Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 27 12311 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 264

De mobiele werkbank groeit: MFTC-XL

Goedenavond forumleden,

De inmiddels alom bekende MFTC van Timothy (BenchWorks) krijgt er een grotere broer bij: de MFTC-XL.

Binnenkort zal ik van start gaan met de bouw en - zoals het een prototype betaamt - zal na enige aanpassingen en af-en-toe een zucht en een vloek deze grotere telg worden geïntroduceerd.

Waarom deze XL-versie van Tim zijn briljante uitvinding ? Mijn werkplaats wordt - zoals bij velen - niet alleen gebruikt als werkplaats. Soms moet er ook een uit de kluiten gewassen aanhangwagen in terecht kunnen. En dus moet de werkbank die ik ga maken in een handomdraai en compact op te ruimen zijn. Omdat ik in de huidige MFTC naar mijn mening nét wat te weinig systainers kwijt kan, ontstond al snel het idee om een XL-variant van de MFTC te ontwikkelen.

Als alles gaat worden zoals het in mijn brein zit, dan kunnen er straks 7 systainers in geplaatst worden:

• 1 systainer 4 *
    • 2 systainers 2
    • 4 systainers 1

* De systainer 4 kan ook worden verruild voor nóg eens 2 systainers 2.

Hierbij alvast de eerste tekeningen van de MFTC-XL. Enige waar ik nog wel benieuwd naar van is het totaalgewicht van het geheel . De tijd zal het mij (ons...) leren...

Project 13017 MFTC_XL 02.jpg
    .
    Project 13017 MFTC_XL.jpg
    Groeten, Ekko

"In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel..."

Laat het zagen beginnen!!!
    Houterig mannekke

Oceans 11 plan ziet er goed uit. Aan welk afmetingen zit je te denken voor de boven zijde tafel blad(en)??? Ik wens je alvast veel
    knutsel plezier.

Gr Marc.

Oceans 11 plan ziet er goed uit. Aan welk afmetingen zit je te denken voor de boven zijde tafel blad(en)??? Ik wens je alvast veel
    knutsel plezier.
    Het grootste verschil met de MFTC van BenchWorks is dat de wagen breder is: de MFTC-XL wordt 75 cm breed. Dat is bijna 20 cm breder dan de MFTC.

Als het goed is wordt het bestelde materiaal vandaag (26 juni) bezorgd en kunnen we los !!!
    Laatst gewijzigd door Oceans'11; 26-06-13 om 14:02.
    Groeten, Ekko

"In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel..."

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Komt er ook zo'n mooie stap voor stap topic over de bouw? (met foto's)
    Ik zie nu al ongeduldig uit naar de eerste aflevering.
    Veel succes met dit mooie project.
    Mvg.
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

Omdat ik ook weinig ruimte in mijn schuur heb ga ik dit project met aandacht volgen.

Veel succes!

Komt er ook zo'n mooie stap voor stap topic over de bouw? (met foto's) Ik zie nu al ongeduldig uit naar de eerste aflevering. Veel succes met dit mooie project.
    Dat is wel de bedoeling. Maar... dan moet eerst wel het hout komen.
    Door de extreme drukte (de bouwvak komt eraan en dan is het topdrukte bij de houthandelaren, zo schijnt...) is er vandaag geen bezorging gedaan.
    Ik duim nu al voor morgen...
    Groeten, Ekko

ik zou de geleiders wat uit de richting van de wielen plaatsen. Zo kunnen er weer 2 systainers extra opgeborgen worden omdat je dan onderin er aan beide zijdes 1 extra kan plaatsen. verder zou ik kijken of je een extra blad standaard erop kan doen. Dus 2 bladen die samen een lang blad maken.

Ik zou de geleiders wat uit de richting van de wielen plaatsen. Zo kunnen er weer 2 systainers extra opgeborgen worden omdat je dan onderin er aan beide zijdes 1 extra kan plaatsen.
    Ik snap wat je edoelt. De ruimtes t.h.v. de wielen worden nog voorzien van 2 kleine laatjes t.b.v. klein gereedschap, klemmaterialen, bench cookies en -dogs etc. etc. Zelf een SYS-1 past daar niet tussen. Zou je dat passend maken, dan wordt je werkblad uiteindelijk te hoog (boven de 95 cm) en dat lijkt me niet wenselijk. Bovendien zal de balans te zeer worden verstoord als je de geleiders wat uit de richting van de wielen zou plaatsen.

Verder zou ik kijken of je een extra blad standaard erop kan doen. Dus 2 bladen die samen een lang blad maken.
    De zij-tafels hangen in T-tracks. Deze kunnen worden losgehaald en aan de kopse kanten worden terug gehangen. Dat is m.i. praktischer dan de optie die jij aandraagt. Je dient immers ook rekening houden met het gewicht van het geheel. Een dubbel blad (gemaakt uit MDF) betekent een forse toename ervan. Omdat er t.o.v. de MFTC ook al extra systainers (met machines...) in kunnen is gewichtsbesparing nog wel een punt van aandacht...
    Laatst gewijzigd door Oceans'11; 27-06-13 om 09:51.
    Groeten, Ekko

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Ik vind de lades heel ongemakkelijk zitten. Als je bezig bent met een werkstuk op de uitgebreide tafel, en je heb materiaal nodig uit de systainers die onder je zij-tafels zitten.... daar kan je heel ongemakkelijk aan. Komt daar nog bij dat je zelfs de bovenste lade met systainer niet eens kan opendoen als de zijtafels er aanhangen.

Het geheel zal volgens mij ook niet heel stabiel zijn. De tafel is 75cm breed, en steunt aan 1 kant op slechts 2 poten. De poten zullen te ver uit elkaar staan volgens mij, waardoor de tafel nogal wankel zal worden. Ook in de langse richting. Timothy voorziet een extra legplank tussen de poten en de systainerlades. Volgens mij is dit echt wel nodig om een stabiel werkvlak te creëren.

Forum Rechten