Een Shadow Box

WR1944

Oud hout
Een shadow box is eigenlijk een soort van schilderij met een diepe lijst. Inplaats van een platte afbeelding kan je niet al te grote spulletjes op een achtergrond bevestigen en het geheel aan de muur hangen. Het wordt veel gebruikt voor militairen om attributen van hun militaire carriere zichtbaar te maken. Dat kunnen de lintjes en medailles zijn, rang- en onderdeel-insignes en bij een gesneuvelde krijger bovendien de ceremonieel in een driehoek gevouwen Amerikaanse vlag.
Het feit dat ik aan houtbewerkung doe heb ik niet geheim kunnen houden. De jongste zoon van m'n vrouw verzamelt al jaren Smurfs. Hij heeft er al ruim 100 en er komen er regelmatig een paar bij. Hij opperde een keer een mogelijkheid om een de Smurfen in een soort van rek tentoon te stellen zodat hij gelijk een goed overzicht had. Al pratende kwam ik op een kingsize letterbak en hij op een shadow box. Met dat gegeven ging ik aan de slag.
Ik wilde een letterbak maken met 120 vakken. De vakken zouden 50 breed en 75 hoog worden. Er zouden 10 vakken in de breedte komen en 12 in de hoogte.
En toen gaf onze auto de geest, dus geen transport naar Home Depot. Nu had ik nog een gehalveerde 2x4 liggen die ik voor de rekken had voorbereid. Maar om lange schulpzaagsnedes te maken moest er natuurlijk wel een goed zaagblad komen. Gelijk maar een pantherblad voor de Festool TS55 aangeschaft want dat stond al een tijd op m'n lijstje. De horizontale en vertikale latten zouden 5 mm dik worden uit de dikte van een 2x4 (39 mm). Uit een helft van de 2x4 kon ik net genoeg latjes halen. De latten zouden in elkaar gezet worden als een rooster voor schepen, met een groef tot de halve hoogte van de lat.
Nu moest ik een truc verzinnen om de groeven op een vaste onderlinge afstand te maken. Voortbordurend op slimmigheden elders op het web kwam ik op een hulpgeleider met een spijker er in van de zelfde dikte als het zaagblad (2,2 mm).
PB291281q.jpg

Door één groef te zagen op de juiste afstand van het einde kon ik met de spijker op de juiste afstand de verdere groeven zagen.
PB291282q.jpg

De groef werd 2,2 mm breed en moest 5 mm worden. Door de spijker iets te verplaatsen en terug te werken kon ik met de tweede doorgang alles op de juiste breedte brengen. Ik moest alleen een haartje aan hout weghalen.
PB291283q.jpg

In theorie werkte het perfect maar door de kleine speling en het een fractie harder aandrukken op de spijker verliep het per zaagsnede een heel klein beetje. Elke afwijking komt op de som van de vorige afwijkingen en dat was aan het einde zo'n 2 mm. Met wat selecteren kon ik die afwijkingen nagenoeg onzichtbaar verdelen over het geheel. Daardoor is het rooster niet helemaal haaks gebleven.
PC011284q.jpg

Voor de rand zaagde ik twee stroken van 10 mm van de andere helft van de 2x4, ditmaal de halve breedte minus de zaagbladbreedte (43 mm). Hierdoor werd de rand iets hoger dan de latjes. Om de latjes in de rand te bevestigen maakte ik met de zaag groeven ter breedte van de dikte van de latjes. De einden van de latjes rondde ik af volgens de diameter van het zaagblad. Zodoende kon ik nagenoeg onzichtbaar en bovendien moeiteloos het rooster vastzetten in de rand.
De zichtkant van de latjes werd tweezijdig afgerond en de rand aan één zijde. Dan kwamen er verstekken aan de randen. Omdat de vlakken van de randen niet mooi parallel waren kwamen de verstekken er ook niet mooi recht uit. Met een spie van 3 graden kon ik dit opvullen. Omdat ik het geheel donker zou beitsen viel dit nagenoeg niet op.
Na het samenlijmen van het rooster en de rand ging het totaal op een ondergrond van dun multiplex. Om de multiplex rand onzichtbaar te maken maakte ik van de derde dikke strook een randje met een gefreesd profiel. Dit ging ook met een verstek rondom tegen de rand aan.
PC211300q.jpg

