Lijm om gebogen triplex mee te lamineren

HollandseNieuwe

Nieuw lid
29 sep 2012
3
0
Hallo iedereen

Ik heb het idee opgevat om zelf meubels te maken als hobby. Ik ben erg geïnspireerd door meubels met gebogen triplex:
http://designcrave.com/2009-08-12/wood-furniture-10-contemporary-plywood-masterpieces/

Hoewel ik erg handig ben (ik heb een groot deel van mijn huis zelf verbouwd) heb ik nog helemaal geen ervaring met het maken van meubels.
Ik ben mij er van bewust dat ik geen makkelijke discipline heb gekozen om mee te beginnen (gebogen triplex). Maar ik haal plezier uit de leercurve. Ik zal vast een paar keer flink de deksel op m'n neus gedrukt krijgen.

Goed, het plan is om een salontafel van gefineerde lagen 3mm berken triplex. Ongeveer zoals dit: http://store.plywoodoffice.us/products/stripes-coffee-table.html

Ik ben van plan een pers te maken met een mal en countermal in MDF. En vervolgens de triplex in een gebogen vorm te persen. De 'koude' methode.
Een redelijke handleiding heb ik gevonden op de mooie site van instructables: http://www.instructables.com/id/Bent-Plywood-Night-Stands/?ALLSTEPS

Ook heb ik veel gelezen op, voornamelijk Amerikaanse, forums. Daar wordt vaak gesproken over UF-lijm of Urea-Formaldehyde lijm als perfecte lijm om dit te doen.

Ik kan deze lijm alleen niet vinden bij bouwmarkten of op het internet. De lijm wordt zeer hard, er is nauwelijks kans op terugspringen van de gebogen vorm en heeft een lange verwerkingstijd. Is UF lijm wel te krijgen in Nederland?

Hebben jullie nog andere tips bij het buigen van Triplex?

Alvast bedankt!
 
A

Athanor

Guest
Welkom .......... Hollandse nieuwe!

De lijm die je zoekt is volgens mij een twee componentenlijm die ( vooral voorheen) in de jachtbouw werd gebruikt. Ik denk dat ik die vroeger van Ceta Bever gebruikte. Dus misschien kun je in die richting zoeken? Ik neem aan dat je de voorbeeldtafel alleen qua vorm wilt maken, maar dan met de door jou beschreven techniek van lamineren. De tafel die je laat zien is op een andere manier gelamineerd en uitgezaagd of gefreesd. Misschien kun je je ook verdiepen is de vacuüm verlijmtechniek, die vaak voor gebogen vormen gebruikt wordt. Dan werkt men meestal met vacuümzakken.

Succes!
Fons
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Geen 3mm berken triplex gebruiken. Dat gaat never nooit niet de rondingen halen omdat triplex niet te buigen is. Je hebt wel speciaal buigtriplex maar dat is voor zover ik gezien heb volgens mij geen berken. Buigtriplex is ook geen fraai materiaal om te zien. Dat wordt altijd overgeplakt met fineer/ HPL (''kunststof'' fineer, om het zo maar even te noemen) of het wordt over geschilderd.
Dat tafeltje van jou is overigens niet gemaakt met een mal en contramal. Hoe ik hem zie is deze gemaakt daar allemaal vormen uit een plaat te frezen deze daarna op elkaar te lijmen en vervolgens vlak schuren.

Kwa lijm zal ik gewoon witte houtlijm (PVAc) gebruiken. Jou tafel wordt helemaal rond waardoor er geen spanningen in het het werkstuk komen die ''terug kunnen springen''.

Overigens bedankt voor het delen van de website. Leuk nachtkastje, is er een om te onthouden!
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Geen triplex, maar fineer gebruiken. Bij triplex worden de lagen fineer dwars over mekaar gelegd, bij lamineren loopt de vezelrichting gelijk (voor zover ik weet).
Wtte houtlijm (de watervaste dan) is zeker sterk genoeg.
Je zal ook wel enige proefstukken maken, dus dan kan je uitgebreid testen hé.

