De mobiele werkbank groeit: MFTC-XL

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Ongelooflijk... alweer bijna een jaar geleden poste ik mijn laatste bericht in dit topic.

Het is sindsdien hard gegaan met mijn bedrijf en daarvoor wordt de MFTC-XL veelvuldig gebruikt. Overal waar ik met het ding verschijn lopen er meteen een aantal geïnteresseerd omheen... Het blijft een heerlijk ding om mee te werken. Het gewicht moet ik nog altijd bepalen. Komende week even een paar dagen iets (iets...) minder hectisch. Moet het wegen alsnog maar even gebeuren... :rolleyes:

Wordt vervolgd...
 
Laatst bewerkt:

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Leggen jullie stroken op het blad zodra je gaat zagen op de tafel?
Anders moet je toch om de zoveel tijd het blad vervangen.
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Goedemorgen waarde forum-leden !!!

De MFTC-XL is inmiddels alweer ruim 3 jaar in gebruik !!!
Nagenoeg dagelijks heb ik er nog enorm veel baat bij; een genot om mee te werken !!!

De vraag is dan: "Hoe ziet zo'n ding er dan ná verloop van drie jaar intensief gebruik uit ?" Aangezien beelden meer zeggen dan 1000 woorden... :cool:

20170611_094705.jpg
.
20170611_094755.jpg
.
20170611_094725.jpg

Na zoveel dagen van intensief gebruik niet verkeerd toch ??? :rolleyes:
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.197
558
Ziet er inderdaad nog netjes uit. Heeft dat intensieve gebruik ook nog geleid tot ideeën over wijzigingen in het ontwerp?
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Ziet er inderdaad nog netjes uit. Heeft dat intensieve gebruik ook nog geleid tot ideeën over wijzigingen in het ontwerp?

Nee, eigenlijk niet. Ik wil nog altijd wel de oplegtafels maken, zodat grote werkstukken beter be- en verwerkbaar zijn. Denk dan aan 2300 mm lange staanders en deuren die moeten worden voorzien van domino-gaten, gatenrijen respectievelijk van gaten t.b.v. de potscharnieren. Maar voor de rest erg content ermee.

Het MFTC-XL-concept is perfect voor het opzetten van een werkbank in je schuurtje of werkplaats als je de ruime óók wilt (moet...) gebruiken voor stalling van fietsen etc. Daarnaast zelfs enige keren meegenomen voor werken op locatie. Is prima te doen en - blijft leuk - je hebt er enorm veel bekijks mee !!! ;)
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Hoi Ekko,

Ik zie toch wel een paar duidelijke gebruikssporen (foto 2) heb je er met een bijl ingeslagen?:D
Het is inderdaad een geweldige fijne werktafel al gebruik ik deze niet dagelijks.
Ik laat de mijne meestal uitgeklapt staan en verplaats hem als een kruiwagen aan de achterzijde.

Mvg, :).
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Ik zie toch wel een paar duidelijke gebruikssporen (foto 2) heb je er met een bijl ingeslagen?:D

Nee, nee zo erg is het niet gesteld... :eek: Dit is het resultaat van iets te enthousiast met de decoupeerzaag bezig zijn... De bekende "even snel iets zagen klusjes"...
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ooooh.... ik dacht dat je even wat frustratie kwijt moest;)
Ik heb nog wel een kleine toevoeging gedaan wat ik wel handig vind, misschien ook voor jou?

P6140229.jpgP6140230.jpg

Mvg,:).
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ja, ik had het kunnen weten, natuurlijk weer in XL stijl en o-zo-mooi.:eek:
Prachtig hoor maar ja in zo'n XL uitvoering is daar plaats genoeg voor.:D

Mvg, :).
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Prachtig hoor maar ja in zo'n XL uitvoering is daar plaats genoeg voor

Eerlijk is eerlijk... ik heb de sys-hub er eigenlijk nooit in staan... :rolleyes:
Staat standaard op de stofzuiger, zodat overal waar de stofzuiger is er ook voldoende stroompunten aanwezig zijn, extra kabels voorhanden zijn (zitten erin...) en de stofafzuiging zélf...
 
  • Leuk
Waarderingen: Superkees

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ik heb een vraag.

't Is eigenlijk een generische vraag, die misschien zelfs een eigen topic 'verdient', maar bon, hier zitten nu de MFT-adepten allemaal op een hoop (en aan de koeken, vreetzakskes!), dus ik dacht, ik waag mijn kans hier…

Bij de meeste MFTs - ook deze gebaseerd op het ontwerp van Tim - enfin zeg maar tafels met gaten in, zit er ook een opstaande rand omheen, voor de sterkte uiteraard (torsiebox principe), en dan vaak ook met rail ingefreesd om vertikaal te kunnen klemmen.

