Renovatie werkplaats

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Het nieuwe raam zit er alvast in:
1F6F639A-14CA-482E-8EF6-61B9B71CD32D-399-00000103E0AB239D_zpsc790dff2.jpg


Ook de nieuwe chappe ligt er en de oude muurtjes in de werkplaats zijn gesloopt. Al een héle verbetering vind ik persoonlijk!
Erg tevreden van de chapper overigens, aangezien hij zonder meerkost een dorpel heeft vervangen (de oude was al jaren gebarsten), en ze beide heeft herlegd zodat er wat afschot op zit ivm waterafvoer.
Tot overmaat van ramp brak het deksel van onze sceptische put terwijl hij achter zijn auto stond (tgv werken in de voortuin en op de oprit). Hij heeft me vervolgens een nieuw deksel van gewapend beton bezorgd, gratis!

A828EC97-87CC-4931-B6F7-6F9AA8A77164-1961-0000020B1A181BFA_zpsbe54497c.jpg



De deuren zijn opgemeten en besteld, dus die kunnen eender welk moment geleverd en geplaatst worden.


Ondertussen maak ik me klaar om het hout te bestellen. Ik twijfel echter nog wat over de bevestiging van de strijkbalken aan de muur. Kan ik daarvoor gewoon kozijnpluggen gebruiken? De strijkbalken worden 75mm dik dus wilde ik kozijnpluggen van 10mm diameter en 12mm lang nemen. Als ik deze een halve cm verzink in het hout zitten ze 50mm in de muur wat volgens de handleiding van Fisher de gewenste diepte is.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
De deuren zijn geleverd en geplaatst! Weer een heel stuk beter zo.
Ondertussen is ook de voortuin eindelijk klaar (hehe...pfff) dus ook daar maar even een fototje van :)

Straks het hout gaan bestellen en dan kan ik aan de afwerking beginnen!













@Spaander: Een ondervloer voor de tegels die nog komen ;-) Dansen doe ik toch liever op een houten vloer... (Ik doe namelijk al enkele jaren aan stijldansen :) )
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Tijd voor nog wat foto's:


Plafondbalken naar binnen gebracht:


De CLS balken voor de wanden:


Eerste wand staat, even een plaat OSB ertegen om na te kijken dat alles uitkomt zoals gemeten & gepland.


De eerste strijkbalk voorboren. Deze gaat tegen de muur met 15 bouten maatje 10x135, volgens mijn berekeningen ruim zat voor een vliering.


De strijkbalk de lucht in krijgen had ik het meeste vrees voor. Die weegt toch aardig door, en om ze dan in je eentje op 2m45 boven de grond tegen de muur te schroeven... Maar al bij al ging dat erg vlot, mede omdat ik eerst het frame had rechtgezet, waarop de balk dan even kon rusten bij het schroeven.


Tot slot ook al de balkdragers tegen de strijkbalk vastgezet. De middelste 3 staan wat vreemd qua afstand, dat is omdat er halverwege een raveelbalk komt zodat er een vlizotrap van 70x120 tussen moet.


De volgende sessie ga ik het kader aan de overliggende muur bouwen en de strijkbalk daar plaatsen, waarna het plafond erin kan.

Tot nog toe ging alles bijzonder vlot, behalve toen ik het eerste kader recht wilde zetten: ik had geen rekening gehouden met het stopcontact halverwege de ruimte, waardoor ik het kader niet recht kon zetten, en dus ook de ruimte niet meer uit kon want de balken lagen voor de deur :D
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Nog maar eens even een update.
Ondertussen steken alle plafondbalken erin. Verder heb ik ook de tijd gevonden om de 2de muur van frame te voorzien en de eerste muur te isoleren. Afgelopen weekend heb ik nog stevig wat kunnen doorwerken, dus de eerste muur is ook volledig voorzien van OSB.

Hoewel ik lang van plan was om PVC tegels als vloer te leggen, heb ik me toch bedacht. PVC tegels zijn nog steeds behoorlijk duur, zelfs overstock kost nog €28/m² wat neer zou komen op zo'n €360 aan vloer. Bovendien vind ik ze al bij al nog steeds behoorlijk lelijk, zeker in zo'n kleine ruimte.
Aangezien ik toch voornamelijk met kleine werkstukjes werk en zelden groot materiaal versleep, heb ik een iets controversiëlere keuze gemaakt (althans dat denk ik toch), namelijk een eenvoudige laminaat. Quickstep Creo + ondervloer, wat neerkwam op €185 in totaal, net de helft van PVC dus. En stukken mooier!
Impulsief als ik ben heb ik de laminaat alvast aangeschaft (was toevallig ook nog net in de aanbieding), ik kan amper wachten om hem te leggen, maar ga toch eerst de rest van de muren afwerken :)

Om af te sluiten nog wat foto's van de stand van zaken:












 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Wow...Erg mooi om te zien hoe je nieuwe werkplaats vorm krijgt. Laminaat als vloer ? Da's is wel chique !! Ik vraag me af of het niet iets te glad zal zijn.

