Hout, stof en levensduur...?

borgqueenx

Nieuw lid
6 jul 2012
21
0
Lang geleden had ik al wat vragen omtrent hout. Nu nog wat vragen. Ik heb een aluminium plaat met elektronika in een houten kist. De kist is stof dicht. Nu vraag ik me af of deze werkelijk stofdicht is...van buiten wel met behulp van anti stof filters. En verder is hij gewoon afgesloten. Maar is het hout zelf niet een beetje een stof maker over de tijd heen? Of zit ik ergens in mijn gedachten dan teveel aan een tapijt ofzo te denken?

Ook ben ik benieuwd naar de levensduur van het hout...

Hier is een foto:
http://d.pr/i/KSNI

Het betreft vurenhout aan de zijkanten en bovenkant, en de onderkant is ander materiaal, geen idee wat het is maar het is zachter.(schroeven gaan er makkelijker in)
Het hout is 18mm dik.
Ook zitten er op verschillende plekken kneedbaar hout.

Bedankt!
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Dit hout wordt ouder dan jij wanneer het netjes droog staat. Wanneer je het buiten in de regen zet is het binnen het jaar verrot. Stof dicht is dit kistje allerminst, door de grote gaten en ventilator komt er echt een heleboel (fijn) stof naar binnen, desondanks de filtertjes. Je hoeft je geen zorgen te maken over het hout en eventuele stofvorming, dat zal in het niet vallen bij wat er van buiten komt.

Waarom moet deze kist stof dicht zijn? Wat komt er in deze kist?

Groeten
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Wat Thom al zei, volledig stofdicht bestaat niet, dus je zult de kleine beetjes stof die toch door de filters de kist inkomen waarschijnlijk periodiek willen verwijderen. Dat gaat beter als de kist van binnen glad is: ruw hout afstoffen wil niet lekker. Ik zou hem twee lagen blanke lak geven aan de binnenkant. Tevoren (korrel 180) en tussendoor (korrel 240/320) glad schuren en stofvrij maken en je heb een mooi gladde binnenkant.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Op deze manier houdt je het stof niet uit de kast. je kunt verschillende alternatieven overwegen:

1) Volledig gesloten kist. Warmte ontwikkeling zou je dan met warmtewisselaars moeten verwijderen. Je zult dan een nieuwe kist moeten bouwen.
2) De laser bron en voeding zullen de grootste warmte ontwikkelen. Kun je die in een aparte sectie van de kist plaatsen? Het optische deel plaats je in een gesloten deel.
3) Een geventileerde kist maar dan met echte fijn stof filters. Wat is de maximale werktemperatuur die de leverancier opgeeft? Probeer je luchtstroom zo te regelen dat je er niet overheen gaat, maar te veel lucht zorgt alleen voor meer stof of geblokkeerde filters, en daarmee een hoge temperatuur. Hou er ook rekening mee dat je huidige ventilators niet geschikt zijn om grote weerstand te overbruggen.
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Beste BorgQueenX,

Hout is mijn hobby, evenementen is mijn werk. Ik kan je garanderen dat hout niet het materiaal is om dergelijke zaken in te verpakken. Mogelijke hitteontwikkeling is groot en risico's met een houten behuizing daarom ook. Ik zou gaan kijken voor een industriële 19" behuizing van staal of desnoods van aluminium. Dit kost je de kop niet en is een stuk veiliger.

M vr gr, @lex
 

borgqueenx

Nieuw lid
6 jul 2012
21
0
Ik heb bij google even laser projector case getyped. Misschien heb je er wat aan.

http://laserpointerforums.com/f39/fs-laser-projector-case-500x300x200-chamtech-47222.html
Laat de lasers en elektronika maar aan mij over jongens:) lasers is al 4 jaar mijn hobby.
thom: nee de lasers zelf maken de meeste hitte aan. Dit is normaal bij laser projectoren.
Alex: normaal wel ja maar het totale vermogen en de dikke aluminium plaat zorgt wel voor genoeg koeling.
de fans en de dikke basis plaat zorgen voor genoeg koeling, daar maak ik me niet druk om. Waar ik me alleen druk om maak is of de levensduur van het hout door de vele temperatuurwisselingen mischien achteruit gaat....
van hout weet ik namenlijk niks^^

En wat jullie ook moeten weten is dat de laser soms wel wat druppels op zich krijg omdat deze wel eens vervoerd moet worden. Zeg maar zo'n 5 keer per jaar een natte bui van zo'n 30 seconden (van huis naar auto)
 
Laatst bewerkt:

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Zoals je zegt: van laser weet ik alles maar van hout weet ik niets. Ik weet een en ander van laser vanuit mijn professie en weet een heleboel van hout en kan je dus vertellen dat het gewoon niet verstandig is. Als ik hout toegepast zie in dit soort constructies gaat de laser wat mij betreft gewoon niet eens aan. En ik zit inderdaad in een positie waarop ik erop afgerekend kan worden als ik het goedkeur en het later blijk te zijn misgegaan.
 

borgqueenx

Nieuw lid
6 jul 2012
21
0
Zoals je zegt: van laser weet ik alles maar van hout weet ik niets. Ik weet een en ander van laser vanuit mijn professie en weet een heleboel van hout en kan je dus vertellen dat het gewoon niet verstandig is. Als ik hout toegepast zie in dit soort constructies gaat de laser wat mij betreft gewoon niet eens aan. En ik zit inderdaad in een positie waarop ik erop afgerekend kan worden als ik het goedkeur en het later blijk te zijn misgegaan.
ik ga hier liever niet in met je in discussie. had net een reactie geschreven maar ik denk dat brandgevaar van hout bij mensen wat te hoog zit dus laat ik het maar hier bij laten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.