zelf handzagen bouwen

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Ik ga een set handzagen maken en staal bestellen. Het zelfde staal wat seek heeft gebruikt. Zijn er nog leden van ons forum die ook c100 oftewel 1.1274 staal willen. Maximale maat 305x 1000mm dikte 0.6 0.8 en 1 mm. Kleiner kan ook. Woensdag gaat de bestelling bij mij de deur uit.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Aan materiaal alleen zit je op een 12 euroex btw ex porto binnen nedeNederland. Mijn probleem is hoe krijg ik het netjes gezaagd zonder dat eea blauw word. Wie weet hier raad haakse slijper of afkortzaag met slijpschijf erin? Of misschien moet ik het maar op maat bestellen. Er zit dan wel een verdubbeling van de prijs in. Ik moet er nog even over nadenken.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Je kan die platen op verschillende manieren klein krijgen. De slagschaar werkt prima, als het niet al te dik is. Je kan ook een diepe kerf zetten, het staal heen en weer buigen, dan breekt het op die kerf. Met de haakse slijper gaat ook, maar is wel erg grof en snel oververhit. Dus blijf een stukje van de lijn vandaan, langzaam aan, niet duwen, en gebruik een dunne slijpschijf voor rvs.

Bij alle methodes moet je toch nog gaan vijlen. Zelfs met de slagschaar, om de braam weg te halen. En zeker als je met de haakse slijper werkt. Gelukkig vijlt dit spul best snel, ook omdat het niet dik is.

Zeg Cas, ik wil me er niet teveel mee bemoeien, maar is 1mm niet erg dik? Oude kapzagen zijn vaak 0.75mm en de moderne zagenmakers gebruiken meest 0.6mm. Zwaluwstaart zaagjes kan nog wel dunner. 1mm is meer voor een grote handzaag.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Henk, nee, dit spul is perfect gehard. Dus gewoon gebruiken zoals het is en niet proberen zelf opnieuw te harden. Kans dat het vlak blijft is erg klein, afgezien van de moeilijkheid om het egaal zo heet te krijgen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Nee hoor, geen zorgen :eek:, het heeft een hardheid van rond de 50 Rc. Dat kan je knippen, slijpen, zagen, vijlen, breken etc.

Trouwens, in een vorig berichtje schreef ik slagschaar, maar ik bedoelde plaatschaar, zoals de Haan ook schreef. Een slagschaar is een wat heftiger uitvoering.

Nou ja, ik weet niet goed wat ik bedoel, ben niet heel erg thuis in de officiele benamingen. Hier op mijn werk hebben we een eenvoudige plaatschaar/knipbank, die geen moeite heeft met verenstaal.
 
Laatst bewerkt:

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
@ seek, Daar zat ik ook aan te denken (nadat ik mijn reactie had geplaatst), Roelof gebruikt ook 0.6 volgens mij. en welke vijltjes gebruik jij voor het vijlen van de tanden?


Ik wilde dit in de definitieve bestelling doorgeven.

Ik heb ook 1 mm dooslijpschijfjes dan krijg je bij 0.6 mm volgens mij weinig warmte
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Tot nu toe altijd de vijltjes van finetools.de. Maar ik heb nu een paar Bahco vijltjes besteld.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Voor de duidelijkheid ik bedoel een slagschaar waarmee een loodgieter zink knipt. Gaat die naar zijn .... Dan is de eigenaar niet blij. Ik heb geen vertrouwen in het knippen van 1 mm verenstaal. Gewoon plaatijzer is op de meeste scharen niet te knippen. In deze dikte. Seek krassen? Met een kraspen inkrassen en dan breken? Het recht slijpen is geen probleem daar heb ik een machine voor. Ik stel mijn bestelling nog een dag uit.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Wim, doe voor mij maar een halve plaat 305x500 mm van de 0.6 dik

Ik slijp of hier zelf wel kleinere stukken van

Cas
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja, heel diep krassen. En dan buigen terwijl het ingeklemd is. Tussen twee hoekijzers en in de bankschroef bijvoorbeeld. Omdat het zo hard is breekt het vrij makkelijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.