Nu werd er gebeitst. 120 bakjes beitsen is een aardig tijdrovende bezigheid. Later ging er nog een soort van vernis overheen, weer aardig tijdrovend. De buitenkant heb ik na iets opschuren een tweede laag vernis gegeven zodat het er wat gladder uitziet.
PC221301q.jpg
PC251302q.jpg

Vandaag met het overhandigen van de Kerstcadeau's was de Smurfoloog duidelijk geraakt door de letterbak. Als laatste detail kwam de ophanging aan de beurt. Van de diverse mogelijkheden werden het ophangogen. Die heb ik zelf maar gemaakt uit een restje plaatstaal van een net gesloopte stofzuiger.
Ik zal vragen of hij een foto wil maken van de bak als de Smurfen er in staan.
Ik vond het een leerzame opgave. Hier en daar heb ik een principieel foutje gemaakt, dat gaat een volgende keer beter (hoop ik).
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Heel mooi gedaan WR1944 en weer mooi beschreven,
alleen heb ik nog een paar bedenkingen over die kapotte auto en die aanschaf van het pantherblad?

En toen gaf onze auto de geest, dus geen transport naar Home Depot.
Nu had ik nog een gehalveerde 2x4 liggen die ik voor de rekken had voorbereid.
Maar om lange schulpzaagsnedes te maken moest er natuurlijk wel een goed zaagblad komen.
Gelijk maar een pantherblad voor de Festool TS55 aangeschaft
want dat stond al een tijd op m'n lijstje.”

Ja ja, zo kan ik ook nog wel een paar,:cool:;)
 

WR1944

Oud hout
@Spaander, in oorlog, liefde en houtbewerking is alles geoorloofd.
Ondertussen hebben we een netjes onderhouden Chrysler PT Cruiser aangeschaft. Wel wat kleiner dan de Oldsmobile maar met veel meer moderne gadgets uitgerust. Zo kunnen de achterbanken er uit of geheel plat naar voren evenals de copilot stoel. Ik kan moeiteloos 8' (2440 mm) balken vervoeren en die hoef ik dan niet meer door het voorraam te laten steken. Het past ruim diagonaal in de auto.
Dat pantherblad is inderdaad een goed schulpblad, moeiteloos door het hout. Door de mindere weerstand tijdens het zagen moet ik zelfs beter opletten waar ik m'n vingers laat. Die lange balken gaan veel sneller over de tafel dan ik gewend was.
 

WR1944

Oud hout
Achteraf gezien had ik beter eerst de latjes geheel kunnen afwerken voordat de zaak gemonteerd werd. Maar bij het monteren had ik nog geen beslissing genomen over de afwerking. Die tot latjes geschulpte 2x4 had zoveel onvolkomenheden als knoesten en krommingen dat ik toch maar een donkere beits heb gebruikt. Zo zag je de fouten een stuk minder. :D
Bij een volgende shadow box gaat het beslist beter.
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Wat is dat leuk zeg, die hele smurfencollectie in de letterbak :D. Na drie jaar waarschijnlijk al aangevuld met nog wat smurfen! Groetjes Jolien
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Mooi gedaan, Laat Gargamel er maar niet achter komen waar ze staan.

Die BP smurfen ken ik nog wel, maar dat is ergens uit de jaren 60 begin 70, die waren van rubber als ik dat goed herinner, deze lijken mij de nieuwe van plastic.
 

pekolow

Nieuw lid
8 mrt 2018
1
0
Zeer smurfelijk ..... onze 101 smurfjes zijn helaas nog dakloos. Dus aan de slag maar ik koop wel een bundeltjes latjes zaag die in en verlijm alles. Gegroet ADHD Smurf
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.