Tuintafel in Padouk

A

Athanor

Guest
Welkom op het forum!!!

Gelijk maar gestart met een mooi object! Heb je ook nog foto's van het productieproces? Kun je nog wat vertellen over je werkwijze?

Ben nieuwsgierig.


Veel plezier op het forum!

Fons
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Ziet er strak uit, hoewel ik de poten wat dik vind t.o.v. de dikte van het blad.

Met wat ga je de tafel behandelen?

Wil je de kleur behouden?
 

gdebuck

Actieve deelnemer
6 jul 2012
27
0
België Nevele
Eventjes een aantal zaken mbt de productie van de tafel.

Het hout is wel degelijk padouk hout.

IMG_1371.jpg

De bedoeling is dat de rode kleur op termijn natuurlijk zal vergrijzen. Er zal dus geen behandeling van het hout gedaan worden. Mijn vrouwtje ziet de rode kleur niet zo graag vandaar.

De poten zijn uit 1 stuk geschaafd uit een balk van 15 x 15.

IMG_1363.jpg
IMG_1364.jpg
IMG_1365.jpg

Na schaven tot poten van 12 x 12

IMG_1369.jpg

De verbindingen zijn allemaal pen en gatverbindingen.

IMG_1391.jpg
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Mooie tafel, maar met Tuoh heb ik twijfel over de houtsoort. Vooral de poten komen mij niet voor als van padoek. Vreemd is ook dat hier de lichtere houtsoort aan de binnenzijde van de boom zit gelet op de kromming van de jaarringen. Het padoek wat ik - Rick zij dank - heb liggen is beslist niet zo getekend en is duidelijk rooier van kleur.
Ook was het alleen maar om te leren ben ik benieuwd naar feitelijke soortvaststelling van het hout.
vr.gr. Jan Pranger.
 

gdebuck

Actieve deelnemer
6 jul 2012
27
0
België Nevele
Jan,

In ieder geval is het hout aangekocht bij een groothandelaar in hout als padoek.
Wat betreft de tafelpoten kan ik wel zeggen dat bij het zagen en schuren ervan dezelfde rode kleur en typische geur van padoek sterk naar boven kwam. Dit is ook niet het eerste project dat ik in padoek gedaan heb. Ik heb ook al reeds twee tuinbanken in padoek gemaakt.

mvg Gino
 

tuoh

Oud hout
Afrikaans Padouk is quasi homogeen van kleur, met een zeer scherpe afbakening tussen kernhout en quasi wit spint, dat is het dus niet.

Maar er zijn meerdere soorten Padouk, al naar gelang de streek, of land, van herkomst. vermoedelijk is het één van deze soorten.

Maar welke soort dan ook, het doet niks af aan je tafel;) die ziet er zeer goed uit.


Mvg,

André
 

gdebuck

Actieve deelnemer
6 jul 2012
27
0
België Nevele
Het onderstel van de tuintafel (poten en onderregels) :

IMG_0007.jpg
IMG_0010.jpg

IMG_0011.jpg

De bevestiging van het blad aan de onderregels heb ik gedaan met houten blokjes. Namelijk rekening houdende met het feit dat deze tafel buiten zal staan en deze dus ook onderhevig zal zijn zijn aan krimp en uitzetting van het hout, heb ik in de onderregels gleuven gefreesd die het mogelijk maakt om de houten blokjes te laten schuiven en zo de uitzetting op te vangen.

IMG_0008.jpg
IMG_0013.jpg
 

gdebuck

Actieve deelnemer
6 jul 2012
27
0
België Nevele
De verbingsblokjes zijn groot en dik genoeg zodat het geen probleem gaf om het tafelblad te bevestigen. Had voor de zekerheid een paar extra blokjes gemaakt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.