Mahoniehouten kistje

A

Athanor

Guest
Afgelopen tijd heb ik gewerkt aan een paar kistjes. Voor mij een nieuw thema in mijn hobby, waar ik al lang zin in had. Het maken van een persoonlijk cadeau voor mijn locatiemanager bij haar afscheid was een goede aanleiding om daadwerkelijk aan de slag te gaan. Ik heb een aantal mahoniehouten handrailingen uit het verpleeghuis waar ik werk weten te bemachtigen toen er afdelingen verbouwd werden. Het leek me mooi om zo een materieel aandenken te maken die doet herinneren aan de werkomgeving. Dus een kistje om persoonlijke spullen of sieraden op te bergen was mijn doel.

De handrailingen heb ik eerst herzaagd tot een werkbare dikte en op maat gemaakt. Daarna met verstekken gezaagd en groeven voor de bodem en het deksel aangebracht. De bodem is van triplex gemaakt en het deksel is een van vogeltjesoog Esdoorn. Na het lijmen heb ik de verstekken verstevigd met een pinnailer, waarvan ik de minuscule gaatjes met "Gupa" heb gevuld. Daarna inzetbakjes gemaakt van dun Essenhout met een golvende tekening erin. (Een fijne gift van Kor van Kiesvoorhout! Met dank!) hier sponninkjes in gezaagd en triplex bodems in gelijmd. Scharnieren en sluiting pasgemaakt en alles in de Danish Oil gezet. Vervolgens afgewerkt met blauw plakvilt. Het esdoorn paneeltje van het deksel heb ik met enkele lagen parketlak afgewerkt.

Ik zal hieronder een ruime hoeveelheid foto's plaatsen van de productie

Fons

Het eindresultaat
IMG_1332.jpg

De binnenkant
IMG_1333.jpg

Herzagen van de handrailing
IMG_1227.jpg

het resultaat
IMG_1230.jpg

mooi mahonie!
IMG_1283.jpg

Deksel loszagen op de lintzaag
IMG_1287.jpg
IMG_1288.jpg

Binnenkant na het lijmen, tape geplakt om lijmresten snel te kunnen verwijderen
IMG_1289.jpg

Hulpstuk op de cirkelzaag voor het verstekzagen van het hout voor de inzetbakjes
IMG_1291.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_1273.jpg
    IMG_1273.jpg
    98,8 KB · Weergaven: 533

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Mooi kistje eeuh daar kan er nog eentje bij komen ;-) toch , mooi machine park ook ( KWIJL )
Is die vlak vandikte bank een hamertje A3 (26) silent ????
 
A

Athanor

Guest
vervolg van de foto's

vervolg....

herzagen van het "Birds Eye Maple"
IMG_1269.jpg

resultaat met inzetbakjes
IMG_1296.jpg

in de olie gezet
IMG_1298.jpg

wederom: mooi mahonie
IMG_1301.jpg

plakvilt aangebracht
IMG_1302.jpg

Alle onderdelen
IMG_1335.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_1297.jpg
    IMG_1297.jpg
    83,5 KB · Weergaven: 528
A

Athanor

Guest
Mooi kistje eeuh daar kan er nog eentje bij komen ;-) toch , mooi machine park ook ( KWIJL )
Is die vlak vandikte bank een hamertje A3 (26) silent ????

Ja joh, ook dat kistje wil ik zo veel mogelijk met het machine park zien te maken!

Ik was te snel met de aanschaf van de Hammer twee jaar geleden; dus niet "Silent" :(
 
A

Athanor

Guest
Is herzaagt uit een partij Hard Maple waar een mooie plank tussen zat. Kun je in dit topic nog eens nalezen.
 
Laatst bewerkt:

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Mooi gemaakt Fons!
Fijn om te zien dat het essen zo'n mooie bestemming heeft gekregen.
Ik vind het mahonie wat aan de dikke kant. Iets dunner, wat qua scharnieren best kan, geeft denk ik een fijner resultaat.
Vraag me nog wel af waar dat tubetje op je werkbank voor nodig is...

Kor
 
A

Athanor

Guest
Hallo Kor,

Dat tubetje is gupa! Ik heb de vertstekken gezekerd met ragfijne spijkertjes met een pinnailer. De gaatje die je dan (bijna niet) ziet heb ik gevuld toen de tape er nog opzat. Zijn nu niet meer te zien.

Het is mij ook opgevallen dat het mahonie wel wat dunner kon. Ik heb een ander kistje onderhanden waarvan het hout wat dunner is en het kistje wat groter. Beide factoren zijn van invloed op de presentatie. Ik heb nog Mahonie liggen en ga wel eens een variant met dunner hout uitproberen; al doende leert men:)

Groet van Fons
 
A

Athanor

Guest
Klopt Rendew, alleen dan geen spijkers, je kunt het beter naalden noemen. Dit apperaat heb ik daaarvoor in gebruik. Al vele malen gebruikt voor werk waar je de spijkerkoppen niet wilt zien.

Fons
 
A

Athanor

Guest
Ja Ekko, het presentje viel in goede aarde! Maar ik had daarbij ook wel werk van een gloedvolle toespraak gemaakt natuurlijk...


Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat zijn veelbelovende trapleuningen Fons, daar komt mooi mahonie uit tevoorschijn! En je hebt een fraai kistje gemaakt, al moet ik wel met Kor meegaan dat de wanden misschien iets dunner kunnen. De treetjes vind ik ook prachtig strak. Alleen begrijp ik dat spijkeren begrijp ik niet helemaal, het zou toch sterk genoeg moeten zijn zonder. Maar verder helemaal mijn kistje, prachtig warm hout en een interessant deksel.

Je hebt je werkplaats een grote upgrade gegeven de afgelopen jaren dus ik neem aan dat er nog het nodige aan zit te komen?

jaap
 
A

Athanor

Guest
Tsja, Jaap... Die spijkertjes moet je maar in de rubriek onzekerheid onderbrengen....

Er komen vast en zeker nog projecten uit de werkplaats waar ambitie tot uitdrukking moet komen:D Er is nog een kistje in de maak met dunnere plankjes. Ook staat er nog een ovalen tafel op de planning. Dus genoeg te doen!

Groet van Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Klinkt goed Fons! Misschien een leuk projectie, om eens wat lijmverbindingen te maken, zoals onder verstek, kops, langhout etc met verschillende soorten lijm, misschien een paar soorten hout en dan kijken hoe sterk het is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.