Alles over Figuurzaag Figuurzagen Patronen Italiaans Figuurzaagwerk

FrecledBee

Actieve deelnemer
15 mrt 2013
37
0
Sorrie, ik ben aangemerkt als junior Member, dat is enigszins ook zo maar ben al 62 en afgekeurd.
Zit al twee jaar thuis ruimte en tijd genoeg, maar ik verveel me rot.
Daarom ben ik al heel lang zoekende wat ik met mijn handicap nog kan doen.
Ik zag het licht, niet lachen, maar het is geworden FIGUURZAGEN en niet zomaar een stukje triplex, nee dan wel gelijk goed doen.
Met bovenstaande houtsoorten legpuzzels en Intarsia figuren maken.
Hopelijk kan ik dat heel lang volhouden
Groetjes Jan
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
FrecledBee, als beginnend figuurzager zou ik niet gelijk met 24mm dik hardhout beginnen. Je hebt daar alzo een goede elektrische figuurzaag voor nodig i.c.m. de juiste zaagjes. Staande puzzels hebben al een redelijke moeilijkheidsgraad, ik heb er zelf ook enkele gemaakt, dus je kunt het beste wat dunner beginnen (1-1,5cm) en met wat zachter hardhout. Als je dat onder de knie hebt kun je het jezelf wat moeilijker maken met dikker en harder hout.

Voor goedkoop hout kun je het beste op marktplaats regelmatig zoeken. Laatst had ik nog ongeveer 17kg jatoba vloerdelen opgehaald voor €5. Je kunt ook terecht bij Masave hout hier op het forum. Mooie planken voor soms weinig geld, ik heb een flinke stapel van ze in m'n kamer liggen.

Als je af en toe wat puzzels verkoopt hou je misschien nog geld over ook.
 
Laatst bewerkt:

FrecledBee

Actieve deelnemer
15 mrt 2013
37
0
Ja Jan-Pieter je hebt misschien wel gelijk, maar als ik iets in mijn hoofd heb wil ik het ook gelijk kennen.
Dat is ook zo met mijn accordeonmuziek, maar dat vergt heel veel jaren om goed te kunnen spelen en daarom heb ik dat maar weer op een laag pitje gezet.
Heb afgelopen zaterdag een Figuurzaagmachine besteld met extra zaagjes en ben nu al zo ongeduldig, dat ik de garage al heb toegeëigend en ingedeeld en liefst zou ik al een hele hoop diverse mooie houtsoorten in het rek wil hebben.
Masava in Zwolle ben ik ook tegen gekomen, maar dat is een beetje te ver weg van Waalwijk, ga morgen langs enkele houthandelaren in de buurt.
De puzzle figuren die ik wil maken ben ik nog niet op het internet tegengekomen, dus dat wordt wel spannend.
In ieder geval bedankt voor jou reactie en ik zal later zeker meer van mij laten horen.
 
Laatst bewerkt:

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Welke figuurzaagmachine heb je besteld? De zaagjes die je nodig gaat hebben voor dik hard hout zijn Olsen PGT zaagjes. Ik vermoed dat de skip tooth iets beter is voor puzzelwerk. Voor de rest zijn Niqua Fix Reverse zaagjes goed. Ik bestel m'n zaagjes bij een Belg. Je hoeft niet langs bij Masave, ze sturen het ook netjes verpakt op.
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Figuurzagen doe je niet zo maar eventjes. Kwestie van skills krijgen door heel veel te doen. Begin eerst maar eens om resten 18 mm MDF aan gort te zagen. Machine haaks af te stellen en puzzel stukken te zagen zonder brandvlekken of haperingen. En dan dat ze na het zagen nog passen. Als je dat 12 uur per dag een week lang volhoudt dan kan je aan echt hout gaan denken. In Masieve hout zit structuur, dwars op gaat sneller als met de vezel mee. Een kwast of een harsgang of wat voor gebrek ook moet je van te voren zien voordat de zaag uitschiet. Ook als je dingen op het hout tekent hou je rekening met de structuur en pas je het ontwerp aan het hout aan. En niet andersom.

Ik heb vele les gegeven in het zagen met de machine. Geen één kon het direct en bleef keurig op de lijn. Door oefening en rustig blijven kom je een heel eind. Maar vergeet het......... dat je zonder oefening 40 mm hardhout kan zagen.

Heel veel succes en wees trots op elke werkstuk wat je maakt.
 

FrecledBee

Actieve deelnemer
15 mrt 2013
37
0
Heb een Einhell figuurzaag machine besteld bij 1ekeus die ik vandaag zou binnen krijgen met een extra setje standaard zagen.
Goedkoop, dus voor een ervaren figuurzagist misschien niet de beste keus, maar voor mij moet het goed genoeg zijn.
De info, betreft Masave en de zaagjes neem ik zeker ten harte en wordt als belangrijke informatie in een document opgeslagen.
Moet even op antwoord wachten en kan dan waarschijnlijk een partijtje notenhout ophalen.
 

