Ontwerp van autostoel-meubel

gekkewiebel

Nieuw lid
4 jan 2014
16
0
Hoi allen!


Heb een tijdje terug de onderstaande twee autostoelen (Foto 1) (uit een Ford Thunderbird, 60s) goedkoop op de kop weten te tikken.
Ik heb toen wat rondgevraagd en gekeken op internet voor ideeën om deze stoelen mooi vorm te geven zodat ze in een woning gebruikt kunnen worden. Ook deze website kwam ik tegen, en na wat rondgeneusd te hebben heb ik een paar leuke ideeën opgedaan en dingen geleerd :)

Uiteindelijk kwam ik een ontwerp tegen van een professionele designer, een zekere Toby (foto 2 en 3), en op basis daarvan besloten om de stoel 'in te pakken' in wat hout om hem ook mooi te krijgen (zie foto 4 voor het ontwerp).

Kort gezegd komt het plan erop neer om de 'bogen' te maken van meerdere (6 a 7 stuks) lagen berken triplex (4mm) (totale dikte dan 2,4-2,8cm), gebogen en aan elkaar gelijmd in de juiste vorm m.b.v. een MDF mal.

Alleen, ik zit nog een beetje met de bevestiging van de stoel. Aan beide zijden van de stoel komt dus een (zie foto 4) flauwe bocht als onderstel. Daar tussen moeten dan dragers komen, waarop de stoel kan worden bevestigd. In foto 3 is dat idee aardig te zien, Toby heeft twee vrij brede platen gebruikt waarop hij de stoel vast heeft gezet. Maar ik, als beginner/nitwit in dit soort projecten, heb eigenlijk weinig idee a) wat dit voor dragers zouden kunnen zijn en b) hoe deze dan kunnen worden vastgemaakt op een fraaie manier.
Ik zat te denken aan stalen buizen of platen, maar bij beiden heb ik weinig mooie ideeën hoe dit vast te maken is aan de zijkanten. Een bout door de zijkant heen vind ik niet per se storend, maar het moet dan wel bij een of twee bouten per zijkant blijven zegmaar :)

M.a.w.: hebben jullie ideeën en suggesties voor de bevestiging van de dwarsliggers aan de houten (triplex) dragers? Andere suggesties zijn ook zeker welkom.




Foto 1: m'n autostoelen

20130823_161747.jpg


Foto 2+3: Inspiratie, van designer "Toby"
RECARO%201.jpg

RECARO%202.jpg


Foto 4 - Ruw idee voor mijn stoel:
stoelsupport.jpg
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Kan je de onderste boog ter hoogte waar de bevestigingen moeten komen niet gewoon breder maken. Dan zet je de stoel gewoon op de verbrede stukken.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Kan je de onderste boog ter hoogte waar de bevestigingen moeten komen niet gewoon breder maken. Dan zet je de stoel gewoon op de verbrede stukken.

Dan zou ik die 'verbreding' tot aan de andere kant laten doorlopen, anders krijg je een kracht met een groot moment naar binnen toe op de leuningen.

Kan je de verbindings'planken' niet van hetzelfde materiaal als de leuningen maken, en deze verzonken (half hout verbinding?) aan de onderkant in de bogen lijmen met epoxy?
 

gekkewiebel

Nieuw lid
4 jan 2014
16
0
Dank voor de reacties! Leuk, zo'n levendig forum!

Een soort verbindings'plank' leek mij inderdaad ook de beste oplossing. Heb aan een aantal zaken gedacht. Eerst ging ik uit van een stalen plaat/balkje, centimeter dik. Uit de bovenkant van de dragers zou ik dan iets kunnen frezen om daar de platen op vast te maken, maar echt mooi ziet dat er niet uit.
Ik ben in ieder geval van plan om twee dwarsliggers te maken. De stoel heeft 2x2 aansluitpunten, rechtsvoor, linksvoor, rechtsachter, linksachter.

Houtenklaas, ik heb er nog niet aan gedacht de twee dwarsliggers ook gewoon van meerlaags triplex te maken. Ik zal er eens mee experimenteren.


