dikte massief noten kast deuren

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Graag jullie advies in het volgende.

Ik ben bezig met de bouw van een kledingkast. Het wordt een multiplex frame en in dat frame komen deuren en lades met fronten van massief noten. De deuren liggen in het frame, kopse kanten van mulitplex is dus zichtbaar. De grootste deuren worden 1800mm hoog en 560mm breed. Nu twijfel ik over het volgende. Ik heb voldoende lange delen noten om de lengte van 1800 te kunnen maken. Deze delen zijn nu ca 39mm dik, met eenzijde reeds gevlakt. 39mm is wat te gortig voor een kleding kastdeur, dus die moet ik dunner maken.

Nu zou het natuurlijk het mooist zijn als ik de delen doorzaag met lintzaag wel zo efficiënt en ik kan ook nog bookmatchen. De netto dikte die ik na vlakken etc overhoud is dan zo'n 16/17mm. Ik twijfel een beetje over die dikte. Ik houd rekening met krom trekken, dwz een frame of deurrechters aan de achterkant. Die laatste gaan vanaf 16mm, dus zou net moeten kunnen. Zie ik wat over het hoofd?

Alvast bedankt voor de reacties.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Om het nog een beetje interessant te houden hierbij enkele foto's van het notenhout. Er moet ook een blad komen met daar onder lade kastjes. Dit komt naast het hoge gedeelte te staan. Op het blad komt dan weer een wastafel.

het ruwe hout
Afbeelding 1.jpg

2 zijdes gevlakt
Afbeelding.jpg

na schaven met de hand
Afbeelding 3.jpg

klaar om morgen verlijmd te worden. Dat blad houden we iig wel lekker dik.
Afbeelding 2.jpg
 
Laatst bewerkt:

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Als je potscharnieren gaat gebruiken... even de inbouwdiepte checken! 15 of 16mm kan krap zijn..
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
zo das een kapitale stapel hout.... die je daar hebt

Dat viel gelukkig reuze mee. Ben minder aan het noten kwijt dan aan de 25mm mulitplex... Mijn doel was juist om het een beetje betaalbaar te houden. Dit was een rest partij. Zitten ook wat mindere stukjes tussen, maar daar werken we wel omheen.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Kan aan mij liggen maar zie ik nu goed dat je eerst de planken gaat verlijmen voordat je ze gaat halveren? Dat lijkt mij de verkeerde volgorde ;-)
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Kan aan mij liggen maar zie ik nu goed dat je eerst de planken gaat verlijmen voordat je ze gaat halveren? Dat lijkt mij de verkeerde volgorde ;-)

Dat zou idd de verkeerde volgorde zijn aangezien ik geen lintzaag heb met een zaaghoogte van 60cm .... ;)
Zoals bij de foto's geschreven is dat een blad wat ook nog gemaakt moet worden.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Even een update…

Het frame van de kast staat inmiddels. De noten deuren ook gemaakt net als het blad waarin ik een terrazzo wastafel in heb verzonken. De deuren moet ik nog op maat maken, die heb ik eerste even enkele dagen op de plek van bestemming laten staan. Dat scheelde toch wat tov de werkplaats. Zo had ik de twee boven deurtjes die in de werkplaats flink krom getrokken waren en in huis mooi recht getrokken. Toch wat vochtiger de werkplaats…. Was al aan het denken aan een constructie om de deuren recht te houden (lat met geschoven zwaluwstaart of vierkant alu profiel) maar dat laat ik nog maar even achterwegen.

De lades krijgen ook een notenfront. Heb een balk liggen die precies de hoogte van de lades heeft en weer qua dikte twee fronten uit kunnen. Echter gaat mijn lintzaag maar tot 20cm en deze balk is 22,5 …. Kortom even op zoek naar iemand in de buurt (haarlem, amsterdam, alkmaar) die dit zou willen herzagen. Beetje zonde om het niet uit een stuk te halen als het niet nodig is.

en nu de foto's..

IMG_0642.jpg

IMG_0643.jpg

IMG_0644.jpg
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Zou het een optie zijn de deuren in een kader te maken van b.v 2,2 x 9 cm . Het voor deel hier van is dat je dan voldoen dikte hebt voor je scharnieren, het kader hout de deur recht(vlak) houd en 16 mm is een mooie maat voor het binnen paneel.

Groetjes marc
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Dat zou een optie zijn, maar vind ik esthetisch niet zo. De deuren vallen "in" de kast. En wil ze dan vlak houden. Als ik dus iets tegen kromtrekken maak zal het een constructie aan de achterzijde zijn. In de lengte zullen ze niet of nauwelijks doorbuigen dus het gaat dan met name om overdwars. Dat kan dan een simpel balkje of iets dergelijk zijn.

De scharnieren worden potscharnieren maar dan niet verzonken.
 

lampiew

Nieuw lid
20 feb 2017
14
0
Hoi Avos,
Ik wil zelf ook twee massief houten deuren gaan maken van 240 hoog en ongeveer 60 breed. Liefst eiken hout. Zou dit goed gaan met krom trekken? Hoe zien die zwaluwstaarten eruit om het kromtrekken tegen te gaan. En ik ben nieuwsgierig naar je scharnieren
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.