Aanvaring met bovenfrees.

  • Onderwerp starter DervishD
  • Startdatum
D

DervishD

Guest
Ik ging gisteren na 4 weken vakantie weer lekker aan het werk en nu zit ik weer thuis. Ik was bezig met het fezen van een sponning op die kleine tafel van Festool en voor dat ik het wist zat ik met beide vingers in de frees :mad: De middelvinger valt gelukkig nog mee, de schade aan die vinger is gelukkig oppervlakkig maar de wond aan m'n wijsvinger is erger. Er is van die vinger een stuk vlees weggeslagen en daar heb ik nu een fijne rafelige wond. Er was ook niks te hechten, de boel is verbonden en het heeft tijd nodig. Zo zie je maar weer dat een ongeluk in een heel klein hoekje zit.
 

Bijlagen

  • Afb0129.jpg
    Afb0129.jpg
    73,5 KB · Weergaven: 550
D

DervishD

Guest
En het lullige is dat ik met die wijsvinger een paar jaar geleden al een keer in een bovenfrees heb gezeten. Op deze manier blijft er niks van over :( Gelukkig is alles nog wel functioneel.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ouch. Dat is dan wel een voordeel van met handgereedschap werken: als ik uitschiet heb ik tenminste een gladde snee die meestal zonder veel litteken weer dichtgroeit. Behalve dan die keer dat ik de het topje van m'n ringvinger wist te pletten tussen de schaafzool en de rand van de werkbank: die nagel wil nog steeds niet terug groeien.

Ik hoop dat 't gauw herstelt, dat je weer aan de slag kan. Thuiszitten is ook niks...
 

WR1944

Oud hout
Het is altijd weer rot als je zoiets meemaakt. Het gebeurt, ook al neem je je voor nog zo voorzichtig te werk te gaan. Maar het leert je wel om continue alert te zijn. Ik let altijd op waar het gevaar zit. Dat is een overblijfsel van m'n dienstperiode. En nog steeds betrap ik me erop dat ik een onverstandige zet aan het doen was. Maar als je je dat realiseert kan je nog een veilige methode kiezen. Zorg altijd dat er niets in de vuurlijn van scherp gereedschap is en ga altijd uitgerust en niet gehaast te werk.
Van harte beterschap.
 

WoodRob

Actieve deelnemer
23 nov 2011
101
0
57
Beesd
Oei, dat is heel pijnlijk. Veel beterschap en hopelijk herstelt alles weer 100%. En bedankt voor de waarschuwing: het zorgt er toch voor dat ik de volgende keer dat ik met (elektrisch) gereedschap aan de gang ga weer iets voorzichtiger ben.
 
D

DervishD

Guest
bedankt voor de waarschuwing
Sinds ik een aantal jaren geleden al een keer met diezelfde wijsvinger in een bovenfrees heb gezeten ben ik altijd voorzichtig. Altijd m'n aandacht erbij en zo veilig mogelijk werken maar zoals jullie zien kan er zelfs dan iets gebeuren. Zoiets als dit gebeurd echt in een fractie van een seconde, je hebt niet een tijd om te reageren. Wees je dus ten alle tijde bewust van het gevaar en zet altijd alle beveiliging op de machines.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Niet om het erin te wrijven, maar kan je vertellen wat er nou precies fout ging? Niet goed gekeken waar je vingers zaten of ging er iets anders fout?
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
De bovenfrees is de gevaarlijkste van allemaal, SNEL SCHERP en NIETSONTZIEND. Dat heb ik 20 jaar terug ook gedaan. Je ziet het de rest van je leven, maar je krijgt wel meer respect voor de bovenfrees.

Sterkte en beterschap
 

tuoh

Oud hout
Waar gehakt word vallen spaanders, dat is een wetmatigheid waar niet aan te tornen valt. Iedereen die met de handen werkt zal al wel eens iets voor gehad hebben zeker. Niet fijn maar het kan soms heel snel gebeurt zijn. Zelfs met alle mogelijke veiligheden erop en eraan is het niet uit te sluiten.

In elk geval snel beterschap gewenst.

Mvg,

André
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Diegene die nog helemaal compleet zijn , hebben een beetje geluk gehad. Diegene die dat niet meer zijn hebben een klein beetje pech gehad. Het verschil is klein, de gevolgen kunnen groot zijn.

Veel sterkte en best herstel, man

vriendelijkste groeten,

Ornament
 
D

DervishD

Guest
Ook bij degenen die nog helemaal compleet zijn kan het geluk in een fractie van een seconde omslaan. Ik heb ooit eens met iemand gewerkt die bijna met pensioen ging en altijd zat op te scheppen dat hem in zijn hele loopbaan als scheepstimmerman nooit iets was overkomen. Op de laatste dag voor zijn pensioen was hij hout aan het zagen, hij glijdt uit, komt met z'n linkerhand in de zaag terecht en is 3 vingers kwijt.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Getver ! Heb iemand gekend die in een broodsnijmachine heeft gezeten die was ook een paar vingers kwijt .
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Oh ,maar dat is heeeeeeeeeel erg lang geleden gebeurt ,in de 2e wereld oorlog, het was een legerkok en helaas 2 jaar geleden overleden .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.