Heb je al een lijstje klaar met de eerstvolgende werkstukken die uit deze mooie ruimte gaan komen ?
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Laminaat kan inderdaad nogal glad zijn als je veel kracht moet zetten, om te schaven bijvoorbbeeld, maar daar heb ik geen last van. Mijn lijstje met werkstukken is namelijk vrij eenvoudig:
- pijp
- pijp
- pijp
- pijp
- tamper
- doosje voor 'n pijp
- pijp
...

Je snapt't punt vast wel ;-)

Het is ook daarom dat ik rustig laminaat durf leggen, ik heb toch alleen maar kleine werkstukken. Als ik iets groots bouw doe ik dat in de garage want daar is de werkplaats niet groot genoeg voor :)
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Het is niet alleen link als je veel kracht moet zetten. Als er zaagsel op ligt kan je ook goed slippen als je gewoon loopt. Mijn vloer is underlayment wat intussen aardig gepolijst raakt. Als ik flink heb staan zagen haal ik daar echt wel even een bezem overheen voor ik iets anders ga doen.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Klinkt als een extra motivatie om te poetsen ;-)

Sowieso zaag ik vrij weinig, enkel blokken bruyere zaag ik op de lintzaag, de rest is schuren. Er moet toch echt wel een afzuiging komen voor ik terug aan de slag ga in mijn werkplaats.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Tijd voor een update! De voorbije weken heb ik stevig kunnen doorwerken. Jammer genoeg moet ik nu de werkplaats weer een week of 2 laten wachten op andere projecten die voorgaan.

De laatste van de 4 muren is ook voorzien van frame ondertussen. Ik heb hem zelfs al geïsoleerd en grotendeels afgewerkt. Enkel het deurkozijn moet ik nog afwerken.

Nu moet ik de laatste muur nog afwerken en dan is het plafond aan de beurt!









 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Het plafond is afgewerkt, de zoldertrap zit erin en de laminaat is gelegd, ik kan beginnen verhuizen!

Ik moet wel nog de electro plaatsen, de deurkozijnen afwerken en de zoldervloer verder afwerken, maar dat kan ter zijner tijd allemaal rustig gebeuren.
En uiteraard is een werkbank ook nogal welkom...


voor:
DSC08680.jpg


na:
 

Barneveld

Actieve deelnemer
10 jan 2013
68
0
dat is wel een heel kek vloertje zo voor een werkplaats :) wordt echt superfraai zo!



ps:
heb ik op zolder ook...mijn keus zou het niet meer worden............erg glad....en heel slecht bestand tegen vallende voorwerpen.
de volgende kluskeet krijgt bij mij underlayment/OSB ofzo met een stuk heel goedkoop tapijt wat ik bij tij en wijle verwijder (tbv schoonmaak) en kan verwisselen als het echt te goor wordt.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Zo, dat ziet er allemaal behoorlijk netjes uit joh, heb je verder nog iets aan de vloer gedaan mbt vocht en het laminaat?
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Beschadiging van deze vloer zal me eerlijk gezegd worst wezen. Het is namelijk de goedkoopste vloer die ik leggen kon à €16/m² (inclusief ondervloer). Als hij over 10 jaar echt versleten is, leg ik wel een nieuwe. Je moet ook rekening houden dat ik voornamelijk met klein spul werk als pijpmaker, dus van die gladheid of kans op beschadiging heb ik stukken minder last dan iemand die hele dagen staat te schaven.

Ik heb vanalles overwogen:
- beton => slijt en geeft permanent stof af
- epoxy coating => krassen en deuken in, moet elke paar jaar opnieuw gedaan worden, kost een klein fortuin
- tegels => ongezellig, koud, vallend gereedschap gaat kapot of maakt tegels stuk
- rubber tegels => heeft lang de voorkeur gehad maar vond ik uiteindelijk toch te duur à €44/m² (€28/m² bij reststock)
- linolium/vinyl => ook een optie, maar krijgt snel gaten en putten van zware spullen neer te zetten

Underlayment of OSB heb ik niet echt overwogen omdat plafond en wanden daar al van gemaakt zijn. Als ik de vloer daar ook nog mee zou doen, zou je gek worden van al dat OSB-motief om je heen...

@Wupsie:
De ruimte was op zich volledig droog, dus dat was een goed startpunt. Op de oude beton ligt een laag chappe, afgewerkt met compactuna, dat houdt ook weer wat vocht tegen. En onder de laminaat ligt een Quickstep ondervloer die 2 functies heeft: demping en vochtscherm. De verschillende stroken overlappen ook met een verlijmde strook plastic. Dat zou dus ruim moeten volstaan tegen het vocht.
 
Laatst bewerkt:

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Uit ervaring kan ik zeggen dat het schilderen van OSB niet echt een succesverhaal is.
OSB heb een soort was laag, lastig om iets te vinden dat daar goed op hecht, of je moet al die vierkante meters gaan schuren natuurlijk :)
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Ah dat zou kunnen.. geen ervaring met osb schilderen hier. Evt 2-componenten verf misschien, maar dat is duur en vies spul

kan je was niet verwijderen door het af te wassen met aceton of zoiets?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.