In ieder geval, m'n huidige idee is als volgt. Na wat verder gerommeld te hebben, o.a. met wat PVC buis, kreeg ik het idee om aan beide kanten van een (nog te kopen) stalen buis een bout vast te lassen, dan zou ik van buitenaf met een moer, door de breedte van beide houten dragers, die vast moeten kunnen trekken.
Zie onderstaande foto/bijlage, zoiets lijkt me haalbaar.

De moer in m'n testmodel heeft een dikte/diameter van +/- 7 mm.
Diameter van m'n (pvc) buis is 16 mm (buiten) en 13,5mm (binnen).


Stel nou dat ik 7 lagen 0,4mm triplex doe (=28mm) en ik zou daar in het midden dus 7 à 8 mm uitboren voor die bout, zou dat erg ten koste gaan van de draagkracht van de dragers? Is dit uberhaupt een goede optie qua krachten e.d.? Zo ja, zou de moer gewoon in het midden van de dragers gedaan moeten worden (d.w.z., evenveel ruimte erboven als eronder), of is het verstandiger de moer iets meer naar boven uit te lijnen omdat de druk naar beneden gericht is? Bij een moer van 7mm dikte en dragers van 28mm zou ik dan dus nog 10,5mm boven en onder overhouden. Is dat voldoende?
Ik zal nog eens nadenken over je triplex-idee, houtenklaas!


20140104_235414.jpg
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ofschoon een verzwakking rond de hartlijn wat minder erg is, is een lokale verzwakking van een behoorlijk belaste constructie toch wat "eng". Technisch elegant vind ik dat gat niet.

Overigens zit er een wat misleidende typo in je tekst. Niet 7 maar 70 lagen van 0,4 mm (om aan 28 mm te komen). Ws bedoel je 0,4 cm :)

Maar leuk onderwep, dat stoeien met vormgeving! En leuk dat je ons deelgenoot maakt van je ontwerpproces.

mvg
klaas
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Idd erg leuk dat stoeien met het ontwerp. Maar die doorboringen door de staanders kunnen wellicht zorgen voor delaminatie als de boel belast wordt. Vaak zie je bij lamineren dat men altijd een groot oppervlak maakt en dan naderhand de vorm eruit halen die je wenst. Stel je voor je maakt één grote dikke bolle plaat. Eenmaal klaar haal je van beide zijde 2 stroken af ten behoeve van de leuningen. Per zijde maak je van die stroken een soort ellips die als leuning op de restant van de bolle plaat wordt gezet. Uit de bolle plaat haal je vervolgens datgene weg wat je weg wil hebben en dan de stoel er op monteren. Uiteraard kan je ook aparte leuningen lamineren als je een ander model wil hebben dan gebruik te maken van de vorm van de staanders. Dan is het een kwestie van een bolle plaat te lamineren voor de staanders en de bevestigingspunten. Vervolgens weghalen wat je weg wil hebben.
 

gekkewiebel

Nieuw lid
4 jan 2014
16
0
Oke, de twee dragers zijn af! Ze zijn een stuk korter geworden dan op de tekening, ong 75cm omtrek. Ben voor 12 lagen triplex gegaan van 4mm / stuk, totale dikte dus 48mm.

Het voorgenoemde dilemma staat echter nog steeds, hoe ik deze buizen redelijkerwijs aan de dragers kan bevestigen. Ik heb vanmiddag proefgedraaid met een (M8) rampamoer maar deze moer hield vrijwel niets aan 'haakse' kracht. Nu zat ik te denken om een flens aan de binnenkant van de dragers te monteren.
Huidige buis is 22mm in diamter, maar dit kan ik zonder problemen veranderen in zo'n 22mm tot 25-28mm diameter.
Alleen, na een hoop ge-google kan ik nauwelijks een webshop vinden met een redelijk assortiment aan flensen (flenzen?). Hebben jullie nog aanraders?
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik zou de voorkant van het onderstel zelf niet zo ver naar voren laten gaan, inverband met been ruimte.
En letten dat de neerwaardse kracht van de rugleuning naar achteren goed word opgevangen, anders hangt hij aan de voorkant te trekken, mocht je dit bv doen met multiplex, dan kunnen die lagen op den duur gaan splijten.
 

