Digitale schuifmaat: advies?

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.199
563
Ik gebruik een klokschuifmaat. Wil niet beweren dat deze gemakkelijker afleest dan een digitale, maar is wel een stuk duidelijker dan een nonius en heeft geen batterijen nodig.

En ik vind hem eigenlijk vooral ook veel mooier ...:eek:
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Wel eens aan een kunststof schuifmaat gedacht?
Mja, met een wieltje eh :). En niet te blokkeren.

(Ik had een gelijkaardige Wixey bij Sander al provisior in het winkelmandje, daar niet van)

Nu wil natuurlijk het toeval dat ik gisteren thuis kom en de folder van Aldi in de bus vind. Enfin, eigenlijk is dat weinig toevallig want die zit elke maandag in de bus. Allez, het is te zeggen, elke maandag een nieuwe, uiteraard. Drie keer raden wat de familie Albrecht me voor 9,99 EUR graag zou willen verkopen. Het merk is Topcraft, zoals gebruikelijk.

Voor die prijs kan ik niet sukkelen, maarreuh, met een wieltje eh :). Mezelf kennende ga ik me daar de komende 20 jaar Geweldig Hard aan storen. Ik krijg er nu al jeuk van, en ik heb 'm nog geeneens gekocht!

Als ik nu gewoon de reviews van die kasteelwachter niet op Amazon had gelezen was 'm al lang in huis geweest. Want uiteraard is er altijd minimaal 1 pummel die 1 ster op 5 geeft. Zeg nu zelf, dat groene batterijschuifje, 't is net een Festool ;)
 
Laatst bewerkt:

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
ik koop alleen van mitutoyo,, ik heb ook wel eens wat anders gehad,, maar deze koop je voor het leven.. maar goed er zijn ook mensen die met ferm tevreden zijn ,,, tja ach waar hecht je waarde aan,.,, goed gereedschap is een heeeeeeeele boel ergernis voorkomen.

suc 6 met de koop
 

EvilJohannesIII

Actieve deelnemer
22 nov 2016
34
0
Soest
Ik heb een gewone mitutoyo die het al 20 jaar prima doet maar twee weken geleden toch een digitale besteld op aliexpress voor de lieve som van 13 euro.😀 zodra ie binnen is zal ik een kleine review doen.. zou tot op een honderste nauwkeurig zijn. Ik ben benieuwd
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
maar goed er zijn ook mensen die met ferm tevreden zijn ,,, tja ach waar hecht je waarde aan,.,, goed gereedschap is een heeeeeeeele boel ergernis voorkomen.
0.01mm op een stuk hout is gewoon onzin. Er zijn Chinese schuifmaten en er zijn slechte Chinese schuifmaten. Cranenbroek is niet altijd slecht en Festool is niet altijd hallelujah, zo zwart/wit is het niet, er zijn minstens nog 50 tinten grijs. Bovendien... waar denk je dat Mitutoyo's gemaakt worden ? Echt niet (meer) in Veenendaal. Een digitale schuifmaat van Mitutoyo van 100Euro gaat echt niet 4 keer zo lang mee dan een goede Chinees van 25 of heeft 4 keer zoveel speling. In een ander topic geschreven over een geplofte ontstoorcondensator in een Festo(ol) decoupeerzaag, kosten bij een Festo dealer (Kruis) 38 Euro, totaal belachelijk en uit verhouding , bij Conrad iets meer dan 6 Euro.
 
Laatst bewerkt:

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik ergerde me aan de lege batterijen van mijn Aldi model (8 maanden?), daarom heb ik nu ook één met een klokwijzer (0.02mm) van Ali voor 'precisiewerk' zoals dikte van papier, ...
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
zou tot op een honderste nauwkeurig zijn. Ik ben benieuwd

Helaas wordt afleesbaarheid en nauwkeurigheid nog wel eens door elkaar gehaald. Zelfs een Mitutoyo is niet op de honderste nauwkeurig, dat staat keurig netjes in de specificaties. De snelheidsmeter van mijn auto leest toch echt 250 km, maar halen doet die het alleen als je hem uit een vliegtuig gooit:cool:

@Bprosman, Mitutoyo is een Japans merk. In Veenendaal is de Nederlandse vestiging, daar zijn nooit schuifmaten geproduceerd. Hier worden naast het importeren, ook cursussen gegeven en ze hebben hier een geaccrediteerd kalibratielaboratorium.

