Mijn eerste meubelstuk (ook een kloostertafel)

Lascaris

Nieuw lid
25 jul 2013
11
0
Utrecht
Dag heren,

Ik wil deze week zelf ook een kloostertafel in elkaar zetten, ze zijn populair blijkbaar. Dit gaat mijn eerste meubelstuk worden en ik heb daarom nogal wat vragen, maar eerst zal ik uitleggen wat ik precies wil maken.

Bij de amsterdamse fijnhouthandel heb ik hele mooie planken gezien van Amerikaans Noten, een stevige soort met een mooie levendige textuur. De planken zijn 4,5 x 25 cm en ca 3,25 meter lang, dat komt goed uit, want ik wil een kloostertafel maken van 1.60x1.00m en met een mooi dik blad geeft dat een robuuste uitstraling. Om de constructie van het blad makkelijk te maken, heb ik besloten om geen rekeind te plaatsen, dan hoef ik geen rekening te houden met het werken van het hout. De houtstructuur is al mooi genoeg van zichzelf en mag gezien worden.

Wat het ontwerp betreft, wil ik het demontabel maken, dat maakt verhuizen makkelijk. Er zijn meerdere mogelijkheden, maar zoals rudy gedaan heeft afgelopen maand is wel een mooie oplossing. Dan blijft het frame lekker stevig en een geheel.

Maar ik vraag me af hoe je zoiets in elkaar kan zetten?
  • Ik heb een lamellenfrees waarmee ik het blad wil samenvoegen, maar is dat wel stevig genoeg? Is een gleuf van ca 1 cm en strookje hout niet sterker?
  • En de poten van de tafel, is dat ook te doen met lamellen, of zijn strookjes hout van 1 cm beter, of duvels?
  • Hoe heten die klosjes eigenlijk waarmee je een blad vastzet aan het frame?
  • Moet ik nog ergens rekening mee houden als het blad gaat werken?

Hartelijk dank voor alle tips en/of ongevraagd advies :)

Bastiaan
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Bastiaan: gebruik de zoekfunctie eens, en klapper de volgende tekst eens in goegel : construktie kloostertafel :)
 

Lascaris

Nieuw lid
25 jul 2013
11
0
Utrecht
Bastiaan: gebruik de zoekfunctie eens, en klapper de volgende tekst eens in goegel : construktie kloostertafel :)
Heb ik natuurlijk al gedaan en zo kom ik op hele mooie ontwerpen, maar het is lastig om te achterhalen hoe ze het gemaakt hebben. Bijvoorbeeld is het lastig te vinden op google of een dik blad (van 4,5 cm) te maken is met lamellen of dat het beter is om zelf een dik strookje hout te maken, want google zal zeggen dat het allebei kan, maar ik heb geen idee wat dan het beste zou zijn voor een stevige tafel.

Wat zou jij doen lamellen of een dikkere strip hout?
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
In andere topics over tafels is dit ook al diverse malen voorbij gekomen; lamello's , deuvels of domino's dragen feitelijk niets bij aan de stevigheid van een tafelblad. De stevigheid van de verbinding zal uit de lijm moeten komen. Als de planken netjes haaks en vlak zijn zal elke houtlijm voldoende stevigheid bieden.
Verlijmfresen (zig-zag patroon) hebben wel nut omdat hierdoor het lijmopppervlak vergroot wordt.
Lamello's e.d. kunnen wel handig zijn om verschuiving tijdens het lijmen en klemmen te voorkomen. Zeker als je geen lijmpers hebt, maar gebruikt maakt van lijmtangen.
Alle tafelbladen die ooit gemaakt heb zijn koud op elkaar gelijmd. Een lijmnaad is ooit eens aan de kopse kant open gaan staan door de werking van het hout.
Lamello's of deuvels hadden dat ook niet tegen gehouden.

Gr Ed
 
Laatst bewerkt:

Lascaris

Nieuw lid
25 jul 2013
11
0
Utrecht
Dag Borre, bedankt voor je reactie. Door dit forum had ik al zo'n vermoeden dat zo'n lat aan de kopse kant (rekeind toch?) voor problemen kan gaan zorgen, daarom wil ik dat liever niet, zeker niet als beginner.