FrecledBee

Actieve deelnemer
15 mrt 2013
37
0
Ja Jeroentje, Heb al een plaat MDF in de garage staat en oefenparonen op papier.
De keuze van de juiste zaagblad is denk ik ook essentieel reverse zoals jan-Pieter zei lijkt me ook prima, maar wordt hierdoor het werkstuk niet opgetild.
Er zijn ook zaagjes met verschillende lengte tanden en/of onregelmatige zetting.
Een vraag aan jou als leraar.
Heb gelezen dat heel lichte houtsoorten snel brandpatronen achterlaten die je weer moet wegschuren en een remedie daartegen zou zijn transparante plakpand als smering voor de zaag.
Heb je hier ook van gehoord ?
 

FrecledBee

Actieve deelnemer
15 mrt 2013
37
0
Je hebt groot gelijk SamPonette, daar zat ik zelf ook aan te denken nadat ik onze berichten had herlezen.
Ben nieuw hier dus ik moet het nog een beetje uitvlooien.
Sorrie en bedankt zal het noooooooit meer doen hoor.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Een Einhell figuurzaag is zonde van je geld dat lijkt me niet prettig zagen. Geen idee of je daarmee door dik hard hout komt. Als dat je budget is kun je misschien beter met een tweedehandsje van een betere kwaliteit beginnen.

Ja, zo'n reverse zaagje tilt met de paar tandjes die omhoog staan wel je werkstuk een beetje op. Dat los je op door je werkstuk omlaag te duwen. Het voordeel is dat je geen rafels krijgt, zeker met puzzels is het vervelend als je na afloop alle rafels moet wegschuren.

Ik denk dat zware houtsoorten eerder brandpatronen achterlaten, zoals purperhart en jatoba. Ik tape elk werkstuk voor ik het ga zagen. Dikke stukken tape ik aan beiden zijden. Maar het lost niet het probleem geheel op als je geen goede figuurzaag, zaagjes en techniek hebt.

JPAJS, 12 uur per dag zagen? Het moet natuurlijk wel leuk blijven he ;)
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
is het niet beter voor de rest van het forum dat jullie dit gesprek verderzetten in een topic over figuurzagen? Anders gaat niemand ooit deze nuttige informatie makkelijk terug kunnen vinden...

Hopelijk voldoet dit voorlopig als basis voor alle figuurzagers.


Heb een Einhell figuurzaag machine besteld bij 1ekeus die ik vandaag zou binnen krijgen met een extra setje standaard zagen.
Goedkoop, dus voor een ervaren figuurzagist misschien niet de beste keus, maar voor mij moet het goed genoeg zijn.
De info, betreft Masave en de zaagjes neem ik zeker ten harte en wordt als belangrijke informatie in een document opgeslagen.
Moet even op antwoord wachten en kan dan waarschijnlijk een partijtje notenhout ophalen.

Al koop je shit op de vlooienmarkt het maakt allemaal niet uit. Waar het in eerste begin om gaat is dat het zaagje van boven naar beneden gaat.

Ja Jeroentje, Heb al een plaat MDF in de garage staat en oefenparonen op papier.
De keuze van de juiste zaagblad is denk ik ook essentieel reverse zoals jan-Pieter zei lijkt me ook prima, maar wordt hierdoor het werkstuk niet opgetild.
Er zijn ook zaagjes met verschillende lengte tanden en/of onregelmatige zetting.
Een vraag aan jou als leraar.
Heb gelezen dat heel lichte houtsoorten snel brandpatronen achterlaten die je weer moet wegschuren en een remedie daartegen zou zijn transparante plakpand als smering voor de zaag.
Heb je hier ook van gehoord ?

Elke bouwmarkt en houthandel heeft bakken vol met restanten plaatmateriaal staan. Als je even vraagt krijg je dat voor niets mee. Teken een strakke lijn, een golf lijn, hoekjes bochtjes en probeer eerst zo dicht mogelijk bij te blijven.

Ben geen leraar, laat alleen een divers publiek kennis maken met figuurzagen op de machine. Kinderen en volwassenen het blijft altijd leuk te zien. Een machine die het werk doet en hun er achter. Iedere leeftijd krijgt een smile op zijn smoel.

Nee ken de truc van het plakband niet. Inderdaad type zaagje kan belangrijk zijn. Een beetje wax kan soms ook wonderen doen. Gewoon een waxinelichtje, pitje er uit, even tegen achterkant van de zaag aanhouden en klaar. Maar probeer ook eens te variëren met aanvoersnelhied.
Als je net begint maakt het geen drol uit. Later dan weet je uit ervaring en delen op dit forum wat goed is en waar je het kan krijgen. Maar onthoud het ene zaagje in Grenen is een werkelijk geen drol waard in Noten.

