zelf handzagen bouwen

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Reinout ik heb het druk met mijn werk. Ook ben ik mijn hobbyhok aan het ombouwen. Ik heb een keer een test gedaan met de hervertander. Tijdens het hervertanden verloopt de boel. Niet erg was een teststukje. Ik heb nog wat staalplaat liggen. Doe mij even een pm voor je wensen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Uiteindelijk heb ik het met een dunne doorslijpschijf van 1 mm dik en 125mm dia. gedaan. De volgende keer bestel ik het op maat. Tijdens het zagen komt de plaat iets naar boven en verloopt de boel iets. Mijn festool zat onder een zelfgemaakte tafel misschien dat het met de liniaal wel beter gaat. Verloopring 20mm X 22.2 komt bij carat vandaan.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Mijn werkbank is weer zichtbaar. Vandaag viel er niet veel te schilderen dus weer wat aan de handzagen gewerkt. En een klein hamertje die al een hele tijd als halffabrikaat in de la lag. Helaas is de foto niet van de beste kwaliteit.
!cid__external_images_media_30274SIMAG0246.jpg

Een kapzaag 10" lang en 3" hoog en twee zwaluwstaart zagen 10"lang en 2" hoog. De vertanding moet er nog in en de gaten voor de boutjes ook nog.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Nico beide. Voor mij bestaat een set handzagen onder andere uit Twee zwaluwstaartzagen afkort en een schulp en twee maten kapzagen in afkort en schulp. Dus zes zagen en nog enkele gewone handzagen. Nu zal je meestal alleen de schulp uitvoering van de zwaluwstaartzaag gebruiken dus ik moet er nog even over nadenken.
Maar het is best lastig om een perfecte zaag te maken. Vaak is er een splintertje af of steek je iets te groot uit. Deze serie is om de fouten eruit te krijgen en om de problemen bij het maken op te lossen. Elke keer kom ik een stapje verder en dient zich weer een ander probleem aan. Als je een goede prijs wil vragen moet het product ook top zijn.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Nee ik heb nog geen zin gehad om ze te vertanden. Reden: ik heb een Foley hervertandender. Deze ponst de tanden erin maar gaat naar 10 cm scheef. Waarschijnlijk zit er iets los of zo. Ik heb trouwens het zwaluwstraatzaagje van hierboven laten vallen. Het handvat kon hier niet tegen. Inmiddels ben ik lekker bezig geweest en heb er drie in elkaar gezet. Er moet nog wel het een en ander qua afwerking gebeuren maar je kan zien dat het zagen zijn. De grote zaag ga ik trouwens inkorten, 70 cm is te lang, en voorzien van een mooier profiel aan de rug van de zaag.
20150329_185628.jpg20150329_185639.jpg
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
@ Wim Kluck,

Welk soort hout heb je voor de handvatten gebruikt? kheb zelf nog een 2 tal zagen liggen met plastic handvatten waar ik hout voor wil maken. is eiken of beuken geschikt?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
@ Wim Kluck,

Welk soort hout heb je voor de handvatten gebruikt? kheb zelf nog een 2 tal zagen liggen met plastic handvatten waar ik hout voor wil maken. is eiken of beuken geschikt?
Ik heb noten gebruikt voor de kapzagen. Beukenhout voor de handzaag.
appelhout in een klasieker. De sleuf voor de zaag zou ik er meteen inzagen nadat je
Het handvat hebt uitgezaagd. Als het mis gaat heb je nog niet veel werk gedaan.
Er zijn sites met de modellen op ware grootte. Succes.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Ik heb een allround boor van bosch ( blauwe kleur) deze heeft een hm plaatje in de kop, laten slijpen als een staalboor. Je kan er maar een beperkt aantal gaten mee boren dan moet de boor weer geslepen worden.
Ik heb zelf een vol hm staalboor maar deze breekt nog sneller uit. De boor breekt uit bij het verlaten van het staal. Ik boor dus alleenals het staal opgesloten zit tussen hout.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.