Bedankt voor de opmerking over lijmtangen, want ik beschik idd niet over een lijmpers. Dit beantwoordt wel mijn vraag dat het met lamellen kan, alleen de reden waarom is wel anders. Dat had ik niet verwacht, dat het eigenlijk alleen helpt bij het voorkomen van het verschuiven van het hout. Daar ben ik dan ook erg blij mee, want het maakt het mooier.

Via internet had ik gezien dat google sketchup een handige tool is om ontwerpen mee te maken. En dan ook met name de youtube instructies van Matthias Wandel. Daar ben ik ook lekker mee aan de slag gegaan en krijg ik een goed gevoel over afmetingen, afwerking, wat wel en niet mooi is.

Zijn er ook iets van classic beginnersfouten? Ik probeer me zo goed mogelijk voor te bereiden en informatie in te winnen en dat scheelt al een hele hoop, maar ik ben bang dat ik stomme, lelijke fouten maar die makkelijk voorkomen hadden kunnen worden.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Klassieke beginnersfouten? Ummm... verkeerd meten, verkeerd aftekenen, geen referentiekanten gebruiken, vertrouwen op de nauwkeurigheid van maten, aan de verkeerde kant van de lijn zagen, de halve lijn laten staan waar je de hele lijn had moeten laten staan en omgekeerd. Verbinding aan de verkeerde kant maken (vooral bij asymmetrische onderdelen). Een hamer gebruiken om een niet passende verbinding toch in elkaar te krijgen. Geen rekening houden met uitbreken aan de achterkant als je boort, beitelt of schaaft dwars op de nerf. Uitlopende lijm laten opdrogen. Spaanders op je werkbank laten liggen zodat je deuken in je netjes glad geschaafde/geschuurde hout krijgt. Denken dat je werken van hout wel tegen kunt houden door een bomvaste constructie. Om er een paar te noemen die ik zelf nog met enige regelmaat maak :) Maar geeft niks, daar leer je van!

Die klosjes onder het tafelblad heten trouwens wervels.
 

Lascaris

Nieuw lid
25 jul 2013
11
0
Utrecht
He ArtHarg, ik heb genoten van je antwoord, het is heel nuttig :) Ik heb gelukkig de hele volgende week, dus ik zal je adviezen ter hart nemen en de tijd nemen om alle afmetingen te dubbel checken, m'n mancave goed schoonhouden e.d. Nog snel even zo'n dingetje halen voor op de boor, waardoor je niet te diep boort. Maar bovenal vooral rustig en voorzichtig werken, lees ik tussen de regels door.

Over dat tegen de nerven in schuren en beitelen gesproken, ik wil het natuurlijk netjes geschuurd hebben en ik heb daar diverse spullen voor, maar twijfel over de toepassing. Mijn elektrische schaaf is alleen handig als ik hele milimiters weg wil halen, mijn bandschuurmachine is denk ik ook te grof om alles glad geschuurd te krijgen en mijn kleine strijkijzer-schuurmachine-ding maakt hele kleine rondjes, dus ook deels dwars op de nerf. Hoe krijg ik het hout het beste geschuurd? Gewoon met een blokje+schuurpapier+veel zweet?
 
Laatst bewerkt:

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Als ik schuur gebruik ik inderdaad een blokje en schuurpapier ja. Het werkt voor mij bijna net zo snel als met een machine. Ik moet er wel bij zeggen dat ik eerst vlak schaaf en ik schuur alleen als dat om de een of andere reden niet mooi genoeg wordt. Ik hoef dus niet vlak te schuren, alleen glanzend. Drie dingen die helpen om snel een goed resultaat te krijgen: goede kwaliteit schuurpapier gebruiken, af en toe het vastzittende zaagsel van je schuurpapier loskloppen en netjes alle stapjes van grofheid volgen. Oh, en ook bij handmatig schuren: draag adembescherming.