Maarreuh, als jullie dan zagen met de (inval)cirkelzaag op rail, klemmen jullie dan nooit de rail? Want dan zit die rand toch in de weg? Of mikken jullie de bek vd klem precies op de zijkant van de rand?
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik heb een vraag.
Bij de meeste MFTs - ook deze gebaseerd op het ontwerp van Tim - enfin zeg maar tafels met gaten in, zit er ook een opstaande rand omheen, voor de sterkte uiteraard (torsiebox principe), en dan vaak ook met rail ingefreesd om vertikaal te kunnen klemmen.
Maarreuh, als jullie dan zagen met de (inval)cirkelzaag op rail, klemmen jullie dan nooit de rail? Want dan zit die rand toch in de weg? Of mikken jullie de bek vd klem precies op de zijkant van de rand?

Jimbo, als ik het goed begrepen heb bedoel je of er genoeg ruimte onder het blad zit om de railklem vast te zetten.
12 bevestiging bij de inklapbare poten.jpg
Hierbij een foto van de onderzijde van mijn MFTC tafel zoals je ziet is het frame dikker als een plankdikte nl. minimaal 30mm of meer,
breed genoeg om een railklem op vast te zetten.
Ik praat alleen voor de MFTC tafel en weet niet of de andere tafels problemen geven.
Aan de voorkant waar de systainers zitten is het wel iets moeilijker om de klem vast te zetten.

Mvg, :).
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Zoiets bedoel ik ja.

Ik gebruik nu de snelspanners van Bessey: http://www.gereedschappro.nl/handgereedschap/actie-snelspanklem-lijmklem-gtr16s6h/16989

Daarmee heb ik 2 "problemen" (virtueel dan, want ik heb nog geen MFT):

1) zoals je ziet zit de bek vd klem op ongeveer 7-8cm van de kant. Deze klem zou dus voorbij de verdikking schuiven van jouw tafel. Merk op dat ik mijn railklemmen nu nog "blind" plaats: inschuiven tot ie niet meer verder kan, dan omhoog duwen tot ie ook daar niet meer verder kan, en dan dichtknijpen. Een eenvoudige procedure die je zonder ernaar te kijken kan uitvoeren. Dit zou bij jouw tafel niet meer gaan, want hier kan je de klem niet helemaal tot tegen de zijkant vd tafel inschuiven want dan zit ie voorbij de verdikking, toch?

2) De rode hendel plooit erg ver uit naar binnen toe. Om en bij de 20cm. Die ruimte moet ik dus ook sowieso vrijhouden onder een tafel. Nu ja, dat probleem is niet "MFT specifiek", dat heb je bij alle opstellingen.

Ik blijf maar denken dat ik een eenvoudige truc mis. Ik zou het erg jammer vinden dat wanneer ik aan een MFT-variant begin (enfin, ik wil gewoon es een keer een stabiele werktafel met rails op de zijkant en gaten in de bovenkant), dat ik mijn handige klemmethode moet opgeven en onder tafel ga moeten gaan turen om de bek vd klem precies op de rand vd tafel te mikken.

Ik zou natuurlijk gewoon de hele breedte van zo'n klem kunnen uitdikken, dan is het probleem meteen opgelost. Maar aangezien ik dat niemand zie doen…
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
@Jimbo

Inderdaad, je kan de klem niet helemaal tegen het frame aanschuiven.
Nu heb ik niet van die geavanceerde klemmen maar gewoon ouderwetse met een draaihandel.
En ik moet inderdaad goed mikken aan de onderkant om het vast te zetten want boven past het ook maar net.

Mvg, :).
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Welk type poot wordt nu eigenlijk gebruik? Het merk zou Camar zijn, maar welk type is het nu eigenlijk en hoe wordt deze bevestigd? Ik heb op internet een houthandel in Heerlen gevonden die deze zou leveren. Maar er zijn er diverse te krijgen en meestal met een montage plaat erbij.
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Welk type poot wordt nu eigenlijk gebruik? Het merk zou Camar zijn, maar welk type is het nu eigenlijk en hoe wordt deze bevestigd?

Klopt inderdaad: de sokkelpootjes zijn van Camar, type 323. Er kan een bevestigingsplaat bij besteld worden, maar deze is voor de MFTC-XL achterwege gelaten: het volstaat om in je poot een gat te boren en de pootjes daarin te klemmen. Let wel op dat je boor niet verloopt bij het boren in het kopse hout, anders komen je pootjes scheef te staan. Zie ook mijn verslag...
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Maarreuh, als jullie dan zagen met de (inval)cirkelzaag op rail, klemmen jullie dan nooit de rail? Want dan zit die rand toch in de weg? Of mikken jullie de bek vd klem precies op de zijkant van de rand?

Eerlijk gezegd klem ik zelden de rails op het te zagen werk. Eigenlijk alléén als er sprake is van dikker materiaal (vaak massief....) waarbij ik niet in één keer wil zagen en/of bij het zagen in verstek.
Het te zagen materiaal leggen ik op bench cookies of op een opofferingsplaat en die klem ik op de MFTC-XL. Vervolgens klem ik de liniaal weer rechtstreeks aan het te zagen werkstuk.
.
20170619_090430.jpg
.
20170619_090517.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.