Lijmklemmen, budget of bessey

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Bedankt voor de tip. Ook een aantal besteld. Ben alleen niet erg enthousiast over de kwaliteit van de klemmen. Had van een merk als Gedore wel meer verwacht. Afwerkingsniveau is niet geweldig. De klemmen van 1m zou ik afraden te kopen. Deze geven weinig klemkracht, want de stang buigt teveel mee. Kortere klemmen klemmen wel goed. Moet de 600mm lengte nog testen. Het handvat zou naar mijn idee wat meer grip mogen hebben. Bv. de klemmen van Wisent (Bauhaus) hebben een veel beter handvat. Een ander nadeel: als je de klem ontklemt, kost het wat moeite om het losse dwarsstuk te ontgrendelen. Misschien is daar het inbusboutje voor.

Er zijn ook nog wat Bessey klemmen onderweg. Ben het gedoe met de sergeanten een beetje beu :rolleyes:

Tja dan ben ik wat andere kwaliteit gewend :) Onder de kerstboom komen nog drie exemplaren van 40cm :)
 
Laatst bewerkt:

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Na een jaar of vijf gebruik van de Ivana klemmen moet ik mijn oordeel inmiddels wat bijstellen? Een paar van de klemmen beginnen weigerachtig te worden of gaan na een tijdje los zitten. Het lijkt erop dat losse beugels niet meer op de ribbels van het rugijzer willen blijven haken. Toch maar Bessey in het vervolg......

Fons

Mocht je het de moeite waard vinden; ik heb laatst met eenklein driehoeksvijltje het vlak geworden rugijzer van een paar oude merkloze lijmtangen van een vriend van me weer van kerfjes voorzien (we hadden klemmen nodig, en hij had niets anders beschikbaar). Was zo'n 10 minuten werk, en de klemmen werkten weer prima.
Gewoon op de plek waar de 'streepjes' zitten een korte streek met de scherpe kant; zoals je ook een zaag vijlt.

Groetjes,

Tom
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.114
241
Goeree-Overflakkee
Ook de 600mm lijmklemmen van Gedore buigen flink door. Als je voor goede klemkracht gaat, laat je deze dus beter liggen...
Ik kan ook nergens de lijmkracht vinden van deze klemmen. Misschien ga ik zelf deze nog eens proberen te testen.
 

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Ook de 600mm lijmklemmen van Gedore buigen flink door. Als je voor goede klemkracht gaat, laat je deze dus beter liggen...
Ik kan ook nergens de lijmkracht vinden van deze klemmen. Misschien ga ik zelf deze nog eens proberen te testen.

Ik heb die van 1000mm nog nooit zien doorbuigen anders... Misschien heb ik andere eisen.

Er zijn ook mensen tevreden met Ferm machines :p
 

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Ik zeg dat overigens niet om eigenwijs te doen hoor. Maar ik wil gewoon niet zoveel uitgeven aan die klemmen en ik heb er wél goede ervaringen mee :)
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
65
Ook de 600mm lijmklemmen van Gedore buigen flink door. Als je voor goede klemkracht gaat, laat je deze dus beter liggen...
Ik kan ook nergens de lijmkracht vinden van deze klemmen. Misschien ga ik zelf deze nog eens proberen te testen.

Zet je er dam niet teveel spanning op?
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Hoeveel spanning is eigenlijk nuttig?
Dat is een goede vraag.

Om daar wat inzicht in te krijgen kijk daarvoor naar de vermeldde kracht die verschillende types lijmklemmen kunnen opnemen. Ik gebruik eventjes het Bessey assortiment als voorbeeld:

Sash-clamps/Serre-joints zwaar (TAN): 24.000N
Sash-clamps/Serre-joints licht (TB): 14.000N
Parallelklemmen zwaar (KR(V)): 7.000N
Lijmklemmen staal (T-series): 5.500-7.000N
T-track klemmen (GTR(H)): 1.800-2.400N
Parallelklemmen licht (UK): 1.500N
Magnesium snelklemmen (KLI):1.200N
Kunststof snelklemmen (EZ(S)): 700N

(Newton naar kg = delen door 9.81 ~10)

Je ziet halfweg het lijstje een duidelijke breuk tussen klemmen voor 'constructie' en klemmen voor het fijnere werk.

Hoeveel kracht je nodig hebt hangt ook af van hoe goed je je balken/ plankjes hebt bekantrecht, en/of hoe goed je je verbindingen (pen/gat, dove-tail, domino's, ...) hebt gemaakt. Wanneer alles schots en scheef is, en je moet dat allemaal proberen dicht te trekken, dan heb je veel kracht nodig. Indien alles mooi 'gematched' is gevlakt, en je verbinding als een handschoen passen, dan kom je met heel wat minder toe.

