Lades in berken multiplex

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Beste forumgenoten,

Ik ben bezig een kastenwand aan het maken in onze slaapkamer. Hierbij komt er één kast met lades, waarbij ik de lades graag zou maken uit berken multiplex. Ik heb bij mijn houthandel gevraagd of dit materiaal dikwijls gebruikt wordt hiervoor, maar ze konden mij hier niet echt op antwoorden (de kerel in kwestie werkte er volgens mij nog niet lang, dus waarschijnlijk was ik bij de verkeerde person, maar soit:confused:).

Heeft iemand van jullie dit al gebruikt om meubels/lades mee te maken? Ik twijfel namelijk een beetje, vooral omwille van de afwerking van de kopse kanten. Hoe moet dit afgewerkt worden, gewoon vernissen, of afwerken door er fineer op te lijmen? Waarschijnlijk is het ook het beste eens dat de lades klaar zijn, om deze ook volledig te vernissen?

Ik zou gaan voor een multiplex van 15 mm met tandem-geleiders van Blum.

Dank alleszins voor de reacties

Frank
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Dit plaatmateriaal is volgens mij prima geschikt. Ik heb het zelf ook toegepast.. je moet alleen de juiste kwaliteit zien te krijgen. De mooiste is a/aa Hier moeten ook de vullagen foutloos zijn Een goede b//bb zou het ook moeten kunnen. Evenzoeken op deze site ewant er is al een draadje hierover geweest.
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Dit plaatmateriaal is volgens mij prima geschikt. Ik heb het zelf ook toegepast.. je moet alleen de juiste kwaliteit zien te krijgen. De mooiste is a/aa Hier moeten ook de vullagen foutloos zijn Een goede b//bb zou het ook moeten kunnen. Evenzoeken op deze site ewant er is al een draadje hierover geweest.

Dank Wim, heb al eens de zoekfunctie laten lopen en inderdaad al wat gevonden. Zal mij er nog eens verder in verdiepen
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik ben ook bezig een lade te maken uit berkenmultiplex. Pak het alleen iets grover aan... 18mm. Ik ga niet moeilijk doen ik maak het gewoon met messen en groeven omdat ik er toch een beukenfront aan ga hangen en dan zie je die kopse kanten aan de voorzijde niet meer. Wat ik wel doe omwille trekkrachten op te vangen is dat voor en achterkant met messen in de zijwanden worden gezet. De bodem komt ook met messen rondom in de zijkanten en voor en achterkant te hangen. Het wordt overigens een lade onder een spoelbak waar ik effectief eigenlijk alleen links en rechts van de spoelbak bergruimte overhoudt. Vandaar ook mijn keuze voor 18mm dat blijft allemaal wat stijfer als je dit spel tussen 2 geleiders in hangt.
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Ik ben ook bezig een lade te maken uit berkenmultiplex. Pak het alleen iets grover aan... 18mm. Ik ga niet moeilijk doen ik maak het gewoon met messen en groeven omdat ik er toch een beukenfront aan ga hangen en dan zie je die kopse kanten aan de voorzijde niet meer. Wat ik wel doe omwille trekkrachten op te vangen is dat voor en achterkant met messen in de zijwanden worden gezet. De bodem komt ook met messen rondom in de zijkanten en voor en achterkant te hangen. Het wordt overigens een lade onder een spoelbak waar ik effectief eigenlijk alleen links en rechts van de spoelbak bergruimte overhoudt. Vandaar ook mijn keuze voor 18mm dat blijft allemaal wat stijfer als je dit spel tussen 2 geleiders in hangt.

Mijn werkwijze zal dezelfde zijn, want er komt ook nog een frontje voor. Ik ga het wel bij 15 mm houden, dan hoef ik niet meer 2 mm af te frezen voor de blum geleiders...
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als je er toch mechanische geleiders op zet dan maakt het materiaal niet veel uit. Bij plaatmateriaal heb je geen werking dus kan je het anders bouwen dan klassieke lades. De onderkant hoeft niet meer een dunne plaat te zijn die los in een groef steek, maar mag structureel deel maken van het geheel alsof je een open doos maakt, wat veel steviger is dan een klassieke lade waar enkel de verticale delen aan elkaar verbonden zijn, wat zeker bij plaatmateriaal relatief zwak is en niet tegen wringrachten kan.
Bij plaatmateriaal maak ik lades die volledig met sponningen in elkaar zitten, dat gaat het snelst om te maken en met een tacker en lijm in elkaar zetten, dan verlies je ook geen tijd met klemmen. En dat is steviger dan je denkt, als ik er één teveel heb of van de verkeerde maat heb gemaakt dan probeer ik die kapot te gooien maar vaak moet je belachelijk veel kracht gebruiken.

Bij multiplex moet je de boorden relatief fijn schuren P180-240 dan krijg je een heel mooie gladde boord die je kan behandelen als massief hout, wel opletten bij het schuren want je haalt er 2mm af voordat je het merkt!
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
ik schuur meestal met een snelle gang 150, dan nog een snelle 240 oid en dan met een 400 fijn schuren totdat alle oneffenheden weg zijn. Vervolgens grond lak en dan met de hand 240 om opstaande vezels weer te pakken en 400 wederom. tussen de lagen schuur ik niet mechanisch, dat gaat dan te hard.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Ben eigenlijk benieuwd naar het resultaat. Sta op het punt om lades van berken multiplex te gaan maken, zou graag het resultaat willen zien.
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
De kast is klaar, maar uiteindelijk is het geen berk multiplex geworden, maar gewone meubelplaat, afgewerkt met een melamine front en abs afkanting. De man wikt, de vrouw beschikt:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.