Er schoot me nog een fout te binnen: de breedte van de zaagsnede vergeten bij bestek maken. Een stuk van 1 meter levert geen vier stukken van 25cm. Vooral als je plaatmateriaal aan het opdelen bent vergeet je dat nog wel eens.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Ook al lijkt een lijmklus nog zo simpel, ik heb me aangewend om alles eerst op te spannen zonder lijm. Zo voorkom je verassingen zoals een lamello die bv te hoog of te laag staat. Als de lijm er eenmaal op zit heb je maar weinig tijd om iets te corrigeren. Als de opentijd (verwerkingstijd) van de houtlijm overschreden wordt zit er eigenlijk niets anders op dan de boel te laten drogen en de lijm er weer af te schaven.
Twee keer houtlijm op hetzelfde oppervlak gaat niet lukken.
Leg ook alles in de goede volgorde voor je gaat lijmen, zagen of wat voor bewerking dan ook. Als je nog moet gaan kijken welke kant je moet afzagen als je zaag al loopt schiet niet echt op en zal zeker een keer tot vergissingen leiden. Meestal gebeurd dat dan ook nog met het mooiste of laatste stuk hout.:mad:

Gr Ed
 
Laatst bewerkt:

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Volledig mee eens!

Ook al lijkt een lijmklus nog zo simpel, ik heb me aangewend om alles eerst op te spannen zonder lijm. Zo voorkom je verassingen zoals een lamello die bv te hoog of te laag staat. Als de lijm er eenmaal op zit heb je maar weinig tijd om iets te corrigeren. Als de opentijd (verwerkingstijd) van de houtlijm overschreden wordt zit er eigenlijk niets anders op dan de boel te laten drogen en de boel er weer af te schaven.
Twee keer houtlijm op hetzelfde oppervlak gaat niet lukken.
Leg ook alles in de goede volgorde voor je gaat lijmen, zagen of wat voor bewerking dan ook. Als je nog moet gaan kijken welke kant je moet afzagen als je zaag al loopt schiet niet echt op en zal zeker een keer tot vergissingen leiden. Meestal gebeurd dat dan ook nog met het mooiste of laatste stuk hout.:mad:

Gr Ed
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Fantastische antwoorden!! Ben blij met je vragen Bastiaan, ook ik leer veel van deze antwoorden.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Dag Borre, bedankt voor je reactie. Door dit forum had ik al zo'n vermoeden dat zo'n lat aan de kopse kant (rekeind toch?) voor problemen kan gaan zorgen, daarom wil ik dat liever niet, zeker niet als beginner.

Die zijn heel simpel te maken.
Paar je lat met een dakje, de anderkant zet je je een streep meer aan een zijde van je paring, om het verschil te weten tussen links en rechts.
Schulp je kopeind op 1/3 van de dikte, en bewaar het 2/3 stuk.
Leg het stuk van 1/3 tegen de tafel rand, en boor in het midden van elke lat van het blad een gat voor een schroef, door de lat en in de tafel.
Maak van het gat in de 1/3 lat slobgaten, en schroef ze vast met cilinderkop schroeven.
Lijm het 2/3 stuk aan het 1/3 stuk en je bent klaar. Let hierbij op je paring en dat je nerven aan sluiten.
Je hebt dan het kopeind zodanig bevestigd dat hij iets kan werken, en toch lijkt het een normale plank.

IMG_0084.jpg
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ook al lijkt een lijmklus nog zo simpel, ik heb me aangewend om alles eerst op te spannen zonder lijm. Zo voorkom je verassingen zoals een lamello die bv te hoog of te laag staat. Als de lijm er eenmaal op zit heb je maar weinig tijd om iets te corrigeren. Als de opentijd (verwerkingstijd) van de houtlijm overschreden wordt zit er eigenlijk niets anders op dan de boel te laten drogen en de lijm er weer af te schaven.
Twee keer houtlijm op hetzelfde oppervlak gaat niet lukken.
Leg ook alles in de goede volgorde voor je gaat lijmen, zagen of wat voor bewerking dan ook. Als je nog moet gaan kijken welke kant je moet afzagen als je zaag al loopt schiet niet echt op en zal zeker een keer tot vergissingen leiden. Meestal gebeurd dat dan ook nog met het mooiste of laatste stuk hout.:mad:

Gr Ed

Idd als je eerst alles droog past, kan een hoop ergernis voorkomen.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Ik vind de tip van zweihaak voor beginnende freubelaars als ik praktisch gezien toch een stuk beter uitvoerbaar, met een snel en techniez goed resultaat :)
@rudy: gaten er door jagen , pennen er in slaan, en alleen de middelste pen verlijmen??
Wordt gewoon heel erg blij van alle tips op dit forum, jippie....burp....proost :)
 