Ik heb Peter Parfitt eens horen zeggen dat wanneer je met die KRV Parallelklemmen (7.000N, ~700kg) niet toekomt, dat het probleem bij je werkstuk zit, niet bij de klemmen.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Mooi overzicht, bedankt! Ook de video is leuk om te zien, het enthousiasme straalt eraf, aanstekelijk.
 
Laatst bewerkt:

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Volgensmij is er wel eens en vergelijkend waren onderzoek gedaan tussen schuurpapier en misschien ook lijmen. Wellicht kunnen we ook wat klemmen en hun klemkracht testen?
Ben persoonlijk wel erg benieuwd of de Besseys zo veel beter zijn dan mijn Berlan of Hornbach klemmen :p
Misschien aardig om de klemkracht en vervorming te meten?
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Volgensmij is er wel eens en vergelijkend waren onderzoek gedaan tussen schuurpapier en misschien ook lijmen. Wellicht kunnen we ook wat klemmen en hun klemkracht testen?
Ben persoonlijk wel erg benieuwd of de Besseys zo veel beter zijn dan mijn Berlan of Hornbach klemmen :p
Misschien aardig om de klemkracht en vervorming te meten?

Ik ben van het budget naar het bessey kamp over gegaan. Dat eigenlijk alleen om duurzaamheid en dat is niet makkelijk te vergelijken maar denk wel een belangrijke eigenschap van een goede lijmklem.
 

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Ik heb zelf Sencys (praxis merk) en vier besseys (2x klik en 2x 50 eenhandklem) ik moet zeggen dat ik eerder grijp naar de bessey vanwege het gemak.
Voor het aankomend jaar wil ik mij trakteren op zo'n starterset van 150mm, maar de prijs van ca. 300-400 euro houdt mij nog even tegen ;)

Voor 300 euro kun je immers zo'n 20~30 "budget" klemmen krijgen.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Ja Traveler, voor de meeste kleine dingetjes pak ik de eenhandklemmen van de action. Als het werkstukje mooi in elkaar past is dit meer dan voldoende klemkracht, en makkelijk en voor 20 euro heb ik er een stuk of 16 liggen :)

Zoals evs zegt, duurzaamheid is moeilijk te meten en misschien belangrijker dan klemkracht, als je z de vaak gebruikt. Achja, keuzes...
 
P

Pel

Guest
Omdat mijn werkzaamheden eigenlijk voor het merendeel houtsnijden is komt het klemmen van hout met lijmklemmen soms toch wel voor. Ik heb een drietal Bessey klemmen, ik merk dat als ik hout verlijm, ik toch altijd de Bessey klemmen pak, ook al liggen ze onder de ander klemmen dat zegt m.i. toch veel. Ze zijn wel aan de prijs, maar het gemak en plezier wat je al die jaren dat je ze gebruikt er aan hebt, maakt dat ruimschoots goed.

Groet Pel.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Die Bessey's onderscheiden zich buiten de duurzaamheid ook wel in gebruiksgemak/extra functies: (UK en vooral KR(V)'s)

* omkeerbare losse bek om ook te kunnen uiteenpersen.
* 2de losse bek om gewicht mooi te kunnen verdelen.
* hulpstukken om onder een hoek te kunnen klemmen.
* verbindingstuk om 2 klemmen te combineren voor extra lengte.
* ...

Niet allemaal dingen die je voortdurend gebruikt, maar wel mooi om de mogelijkheid te hebben.

Vooral die verbindingstukken hebben me eigenlijk al 'geld uitgespaard' (raar he, ivm. bessey). Ik heb momenteel 4x KRV100 en 4x KRV150. Daarmee kan ik een tafelblad van 100cm breed dus 8x inklemmen in de breedte, of een blad van 250cm 4x in de lengte (met de verbindingsstukken dus). Bunnenkort moet ik voor een speeltuig een paar torens van 150x150cm verlijmen, dus plan nog 4x KR60's bij te kopen. Dan heb ik dus 8x 150~160cm klemmen beschikbaar.
Bessey verkoopt zo goed als elk onderdeel van deze klemmen afzonderlijk, behalve de stalen profielen zelf. Zo slim zijn ze wel natuurlijk, anders kan je een paar sets bekken kopen + profielen in verschillende maten, zo kom je wel goedkoper uit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.