cursus sketchup voor beginners

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.256
308
Heelsum
Ja componenten gebruikt, ben nu de bovenkant aan het vervangen door verstekken. Een probleem waar ik nu tegenaan loop is dat ik de bovenligger niet korter kan maken. Daarvoor een tip? Da's uberhaupt wel iets wat ik lastg vind je kunt niet makkelijk de afmetingen aanpassen volgens mij.

begrijp je wat mijn probleem is?

Plantenbak sketchup - v1.1.jpg
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Gewoon het kops vlak met push/pull verplaatsen tot waar je het hebben wil. Dat kan gemakkelijk door eerst een hulplijntje met de tapemeasure tool te tekenen of je kan ook direct de te verplaatsen afstand intikken.
Groetjes,
Pascal
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.256
308
Heelsum
Pascal dat gaat niet omdat het kopse vlak hier onder verstek staat. Als ik de push pull gebruik dan komt uit dat verstek een deel in plaats van dat de totale balk korter wordt
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Ok, snappem. Ik dacht dat de kopse kanten nog recht waren. Maar niet getreurd: Het schuine vlak selecteren. Dan move tool, een hoekje selecteren en dan verplaatsen volgens de lengte-as. Werkt, heb het net geprobeerd.
Groetjes,
Pascal
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
je hebt de 'move tool' nodig. Selecteer het verstekvlak en gebruik dan de move tool. Vanaf je de juiste richting uit beweegt, druk 'shift' in om die richting vast te zetten.

Als je weet hoever er ingekort moet worden: typ de afstand in en druk op enter. (wel even checken in welke maateenheid je aan het tekenen bent ;) )
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Forummers,

Ik heb hier in de werkplaats wel plek voor zo'n sketchup cursus !!

Denk dat ik zeker 30/40 man/vrouw zittend kwijt kan.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.256
308
Heelsum
Ik denk dat er iets neit goed ging, heb de balk opnieuw getekend et voilà. Kikadewado :)

Nu met planken erin als bodem voor de bloembak inclusief de uitsnedes voor de staanders erin.

Moraal van het verhaal, er is veel te leren in korte tijd, verder zal ik dit topic niet vervuilen met mijn plantenbak.

Plantenbak sketchup - v1.2.jpg
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
ik bedacht me net dat er nog een manier is om die balk in te korten (al is het idd soms sneller om het opnieuw te doen):

teken het nieuwe verstek af op de juiste plek en dan kan je het te verwijderen deel wegdoen mbv de push/pull-tool.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Bij deze nog een Pdf met een uitleg over alle knoppen en gereedschappen die in sketchup voorkomen. Helaas alleen in het Engels.
Hier kan je een extra "knopje" downloaden waarmee je toegang krijgt tot honderden plugins voor Sketchup.
Klik even op het filmpje om te zien hoe het moet. Kost niks, alleen even registreren.

Gr Ed
 

Bijlagen

  • handleiding sketchup.pdf
    3,2 MB · Weergaven: 36

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.256
308
Heelsum
Nou nog 1 dan, nu met de planken erop en dan als exploded view.

Voor iedereen die vast wil oefenen, ik heb de filmpjes bekeken van Maurits Broch op youtube. 12 filmpjes waarna je zoiets al dit al snel kunt maken. Leuk om te doen als je ook wat snel resultaat ziet :)

Plantenbak sketchup - v1.3.jpg
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.256
308
Heelsum
Haha, ja maar volgens mij ben ik nog niet oud genoeg voor achter de geraniums... als daar tenminste een leeftijd voor staat.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.286
223
't hoofd van Overijssel
He Scheppie,

Weet je dat je ook hele leuke 3D geraniums kan downloaden voor in die bak..................;)

Gr Ed

Haha, ja maar volgens mij ben ik nog niet oud genoeg voor achter de geraniums... als daar tenminste een leeftijd voor staat.

Tegenwoordig zijn het orchideeën en daar zijn ook mooi exemplaren van te vinden.

download
download
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
probeersel.jpg
Ben een beetje aan het klooien met scketcup en snap er nog de PIEP van.


Nu heb ik een stijl met gat gemaakt en een regel met de pen/spatpen nu dacht ik begrepen te hebben dat je met het Move gereedschap (M) het op zijn plaats kon schuiven met een soort magnetische klik eeuuhh is dat zo enne hoe mot dat ?
Want dan kun je toch zien met de X ray of het allemaal jofel zit


heb er nog geen componenten van gemaakt
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Voledigheidshalve, want mogelijk maakt t wat uit ,dit geklooi doe ik op een imac met een muis zonder knoppen er op magicmouse heet dat ding geloof ik .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.