zelf een projectje wat er aan zit te komen waar ik een zelfde rand in een ovale tafel wil realiseren.
is dit te doen voor een beginnende frezer? of raad je dit af?

Hallo Mosterd,

Welkom op het forum!

Ik denk dat je flinke ervaring met het gebruik van de bovenfrees moet hebben als je op dezelfde manier wilt werken als ik heb gedaan. Je moet inzicht hebben in de begrippen meelopend en tegenlopend frezen. Vooral bij het meelopend frezen wat ik heb gedaan is het van het grootste belang de freesmachine heel strikt onde controle te houden en kleine afnames van materiaal per werkgang realiseren. Ik werk bovendien met een forse freeskop die ik met iets lagere draaisnelheid gebruikt heb. Is ook een kwestie van aanvoelen. Ik weet niet aan welke materiaaldikte je denkt, maar als je met een lichter blad en een lichtere frees werkt kun je in de goeie richting (tegenlopend) en met kleine afname per keer wel redelijk als beginner aan de slag. Je krijgt echter op de delen waar je tegen de draad in freest veel ruwere oppervlakken, die je moet nabewerken.

Succes! Fons
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Ik zie het draadje nu pas en heb hem meteen helemaal doorgelezen, wat een mooie tafel! En heel veel informatie over het bouwproces, top!
 
J

j1eke

Guest
Zijn je messen wel scherp? Staan nogal wat sporen op het hout, of zijn die van de rollen? Enige wat ik verder kan bedenken is op een andere diepte te schaven. Soms kun je door een heel ondiepe snede of juist een diepe snede een beter beeld krijgen. Soms kan een elektrische handschaaf ook uitkomst bieden bij moeilijk hout, die willen nog wel eens een mooier resultaat geven dan een vandiktebank. Ik haal er zo soms nog een dun laagje af na het vlakken.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Er wordt gereageerd op reactie #213, jouw reactie op Mosterd...maar inderdaad erg verwarrend, zo'n mooi beschreven werkstuk!!
 
J

j1eke

Guest
Ik raak wat in verwarring want ik weet niet waarop jullie reageren?
Sorry. Het forum is niet meer goed leesbaar op m'n telefoon en heb dan regelmatig niet door dat het niet het laatste bericht in een draad is waar ik naar zit te kijken.

Zie nu de rest wel ineens.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.