verkleuren padoek en gele kabbes

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
ik zie dat er al vaker gepost is over het verkleuren van padoek
en het toeval wil dat ik vorige week een proef gedaan heb met Rubio Monocoat natural.
dit product zou ervoor zorgen dat o.a. padoek en gele kabbes niet meer verkleuren in de zon.
gele kabbes verkleurt inderdaad maar een klein beetje en is voor mij nog wel bruikbaar,
maar padoek verkleurt net zo erg alsof er niets op zit; het kleurt richting donker azobé.
voor mij is het dan niet meer bruikbaar want ik neem padoek voor de felle kleur.
dit heeft niets met oxidatie te maken want ik heb gewoon een plankje op 2 proefstukjes gelegd
en onder het plankje is niets verkleurd.
het is dus een UV-verhaal.
weet iemand of er een product of methode is om de verkleuring van padoek tegen te gaan?

groet
Jan
 

Bijlagen

  • DSC_0697.jpg
    DSC_0697.jpg
    62,2 KB · Weergaven: 173

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik keek met belangstelling uit naar antwoorden op deze vraag. Ik heb hetzelfde probleem met al die van nature zo fraai gekleurde houtsoorten. Over purperhart is wel eens wat geschreven dat citroenzuur de kleur weer opheldert en dat shellawax het redelijk beschermt. Ik heb twee kistjes staan van padoek, die nog afgemaakt moeten worden, maar ze zijn van prachtig oranjebruin verkleurt naar saai donkerbruin en een plank die buiten staat is helemaal zwart/grijs geworden.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.