gekkewiebel

Nieuw lid
4 jan 2014
16
0
Ik zou de voorkant van het onderstel zelf niet zo ver naar voren laten gaan, inverband met been ruimte.
En letten dat de neerwaardse kracht van de rugleuning naar achteren goed word opgevangen, anders hangt hij aan de voorkant te trekken, mocht je dit bv doen met multiplex, dan kunnen die lagen op den duur gaan splijten.
Juist, voorkant komt nu niet (meer) voorbij de voorkant van de stoel. Ik heb onder de stoel dus twee stangen gemonteerd. De stoel heeft inderdaad de neiging wat achterover te vallen (vandaar dat het tosti-ijzer voorop ligt op de foto), dus ik heb de achterste stang zover mogelijk naar achteren toe verplaatst om de arm zo klein mogelijk te krijgen. Verder naar achter ging helaas niet, dan zou het schuifsysteem niet meer werken. Buizen worden nog ingekort overigens :)

IMG_9808.jpg IMG_9809.jpg
 
Laatst bewerkt:

gekkewiebel

Nieuw lid
4 jan 2014
16
0
Dat wordt mooi!
Zou zo als bankstel kunnen worden opgesteld op de set van TopGear ;)
Haha, zag dat programma gister toevallig voor het eerst (ja echt!) en zag daar inderdaad ook wat ouwe autostoelen staan, op die halfronde stalen frames dacht ik? Puur toeval dat ik deze stoelen zo vond, moet eerlijk bekennen dat ik dit hele ontwerp / klusproces het leukste vind, ik vraag me af of ik er ooit echt op ga zitten!

Wow! Ziet er heel goed uit!
Heb je foto's van het bouwproces?
Wel een paar ja, maar niet bepaald compleet. 't Is nog lang niet af trouwens, wil de boven- en onderkanten nog fineren, zijkanten de knoesten bijkleuren (indien mogelijk) en lakken, dan de boel nog vastschroeven en dan evt. nog armleuningen, maar daar ben ik nog niet helemaal over uit.

Ik heb nog eenzelfde autostoel staan die ik op dezelfde manier vorm wil geven, zal daarvan en van de rest van deze stoel wat meer foto's van maken.

Mal was overigens het lastigste karweitje, heb het opgelost door alle relevante maten/afstanden in photoshop te stoppen, een mooi boogje te trekken met de gewenste dikte van m'n drager (4,8cm), die uit te printen op 6 a4, dat weer vast te plakken, over te zetten op 18mm MDF, grof uitzagen, preciezer uit'zagen' door de laatste paar milimeters weg te schuren, en de resterende mal vervolgens 5x te kopieerfrezen op (ook weer 18mm) MDF, om zo de breedte van de dragers te bereiken (+/- 11cm)
Geen foto's van dat proces dus, wel van hoe 't uiteindelijk functioneerde:
20140121_092207.jpg
 
Laatst bewerkt:

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Knap hoor. Heb je het mdf met iets bekleed?

En hoe zorg je ervoor dat je dat latten onderling niet verschuiven?
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
ik vraag me af of ik er ooit echt op ga zitten!

Dat vroeg ik me ook al af. Ik weet anders wel een plek waar ze veelvuldig gebruikt zullen worden... ;) :D

Wat een geweldige stoelen. Ik zou er zelf niet eens meer armleuningen aan maken (denk ik...) #dekunstvanhetweglaten

Ben benieuwd naar het vervolg!
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Zo heb ik mijn trapleuning ook gemaakt... Allemaal a4tjes aan elkaar geplakt met de vorm erop en daarna maar overtrekken op MDF zodat je de eerste laag hebt. Dan idd 4-5 platen MDF dik maken en je hebt je mal. Overigens heb ik vervolgens een grote OSB plaat genomen en daar een mal kant op vast geschroefd.

De andere mal kant er vervolgens vlak naast gelegd en plasticfolie overheen gelegd. Stroken met een rollertje voorzien van een expoxy lijmlaag, op elkaar gelegd. Dan de op elkaar gelegde stroken als 1 geheel tussen de mallen gelegd en met de klaargelegde lijmklemmen in rap tempo de mal tegen elkaar getrokken. Voordeel van die OSB plaat is dat je dan met een blokje hout alles tegen de "bodem" aan kunt tikken. Als de boel daarna uit de mal komt hoeft je dan maar heel weinig te schaven.

