Tafelzaag

nachtwacht

Actieve deelnemer
28 mei 2009
64
0
primera zei:
Mischien verstandiger om een tafel te maken een daar een handcirkelzaag onder te monteren.

Daar zitten een aantal nadelen aan. Bij de meeste handcirkelzagen is de zaagdiepte nogal beperkt. Ook wordt het dan erg lastig om bij de diepte en hoekinstelling te komen, laat staan die op de milimeter nauwkeurig af te regelen.

Maar het is geen gek idee want ik zit inderdaad ook over een MFT/3 met CMS van Festool met daarin handcirkelzaag TS75 te denken. Ben nog steeds de plussen en minnen van beide opties naast elkaar aan het zetten....

Om bij het topic te blijven, een CMS van Festool met daarin een TS55 of TS75 lijkt mij ook een hele mooie tafelzaag....
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
402
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Geeft zo'n optie met handcircelzaag niet ongelooflijk veel herrie?
Als ik kijk naar mijn zaagtafel zit daar een inductiemotor in met riem aandrijving.
Lijkt mee heel wat prettiger om mee te werken.

gandel
 

nachtwacht

Actieve deelnemer
28 mei 2009
64
0
gandel69 zei:
Geeft zo'n optie met handcircelzaag niet ongelooflijk veel herrie?

Dat lijkt mij ook maar ik denk dat de meeste mensen die voor een dergelijke optie gaan niet de hele dag staan te zagen.

Voor mij geld dat in ieder geval zeker en is ook de reden waarom ik ook naar een tafelzaag zoek van < 1000 Euro. Ik hoef geen grote aantallen te zagen, voor mij is het vooral van belang dat op lange termijn, ook als zo'n ding niet veel gebruikt wordt (wat volgens mij ook wel eens net zo slecht kan zijn als zo'n ding 24 uur per dag gebruiken) hij toch goed en recht blijft zagen.
 

nachtwacht

Actieve deelnemer
28 mei 2009
64
0
Om maar even wat leuke zagen in dit draadje te posten:

JET JBTS-10MJS

Hier staat een review:

http://www.newwoodworker.com/reviews/je ... awrvu.html

Leuk is dat ze zaag er heel compleet uitziet. Ook heel leuk is dat je hem met het bijgeleverde onderstel ook "op z'n kant" kan neerzetten en dan neemt hij een stuk minder ruimte in.

Axminster heeft het een en ander aan Jet zagen maar deze zag ik er op dit moment nog niet tussen staan dus ik heb geen idee van de prijs en al helemaal niet van de prijs / kwaliteit verhouding.
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
En 5 jaar later........
(heb afgelopen jaren een werkplaats kunnen huren maar nu dat gestopt is, helaas, kan ik op zoek naar gereedschap:)).
Vandaag deze TS 2000 gekocht. Ik denk dat het een goede koop is al moet het werken ermee dat nog uitwijzen. De eerste zaagtestjes waren positief. De langsgeleider lijkt wat af te wijken maar dat moet ik nog goed controleren. Het verstellen van de zaaghoogte gaat héél zwaar. Maar de zaagsnedes zijn messcherp en de 45 graden is ook prima. Fijne machine.
Heeft iemand een tip voor die hoogteverstelling? Ik wil hem eerst nog schoonmaken en hoop dan eigenlijk het euvel verholpen te hebben.
foto 1.jpgfoto 3.jpg
grt Bart
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Osa, aangezien je zo'n 1000 euro te besteden hebt raad ik je aan om niet een nieuwe machine te kopen van festool of scheppach of iets dergelijks en koop zeker geen Bosch of een gelijk merk wat eigenlijk voor dhz is.
Ga dan voor een tweedehandse professionele machine op 220 v. eentje met een gietijzeren tafel als je er de ruimte voor hebt natuurlijk.
Goede merken die je nog vaak tegenkomt zijn Robland, Gjerde en dergelijke.
En al zijn ze wat ouder, het zijn machines voor je leven met genoeg kracht voor elke houtsoort.
Kijk dan bij machinehandels voor info over merken en kijk dan op marktplaats, veilingen of wat machinehandels tweedehands aanbieden.
Als je absoluut nieuw wilt is voor die prijs bijv Festool of de HBM 600 of zoals anderen het over Scheppas, Kity ed ook oké.
En dit merk sla ik persoonlijk behoorlijk goed aan; Bernardo en voor onder de 1000 heb je al verschillende nieuwe; http://www.bernardo.at/shop/de/holz/holzbearbeitung/sagemaschinen/tischkreissagen.html
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.