Enkele andere kwaliteitsmerken voor meetmiddelen zijn:
Mahr, Tesa, Sylvac, Helios-Preisser, Moore&Wright, Etalon.
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
@Bprosman, Mitutoyo is een Japans merk. In Veenendaal is de Nederlandse vestiging, daar zijn nooit schuifmaten geproduceerd. Hier worden naast het importeren, ook cursussen gegeven en ze hebben hier een geaccrediteerd kalibratielaboratorium.
Was een "figure of speech" , ik ken (kende) het bedrijf vrij aardig, ik heb eind Jaren 80 computerinterfaces voor ze ontwikkeld om schuifmaten, micrometers, glaslinalen e.d. geautomatiseerd (via een kabeltje) in een computer in te lezen. Kan het "Digimatic" protocol nu na 30 jaar nog dromen.
http://www.familie-prosman.nl/HOSTING/woodworking/schick.pdf
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Aha, een semi insider. Dat was inderdaad niet uit je opmerking te halen. Dan ken je het bedrijf wellicht nog beter dan ik, wij kopen er op werk alleen maar een hele boel spullen.
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
211
8
65
Drachten - Buitenpost.
Mijn ervaring met de digitale schuifmaat (zo'n goedkope van de Lidl) is niet zozeer de batterij leeg is maar meer dat hij geen contact meer maakt omdat er een soort aanslag komt op de contactpunten.
Hij hangt altijd in een onverwarmd hok waar meestal wel een deur openstaat en zal dus wel een vochtprobleem zijn.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
dat hij geen contact meer maakt omdat er een soort aanslag komt op de contactpunten

Ik heb de twee schuifmaten (electronisch vs klok) willen vergelijken, en er was effectief contactspray nodig om de electronica te stabiliseren. Ze waren het vrij eens (100 + 0.02), met ijkblokken en thermometer is die 0.01mm waarschijnlijk te halen. Niet dat ik iets heb dat op 0.01mm meetbaar is.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
ik koop alleen van mitutoyo,, ik heb ook wel eens wat anders gehad,, maar deze koop je voor het leven.. maar goed er zijn ook mensen die met ferm tevreden zijn ,,, tja ach waar hecht je waarde aan,.,, goed gereedschap is een heeeeeeeele boel ergernis voorkomen.

suc 6 met de koop

Mja.

Toen ik een schuurdingens van doen had, heb ik zonder verpinken een Deros in huis gehaald.

Toen ik een lamellendingens van doen had, heb ik zonder verpinken een Lamello in huis gehaald.

Toen ik een wipdingens van doen had, heb ik zonder verpinken een Roemeense, euh, een Mafell in huis gehaald.

Toen ik een markeerdingens van doen had, heb ik zonder verpinken een Incraatje in huis gehaald.

Toen ik een zakgatdingens van doen had, heb ik zonder verpinken de KREG in huis gehaald.

Toen ik een invaller van doen had, heb ik zonder verpinken een Makita in huis gehaald.
(Dat was ook bijna een Mafell, maar de Makita scoort in testen even goed (en ik vind de voorritser beter dan die van Mafell, want die laat een lijntje achter), en als Bobshop zonodig failliet wenst te gaan door er mij eentje voor EUR 325 toe te sturen wordt een en ander snel besloten. Zwaar tegen mijn normale doen in, overigens)

Ik ben niet onverschillig voor goed spul.

Maar toen ik een schuifdingens van doen had om ochottekes tot op de millimeter nauwkeurig te meten, heb ik toch eens naar al die Lidls gekeken voor een aankoop. "Al die Lidls". Hebtgem hebtgem?

Wat er ook van zij, de " Sehr geehrter Herr Jimbo" - alleen al dààrvoor koop je in D, toch!? - heeft net een schrijven mogen ontvangen dat zijn "Made in Germany (in our Chinese facility)" Burgwachterke onderweg is. Een review (lees: een foto van een vuilbak met een schuifmaat in (*) ) zal spoedig volgen.