Ik had de breedte van de stroken overigens zo bepaald dat het redelijk uitkwam met 4 lagen 18 mm mdf. Er iig voor zorgen dat je gelijmde stroken niet breder zijn dan je lagen MDF. Doe je dat wel dan ga je dat onheroepelijk terug zien in het eindresultaat in de lijmnaden tussen de stroken.




Vraagje trouwens, Waarom heb je multipex gebruikt ? Kostentechnisch had het niet veel verschil gemaakt met stroken eikenhout vermoed ik. Dan had je ook het fineren niet hoeven doen waar je het nu over hebt.

Of er verschil in veerkracht zou zijn weet ik niet.

Qua styling zou ik misschien een sleufje frezen in de zijkant van de "poten" en er een strip aluminium in leggen wat dan mooi matched met de zijkant van de autostoel.
 
Laatst bewerkt:

gekkewiebel

Nieuw lid
4 jan 2014
16
0
Knap hoor. Heb je het mdf met iets bekleed?

En hoe zorg je ervoor dat je dat latten onderling niet verschuiven?
Ik heb gewone bruine tape over de mdf heen geplakt, maar echt ideaal werkt dat niet. Lees op internet her en der wat over dat men de mal 'waxt' om de lijm niet te laten hechten. Het is het proberen wellicht waard.
Nu had ik de mal dus op een plaat mdf liggen. Eerst liet ik het dan 24u drogen. De bovenkant (in contact met lucht) was dan redelijk droog, maar aan de onderkant was de lijm nog kleddernat. De mal haalde ik dan los van de mdf plaat en ik zette hem rechtop / verticaal, zodat beide kanten nog eens 24u ofzo konden drogen.

Links en rechts had ik twee kleine driehoekjes (rechte kanten aan de binnenzijde). Als ik de 12 plankjes netjes gelijmd en gestapeld had kon ik ze er dan zo tussen 'klikken' en dan maakten ze al haast de bocht die ze moesten maken. Er was nauwelijks ruimte voor de plankjes om naar links of rechts te gaan zegmaar. Zal proberen het op de foto te zetten binnenkort.

Precies, osb zou wat goedkoper zijn geweest als ondergrond denk ik ja, ik had toevallig deze mdf plaat nog over. Ik lees ook veel goede verhalen over epoxy voor dit soort lamineren, i.t.t. houtlijm wat op den duur zou gaan wegkruipen. Heb dit alles toch maar gewoon met de witte bison d2 houtlijm gedaan. Er ging véél doorheen, haast een complete pot (750g?) per stuk. Een beetje epoxy werd me daarvoor wel duur, maargoed, als dit uiteindelijk gaat wegkruipen is het alsnog even duur..

Mijn mal was dus 6*18mm=10,8 cm dik. Triplex laagjes waren 11cm breed. Het beetje verschil dat er tussen de laagjes zat is zo weggeschuurd op de bandschuurmachine. Aanslaan met dwarsplankjes tijdens het klemmen ging overigens prima zolang de begin-opstelling maar goed is.


Eerlijk is eerlijk, ik heb nog nooit iets m.b.t. houtbewerking gedaan. Ik kwam op internet veel voorbeelden tegen waarin triplex werd gebruikt voor dit soort gebogen laminren, en ik vind het effect aan de zijkanten ook wel mooi eigenlijk. Geen idee wat wat dit alles in eikenhout laagjes gekast zou hebben. Voor een plaat prima-kwaliteit berken triplex 4mm (153x153cm) betaalde ik nu €25, en daar kan ik dus precies twee dragers uit halen.\

Aluminium strip is een leuk idee wel! Ga het eens proberen uit te tekenen op de computer hoe het eruit zou zien, ben benieuwd :) Thanks :)
 
Laatst bewerkt:

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hé cool idee man.

Wat is het volgende project? een houten stoel in je auto bouwen? :D
 

gekkewiebel

Nieuw lid
4 jan 2014
16
0
Hé cool idee man.

Wat is het volgende project? een houten stoel in je auto bouwen? :D
Als de stoel als meubel niks wordt, misschien dat ik de rest van de ford thunderbird dan nog maar ga bouwen ja, die stoelen moet je ergens kwijt he? ;)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.