Lascaris

Nieuw lid
25 jul 2013
11
0
Utrecht
Ik vind de tip van zweihaak voor beginnende freubelaars als ik praktisch gezien toch een stuk beter uitvoerbaar, met een snel en techniez goed resultaat :)
@rudy: gaten er door jagen , pennen er in slaan, en alleen de middelste pen verlijmen??
Wordt gewoon heel erg blij van alle tips op dit forum, jippie....burp....proost :)
Hehe, de post van zweihaak vond ik ook al snel wat intimiderend. Ik moest even googlen om paren, schulpen, cilinderkopschroeven enzo op te zoeken, maar ik begrijp nu wat je bedoelt. Op zich simpel inderdaad en het kan werken, maar je moet een plank over de lengte doormidden zagen...eh schulpen... en ben bang dat je dat toch gaan zien. Toch bedankt voor de tips, zo leer je weer wat meer en ook hoe je moet "denken" om tot bepaalde oplossingen te komen.


Mooi gedaan Ruud! Maar ook dat lijkt me nog wat te ver gaan, ik heb nog geen ervaring met zelf pennen en groeven maken. Ik ga dat wel voor het eerst proberen te gebruiken op het H-Frame van mijn kloostertafel. (voorzichtig, rustig aan, goed laten passen en dan pas lijmen). Deze kennis en ervaring komt dan wel later van pas als ik, zeg een tv-meubel wil maken.

Ik zal hier af en toe ook plaatjes neerzetten van de bouw, zodat ik ook wat terug doe voor de volgende bouwer! :)
 
Laatst bewerkt:

Lascaris

Nieuw lid
25 jul 2013
11
0
Utrecht
Ook al lijkt een lijmklus nog zo simpel, ik heb me aangewend om alles eerst op te spannen zonder lijm. Zo voorkom je verassingen zoals een lamello die bv te hoog of te laag staat. Als de lijm er eenmaal op zit heb je maar weinig tijd om iets te corrigeren. Als de opentijd (verwerkingstijd) van de houtlijm overschreden wordt zit er eigenlijk niets anders op dan de boel te laten drogen en de lijm er weer af te schaven.
Twee keer houtlijm op hetzelfde oppervlak gaat niet lukken.
Leg ook alles in de goede volgorde voor je gaat lijmen, zagen of wat voor bewerking dan ook. Als je nog moet gaan kijken welke kant je moet afzagen als je zaag al loopt schiet niet echt op en zal zeker een keer tot vergissingen leiden. Meestal gebeurd dat dan ook nog met het mooiste of laatste stuk hout.:mad:

Gr Ed
...d'r was iets mis gegaan met mijn antwoord hierop. Nou ja, ik typ het gewoon nog een keertje.

Ik kan me goed voorstellen dat het droogtesten helpt om problemen vooruit te zien en dat je dan nog wel tijd hebt om ze op te lossen. Vorig jaar heb ik een loopfiets gemaakt voor mijn nichtje en daarbij wilde ik de randjes affrezen nadat ik alles gelijmd had, maar omdat de delen eigenlijk overlapten ging dat niet meer toen het eenmaal één geheel was.

Bedankt ook voor de adviezen van het schuren. Het lijkt heel simpel, maar ik had altijd geschuurd zonder mondkapje. Maar ik zal het gewoon doen :)
 

Lascaris

Nieuw lid
25 jul 2013
11
0
Utrecht
Wacht ff. Ik sta op het punt om een fout te maken, door van het ontwerp af te wijken. Dus ik denk bij mezelf: "Nee, eerst even dubbel checken en opmeten en triple-mega-extra-checken op het forum".