Succes ermee!
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Witte houtlijm is voor gebogen werk niet aan te raden. Misschien zal het wel houden als je het in een volledige cirkel lijmt maar voor gewoon gebogen werk is het geen goede lijmkeuze. Witte houtlijm blijft een beetje elastisch waardoor het bij het losspannen uit zijn mal altijd een beetje zal terugkomen naar zijn rechte vorm. Ik gebruik voor gebogen werk structanlijm van rectavit. Zeer stevige en harde lijm. De stukken blijven dus mooi in vorm nadat je ze uit de mal haalt.
 

HollandseNieuwe

Nieuw lid
29 sep 2012
3
0
Bedankt voor alle reacties!

@ Athanor
Inderdaad, ik ga niet de voorbeeldtafel namaken, maar een beetje die stijl proberen te creëren, als dat lukt.
Van CetaBever kan ik alleen beitsen en lakken vinden. Misschien dat ze vroeger ook lijm maakten?
Ik hoorde dat Bison een Resorcinollijm had (een ander type formaldehyde lijm, vaak gebruikt in de scheepsbouw) maar op de website van Bison kan ik daar niets van terugvinden. Ook schijnt dat weer wat bewerkelijker zijn.

Ik zoek eigenlijk een Nederlands/Europees alternatief voor http://www.dap.com/product_details.aspx?product_id=42 . Maar anders bestel ik het maar gewoon via Amazon ofzo.

@ Renault
Ja, ik was inderdaad ook al bang dat ik bepaalde bochten niet kon halen halen met 3mm triplex. Maar door deze video denk ik dat het toch wel kan: http://www.youtube.com/watch?v=TXAeLwJ8fcw Wat denk jij?

@ Steven
Ik zou misschien ook wel met fineerlagen willen werken, alleen weet ik niet zo snel waar ik die zou kunnen kopen en of die niet erg prijzig zijn. Wellicht is het wel eenvoudiger te buigen.

@ Jokke
Dank je voor de lijmtip! Een PU lijm dus. Ik heb een dergelijke lijm nog niet gebruikt. Kun je deze lijm makkelijk egaal verdelen? Hoe is het voor je zagen? Wordt die lijm taai of blijft hij hard onder de warmte van de zaag of schuurmachine?
 
A

Athanor

Guest
Ceta Bever maakt die lijm inderdaad niet meer, ik ben de merknaam overigens vergeten.... De Resorcinollijm waar je het over hebt geeft volgens mij donkere lijmranden te zien. Kun je als decoratief element toepassen, maar wil je misschien ook niet hebben. De werkwijze op de video met de lijmklemmen zou ik niet zo opvolgen, zo krijg je geheid deuken in je hout van het drukpunt van je lijmklem, daar moet een plaatje hout tussen.

Fons
 

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Ik heb even wat rond gezocht. De de poederlijm is op basis van formaldehyde en dat lost op in water. Werd veel gebruikt in spaanplaat.

Ik heb zelf wat lamineerwerk gedaan met PU-tix van Bison. Dat is zo'n bruislijm. Delen een beetje vochtig maken voor het betere bruiseffect. Spul krijg je moeilijk van je kleren en handen. Kan je met aceton verwijderen. Gewone witte houtlijm werkt ook prima. Ik gebruik zelf Titebond, dat is nl. makkelijk schuurbaar.

Ik vond ook dit handige hulpstuk http://www.curvomatic.com, en hier een filmpje http://www.youtube.com/watch?v=JMU49ISyCQ8

Harold
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik ben op de een of andere manier niet overtuigd dat je met 3mm berkentriplex die bocht kan halen. Ook niet in het filmpje. Het is kruislings gelaagd dus het is stug.