Nu nog eens wat tot op een mm nauwkeurig gaan maken…

Jimbo

(*) Van de oude oennius-geschaalde, of van de nieuwe. De oude wil ik eigenlijk al ceremonieel offeren aan de God Der Vreugdevol Weggegooide Stomme Ideeen Die Werkelijkheid Zijn Geworden, sinds ik 'm heb (ik begrijp nog altijd niet waarom ik zelfgedraaid buiswerk stond op te meten in het kader van mijn opleiding tot software-legkip, maar dit ter zijde), dus de nieuwe zal er echt wel Geweldig Hard naast moeten zitten om zijn plaats niet in te nemen.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Omdat het er bij houtbewerking niet op de honderdste mm aankomt zou ik er een nemen die het ook niet weergeeft. (is altijd zo'n zenuwachtig geknipper)

0.01mm op een stuk hout is gewoon onzin.


Ik hoor jullie dat wel vrolijk allemaal zeggen in dit topic, maar dat hangt toch echt van de tak van de hobby af hoor. Als ik een acryl/eboniet flok maak voor 1 van mijn pijpen, moet die toch echt wel tot op maximaal 0.05mm de juiste maat hebben wil je een aangename passing van flok in de mortise hebben. 0.1mm ernaast en de kop van je pijp valt gewoon op de grond tijdens het roken, of (in de andere richting) is er niet meer af te krijgen.

Zo'n schuifmaat gebruik je sowieso alleen op klein spul (gezien de maximale meetafstand van 15cm op de meesten), en afhankelijk van wat je maakt, kunnen enkele honderdsten het verschil toch echt wel maken.
Vooral bij draaiwerk dan, als je bijvoorbeeld een dekseltje maakt voor een potje, beide uit hardhout, en het dekseltje is 0.1mm te groot, dan past hij er simpelweg niet in, 0.1mm te klein en het valt er los uit.
 

EvilJohannesIII

Actieve deelnemer
22 nov 2016
34
0
Soest
schuifmaat.jpg

Nou, de aliexpress schuifmaat is binnen. Compleet met extra batterij, schroevedraaier en zakje chinese thee :).

De schuif ijk test is geslaagd, na 15 keer niet zachtzinnig heen en weer schuiven is de basis 0.

Hij ligt lekker zwaar in de hand, is nauwkeurig genoeg voor mij. Ik ga deze gebruiken om de maten op mijn oude zaagtafeltje goed in te stellen. Daar een honderste in te stellen zal het gezaagde stuk uiteindelijk een minimale afwijking geven hoop ik...

Aflezen met lege batterij zal lastig zijn maar al met al een prima ding voor iets meer dan een tientje. Als het over een paar weken toch prut blijkt te zijn dan zal ik het melden.
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Is de zelfde als de 'duurdere' uitvoering die bij van Cranenbroek ligt en zit (qua afwijking) geen verschil in met de Mitutoyo, naja die is dan ook al 30 jaar oud. Moest bij de mijne alleen de bovenste schroefjes iets aandraaien anders zat hij erg los.

Wat die batterijen betreft... voor het geld hoef je het niet te laten om er een paar op voorraad te leggen :
http://www.blokker.nl/nl/blknl/knoopcelbatterijen-lr44-6-stuks

Batterijklepje is met schroefjes dat KUN je een nadeel noemen, maar zoals een Amsterdams filosoof ooit sprak : "Ieder nadeel heb se foordeel" , bij mijn Mitutoyo was het een klepje en inmiddels verdwenen.

Je hebt er in ieder geval Thee bij gekregen dat doet Mitutoyo dan weer niet.
 
Laatst bewerkt:

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
ik heb mogelijk iets te veel schuifmaten... gewoon, digitaal, klok... Mitutoyo en Starrett. Inderdaad wat overdreven voor houtbewerking (0,01mm nauwkeurigheid), wel heerlijk om te hebben. Marktplaats is my friend, soms vind je echt prachtig meetgereedschap.

De digitale Mitutoyo blijft stand nul ook nul. ook na 80x heen en weer bewegen. Als je gaat schuiven terwijl die uit staat, en dan pas aan zet is ie altijd spot-on. Die goedkope doen het ook, wel altijd leeg als je ze nodig hebt.

Er zijn wel veel namaak Mitutoyo's in de handel, dus wel oppassen.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
De digitale die ik heb ( ben nu niet in wp) komt niet door de keuringscommissie dus. na snel schuiven moet je weer calibreren. De batterij is ook op en er zit een kras op de display. De meest gebruike is een Mauser, achterop staat een hele bibliotheek aan info van tap boortjes etc.
Wat ik wil toevoegen is dit soort grotere schuifmaat, is erg handig als je bv bredere latten/balkjes moet controleren voor het lijmen.
419.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.