Het ontwerp van mijn tafel is met een blad van 1.60 bij 1.00 en 4,5 cm hoog, met planken van 25 cm breed. Maar ja, de natuur laat zich niet dicteren, dus de afmetingen zijn iets anders. De planken zijn respectievelijk ongeveer 21, 22, 23 en 29 cm breed en allen 249 cm lang. De totale breedte van het blad wordt dan ca 95 cm. Ik heb de planken neergelegd op de volgorde zoals ik ze wil hebben* en de spleet is dan hooguit 1mm, dus ik laat het nog even rechtschaven, zodat de planken netjes aan elkaar blijven zitten. So far so good.
Ontwerp Kloostertafel 4.jpg

De lengte van de planken zorgt ervoor dat ik een lang stuk overhoud waarvan ik de poten uit kan halen van 70 cm hoog. (70 cm afzagen en daaruit twee stukken van 9 cm schulpen, die dwars op elkaar lijmen en ik heb blokpoten van 9X9 cm). Maar dan nog houd ik een stukje lengte over van (249-160-70=) 19 cm. En daar zit hem de kneep. Ik twijfel nu om het blad iets langer te maken (170 cm) en de poten iets hoger (72 cm). Dan houd ik nog steeds 7 cm marge over en de vraag die ik heb is eigenlijk of dat genoeg is? Bega ik nu een beginnersfout?

Trouwens, Rudy, ik heb jouw idee om de onderlijst een stuk in te frezen zodat je meer ruimte houdt voor je benen, schaamteloos van je gekopieerd. Het zag er bij jou erg mooi uit namelijk. Hoe heet dat eigenlijk? Daar is vast een naam voor?

* Als ik de volgorde en plek van de planken markeer met een tekening over de planken heen, heet dat het "paren" van de planken?
 
Laatst bewerkt:

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Er zijn hier twee mogelijkheden voor fouten: je moet aan begin en einde van je blad iets lengte houden om een rechte en haakse rand te maken. Als je met een cirkelzaag zaagt: reken aan beide zijden 1 cm (als je netjes lijmt). Zelfde voor de poten. Dan 3mm voor de zaagsnede om blad en poten te scheiden. Dan heb je in totaal 43mm extra nodig en je hebt er 70. Dat kan dus uit.

Tweede: vergeet niet dat als je blad langer wordt ook de drie regels langer worden (of de oversteek wordt groter). Check dus even of je ook daar materiaal genoeg voor hebt.

Schuren zonder mondkapje: zet eens een veiligheidsbril op bij het schuren. Kijk na het schuren hoeveel stof er op je bril zit. Je mond en neusgaten zitten nog iets dichter bij je werkstuk dan die bril...
 

Lascaris

Nieuw lid
25 jul 2013
11
0
Utrecht
Er zijn hier twee mogelijkheden voor fouten: je moet aan begin en einde van je blad iets lengte houden om een rechte en haakse rand te maken. Als je met een cirkelzaag zaagt: reken aan beide zijden 1 cm (als je netjes lijmt). Zelfde voor de poten. Dan 3mm voor de zaagsnede om blad en poten te scheiden. Dan heb je in totaal 43mm extra nodig en je hebt er 70. Dat kan dus uit.

Tweede: vergeet niet dat als je blad langer wordt ook de drie regels langer worden (of de oversteek wordt groter). Check dus even of je ook daar materiaal genoeg voor hebt.

Schuren zonder mondkapje: zet eens een veiligheidsbril op bij het schuren. Kijk na het schuren hoeveel stof er op je bril zit. Je mond en neusgaten zitten nog iets dichter bij je werkstuk dan die bril...
Ah, dat is een goede, dat van die cirkelzaag! Ik had er niet aan gedacht om eerst alles te lijmen en dan nog even met de cirkelzaag erlangs om alles gelijk te krijgen. Eigenlijk wil ik eerst alles vrij precies op maat te zagen met een afkortzaag en de laatste oneffenheden netjes afschuren. Gaat dat werken denk je? Ik heb echt een te goedkope cirkelzaag die ik niet vertrouw om een mooie zaagsnede te maken. Wel heb ik een nieuwe zaagtafel gekocht, maar een rechte snede in een groot tafelblad gaat daarmee erg lastig denk ik. Toch maar een cirkelzaag proberen? (als dat echt betere resultaten oplevert, haal ik eerst wel een nieuw zaagblad)

Hmmm, 70mm is als je het zo zegt gelukkig wel genoeg. Ik zou echt de 43 mm onderschat hebben en denken dat een paar zaagsnedes niet zoveel uit zal maken. Ik wilde de overhang iets groter maken, inderdaad. Ik heb op de tekening 5 cm aangehouden aan alle zijden, maar ik vind dat het nog wel wat extra kan hebben. De onderlijst wordt dus niet groter.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.