Een Einhell figuurzaag is zonde van je geld dat lijkt me niet prettig zagen. Geen idee of je daarmee door dik hard hout komt. Als dat je budget is kun je misschien beter met een tweedehandsje van een betere kwaliteit beginnen.

Ja, zo'n reverse zaagje tilt met de paar tandjes die omhoog staan wel je werkstuk een beetje op. Dat los je op door je werkstuk omlaag te duwen. Het voordeel is dat je geen rafels krijgt, zeker met puzzels is het vervelend als je na afloop alle rafels moet wegschuren.

Ik denk dat zware houtsoorten eerder brandpatronen achterlaten, zoals purperhart en jatoba. Ik tape elk werkstuk voor ik het ga zagen. Dikke stukken tape ik aan beiden zijden. Maar het lost niet het probleem geheel op als je geen goede figuurzaag, zaagjes en techniek hebt.

JPAJS, 12 uur per dag zagen? Het moet natuurlijk wel leuk blijven he ;)

Elke machine is zijn geld waard. Als je begint koop dan zo'n shit machientje en geniet van elke mm. Tijdens een open dag bij de gereedschap boer of een open dag ergens, kan je ervaren dat duurder ook SOMS beter is.

Figuurzagen is een verslaving. Net als elke bewerking van hout. Als je tegen het stof kan en geniet van de lucht wordt je verslaafd. Is gelukkig niets tegen te doen. Ben wel eens begonnen met een grenen plaatje tot boom te zagen. Om elf uur kwam de buurvrouw vragen wanneer ik ging slapen. Boompje staat hier nog steeds te pronken.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Twee werkstukken die ik hier heb staan en waar ik nog altijd met plezier naar kijk. Boompje van grenen de linkse was een voorbeeld uit een hobby magazine. De tweede een stuk grenen wat ik toevallig had liggen en dus maar schetsen en gummen. Rekening houden met nerf en structuur in het hout.
IMG_3484.jpg
Heb vijf jaar in een inloophuis mensen blij mogen maken met houtbewerking in alle vormen. Soms heb je dan wel eens inspiratie als je weer een zooi afval materiaal binnen krijgt. Na een tijdje lijntjes tekenen en gummen had ik een schaap. Niet behandeld MDF van 30 mm getekend in denk een dag gezaagd in een uurtje.
IMG_3485.jpg
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
JPAJS, ik zie dat je een hele andere stijl hebt dan ik. Die bomen vind ik wel leuk, heb je nog meer foto's van werkstukken?

Ik ben zelf van mening dat als je een stuk gereedschap regelmatig wilt gaan gebruiken je beter voor kwaliteit kan kiezen, nieuw of tweedehands. Ik ben zelf begonnen met een tweedehands Proxxon DSH voor €80. Niet heel nauwkeurig maar wel prettig om mee te werken en ik kon het na een paar jaar gebruik weer zonder verlies verkopen. Achteraf gezien had ik het wel eerder moeten vervangen, want een Hegner en vast ook de andere kwaliteitsfiguurzaagmachines werken velen malen prettiger.

Als instapmodel is een Proxxon wel geschikt. Een goedkope machine van bv. Einhell of van de Lidl moet je naar mijn idee alleen doen als je maar net een paar dingetjes hoeft te zagen. Daar zou ik niet voor m'n plezier achter willen zitten. Deze staan trouwens wel vaak voor een appel en ei op marktplaats te koop en dan is het misschien interessant om 's uit te proberen maar houd dan in gedachte dat er veel betere machines zijn.

Ikzelf teken nooit ontwerpen op het hout. Ik ontwerp alles in Illustrator, maar andere vector programma's zullen vast net zo geschikt zijn. Het is maar net wat je liever doet.
 
Laatst bewerkt:

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Jan
Om te beginnen welkom op het forum, dapper dat je een nieuwe tak aan onze boom opstart. Het figuurzagen hebben de meeste van ons achter ons gelaten. Niet uit onvermogen maar meer als eerste opstap, het was op school of op een hobby club. Met de jaren komt het grote werk, een decoupeerzaag is de moordenaar van de figuurzaag :( Ik kijk graag naar de mooie plaatjes die zo nu een dan hier voorbij komen. Wat jouw keuze voor hout betreft: ga eens op jacht in de vuilcontainers dij een bouw, vraag het eens in een doe het zelf winkel, het afval is een mooie start.( ik ben een beetje zuinig.) Op deze site kom ik vaak het beter zaagwerk tegen. Het uitzagen in een vlak heeft ook zo zijn charme.
Ik kan je onderstaand vide van harte aanbevelen.
http://www.woodworkingformeremortals.com/2012/10/beginning-woodworking-intarsia.html
http://www.woodworkingformeremortals.com/2012/06/whirligig-and-contest-winners.html