PU lijm kan je als het goed uitgehard is goed verwerken. Als je een oude lijmkam met fijne vertanding (of je maakt er zelf een of je gebruikt een latje oid) kan je dat goed verdelen.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Die bocht is geen probleem met 3 mm berketriplex. Zelfs met 4 mm zou het nog zonder problemen gaan. Ik heb er ooit een rond bed mee gemaakt.
Een truck om de plaat beter te doen buigen is ze in de lengte van de houtdraad om de 1 à 2 cm in te zagen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Pak maar eens een stuk triplex en kijk hoever je het kan buigen. Das best ver. Verschilt wel per (hout)soort. Berken- is flexibeler dan merantitriplex. De grap is dat de middelste laag er slechts 1 is (dus dun) en van een slechtere kwaliteit is dan de buitenste lagen (zoals bij alle multiplexen). En je buigt uiteraard met de 2 buitenste lagen mee.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
...
Een truck om de plaat beter te doen buigen is ze in de lengte van de houtdraad om de 1 à 2 cm in te zagen.
Met die truc heb ik 18mm MDF nog tot een radius van 15cm weten te buigen :cool: Ok, er was op de plaats van de zaagsnedes minders dan 1mm MDF over, dus een beetje valsspelen is het wel :rolleyes: Het geeft je wel wat schuurwerk om alle knikken er uit te krijgen.
 

HollandseNieuwe

Nieuw lid
29 sep 2012
3
0
Bedankt iedereen voor de feedback!

@ Athanor
Dat was inderdaad het plan om een plaat triplex als klemplaat aan de buitenzijde te gebruiken. Volgens mij doen ze dat in de video ook.

@ Harold
Volgens mij kun je prima met witte houtlijm lamineren, maar niet als je met flink bochten/curves werkt. Heb je ervaring met witte lijm en curves? Ik ben bang dat het te elastisch is.
Die curvomatic ziet er goed uit, maar is nog wat prijzig voor mijn eerste experimenten. :)

@ Jokke, Bijtel & Roald
Ik binnenkort een paar 3mm berken platen halen. (drielaags) en ga eens proberen welke curves ik kan halen. Gewoon eens kijken wat de mogelijkheden precies zijn. Hopelijk weet ik na het weekend meer. Misschien moet ik ander materiaal kiezen. Of misschien moet ik andere technieken toepassen zoals inzagen, al ben ik bang dat dit een behoorlijke impact heeft op de stevigheid van de tafel.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik denk dat de elasticiteit van witte houtlijm hier toch wat overschat wordt. De lijm verbindt zo goed omdat een deel van de lijm geabsorbeerd wordt door het hout, wat er effectief tussen het hout blijft zitten is slechts een heel dun laagje.
Soit, een paar eenvoudige proeven kunnen uitsluitsel geven;-)

Ben benieuwd naar de resultaten!
Steven
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Het wil ook wel eens helpen om het hout aan de buitenkant nat te maken met bijv een planten spuit en aan de binnen kant een beetje warm maken. Met een verf fohne zodat het hout gecontroleerd krom trekt. En je niet het hele stuk hoeft te klemmen. Want dan heb je toch kans dat de vezels gaan breken en dat zie je als je gaat lakken.
 
Laatst bewerkt:

robdenduijf

Actieve deelnemer
2 aug 2012
81
0
Amsterdam
http://studleyandpetunia.files.wordpress.com/2012/10/20121022_134744.jpg
http://studleyandpetunia.files.wordpress.com/2012/10/20121022_134722.jpg
http://studleyandpetunia.files.wordpress.com/2012/10/20121022_134632.jpg

8 laagjes beuken (buigt lekker) en 1 laagje noten fineer. Witte houtlijm (PVAc) gebruikt. Na het lijmen blijft de vorm als de mal. Heb wel het vel van m'n handen afgedraaid met het stevig klemmen van de lijmtangen.

Ik denk dat je ook wel een salontafeltje zou kunnen maken. Je mal wordt dan alleen wel heel groot en zwaar en je hebt fikse (en veel) lijmklemmen nodig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.