LAAT SNEL IETS VAN JE KUNSTEN ZIEN, WE ZIJN HIER GEK OP FOTO'S maar een filmpje is ook hip
 

valk.nl

Nieuw lid
13 mrt 2013
22
0
hoi, ik breek even in ik maak me zorgen over het feit dat zo weinig mensen weten dat fijn stof van mdf hout giftig is dus komt er fijnstof vrij het verwerken van mdf draag dan een mond kapje. wil je er meer over weten dan hier een link .

dan heb ik hier nog een link van steve good met honderden figuurzaag ideeën gratis natuurlijk gewoon op het plaatje klinken voor douwnload

ik doe zelf aan portret zagen hier een foto van mijn laatste werk gezaagd uit 3mm multiplex

29 sept.jpg


ik gebruik zelf geen machine maar zaag alles met een hand zaag

vogels ben ik ook gek op nog een voorbeeldje dit is 6 mm triplex

31 augustus.jpg
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Hallo Jan,
Goed idee om je "vrije" tijd in te vullen met houtbewerking en ik kan me helemaal voorstellen dat je er nu al van geniet. Je start met figuurzagen vind ik heel sterk! Ik ben anders begonnen (meer het grotere werk) maar kom mezelf dan ook nog regelmatig tegen. Voor de winterperiode had ik ook een figuurzaag gekocht met het idee om in mijn garage wat (Kerst) figuurtjes te kunnen maken en zo de figuurzaag wat meer onder de knie te krijgen. Als ik eerlijk ben is daar niet zo veel van terecht gekomen omdat het me toch behoorlijk tegenviel. Wat ik nu weet (toen nog niet) is dat bv de zaagkeuze en de houtsoorten en dikten erg belangrijk zijn. Ik had zo maar wat gekocht bij een ijzerhandel met de gedachte dat alle zaagjes wel ongeveer gelijk zouden zijn. Niets is minder waar! Ik ga in de toekomst de figuurzaag zeker nog vaker gebruiken en zal me eerst nog eens goed "inlezen" op dit gebied en hoop van jouw topic ook veel te kunnen leren (heb ik nu al gedaan).
Bijgaand nog 2 filmpjes van een Amerikaan die een goedkopere machine test. Niets mis mee en goed bruikbaar volgens hem echter niet voor het echte productiewerk. En volgens mij ben je nog niet zo ver en was het ook niet echt je bedoeling. Veel plezier er mee!.
http://www.youtube.com/watch?v=bRfp9jKDcZQ
http://www.youtube.com/watch?v=Gub81Jx5eds
 

FrecledBee

Actieve deelnemer
15 mrt 2013
37
0
Helaas moet ik jullie gelijk geven wat betreft die Einhell (de naam geeft het ook al aan) Volgens de gebruiksaanwijzing mag ik niet langer dan 20 min. achtereen zagen, laat staan professioneel gebruik anders vervalt de garantie. Tevens is de zaag bevestiging inferieur te noemen (moest ik zelf recht buigen)
Maar ja, om het bochtenwerk te oefenen met 20 mm MDF voorlopig goed en als ik de skills heb, koop ik wel een echte.
In ieder geval bedankt, wijsheid heb je niet eerder, dan je de kennis in huis hebt.
 

FrecledBee

Actieve deelnemer
15 mrt 2013
37
0
Het is inmiddels alweer 3 maanden geleden dat ik schreef over mijn nieuwe hobby namelijk Figuurzagen.
Het is, wat je noemt een zeer fijne uit de hand gelopen hobby geworden, die ik dagelijks beoefen.
Heb de garage omgetoverd in een heuse atelier en mijn schuur/bar wordt inmiddels de gallery.
Ik schreef al over mijn Einhell figuurzaagmachine die ik moest modificeren naar een redelijk goed werkende machine.
En ja, de zaagjes heb ik inmiddels ook redelijk goed uitgetest Olsen blijkt toch het meest geschikt voor intarsia.
Heb inmiddels 20 verschillende houtsoorten in het rek, mede dankzij Rick van MasaveHout in Zwolle.
De ervaring heb ik zeker nog niet, maar ambitie en tijd volop.
Hier enkele stukjes.
Bekijk bijlage 7292Bekijk bijlage 7293Bekijk bijlage 7294
Ben momenteel nog met drie andere projecten bezig en hoop er nog heel veel te kunnen maken.
Jan Ruben
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Jan: ik bewonder je enthousiasme, maar ik kan geen plaatjes van je zien.
Ben benieuwd naar je progressie en de modificatie van de' Ein Hell'.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.