Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Dank voor je reactie en info.
Inmiddels heeft een vriend er eentje in de VS gscoord voor $ 10 en wordt over 2 weken meegenomen naar NL.
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
In de timmermanskist die ik niet lang geleden kocht zat een zaag. Ik heb hem uit elkaar gehaald en schoon gemaakt, hij is scherp en zaagt goed, maar ik zou graag weten welk merk het was. Ik vraag me sowieso af of handvat en zaag bij elkaar horen. Eerst maar de foto's:
IMG_20170507_232417.jpg
Zo trof ik 'm aan, handvat heb ik wel licht opgeschuurd en met gekookte lijnolie behandeld,
IMG_20170507_232506.jpg
het lijkt wel of er in het handvat een gat dicht gemaakt is,
IMG_20170507_232515.jpg
een simpel gedecoreerd handvat, iemand een idee welke fabrikant dit kan zijn?
IMG_20170507_232658.jpg
De gaten in het zaagblad doen vermoeden dat het zaagblad ooit langer was, het gat rechtsboven is bijna vierkant en er zijn breuken in de richting van de rug van de zaag en het gat eronder.
IMG_20170507_232743.jpg
de "neus" van de zaag heeft een vreemde vorm dus ik vraag me ook af of dit door de vorige eigenaar zelf is gedaan of dat dit normaal is voor dit merk zaag. Welk merk dat dan ook mag zijn....Als iemand iets weet hoor ik het graag!

Groet, Zaagselsnuiver.
 

Bijlagen

  • IMG_20170507_232724.jpg
    IMG_20170507_232724.jpg
    65,6 KB · Weergaven: 342

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.696
100
Utrecht
Ik moet even controleren of het klopt, maar volgens mij heb ik een identiek handvat liggen... Spears and Jackson volgens mij...
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Is dat nokje in de rug van de zaag niet om een beginnetje mee te maken, alvorens met het zagen begonnen wordt?
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Ik kan het merk niet zo plaatsen. De voorkant van de zaag waar dat ronde tandje zat is weg gevijld. Is denk ik wel origineel. Duidt wel op een oude zaag, want dat wordt denk ik al sinds WOII al niet meer op zagen gebruikt. Het handvat met de drie schroeven komt wat overeen met die van Slack Sellar (Duifje), maar er zit geen medaille op en ik ze ook geen sporen dat die er hebben gezet. Maar Slack Sellar had geen snijwerk in de vorm van tak met bladeren.

Het geheel oogt als semi professionele zaag, maar wel goed onderhouden en waar je nog veel zaagplezier van kan hebben. Is er op het blad helemaal niets zichtbaar van een merk of een nummer?? Kun je ook een foto maken van de bovenkant van het handvat? (dus de dikke kant van ruim 2 cm dikte)?


De gaten in het zaagblad kan idd duiden op dat dit niet het originele handvat is.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Dat is iemands lievelingszaag geweest! Nieuw handvat en geslepen tot het uiterste. Er is denk ik wel 4-5 cm weggeslepen! Die uitholling op de neus is normaal. Daar hoort ook nog de 'nib' te zitten, een soort uitstulpend wratje. Die is wel vaker afgebroken. Niemand weet het echte nut daarvan, volgens mij is het gewoon versiering geweest.
 
P

Pel

Guest
Ja, Leroy, ik meen mij ook te herinneren dat het nokje daarvoor is, met het nokje werd een kleine snede (teken) gemaakt, dacht ik ook ergens gelezen te hebben? Zulke zagen werden veelal gebruikt om o.a balklagen en dak gordingen op maat te zagen.

Groet Pel.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Die zaag is ingekort om in de kist te passen. Ik herken het probleem wel, als je een kist wilt maken die groot genoeg is voor je zagen krijg je een erg lange timmermanskist. Dat is niet handig voor gebruik onderweg.
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
De zaag is niet ingekort om in de kist te kunnen passen, hij hing in het deksel en had meer dan genoeg ruimte, om de tanden zat een pvc buis die over de lengte was open gezaagd zodat hij de tanden kon beschermen. Qua tekens op het zaagblad is het enige wat ik kan ontdekken een u of o:
IMG_20170509_004811.jpg
het handvat is 2 cm breed, foto van boven:
IMG_20170509_004755.jpg
best wel een zooitje overigens, mijn "werkbank"
IMG_20170509_005005.jpg

Groet, Zaagselsnuiver
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Onder het handvat staat meestal een getal dat de tpi of ppi aangeeft. Maar een 0, daar kan ik zo gauw niks van maken. Lijkt me geen 0 tpi zaag ;)
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Nu ik de bovenkant van de zaag zie, is het in deze uitvoering geen professionele zaag, omdat deze aan de bovenkant open is.
Ik vermoed dat het blad en handvat niet bij elkaar horen, ook omdat ik de indruk heb dat het zaagblad ingekort is.

Soms werd de lengte van een zaag ook ingegraveerd, maar dan heeft alleen 20 inch een 0. De zaag lijkt mij langer.

En... mijn werkbank is ook een rommeltje. Hoe dat kan weet ik niet. Het is er zo maar ineens. Heel raar.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Ik blijf bij ingekort, om meerdere redenen.
1. Er is geen enkele fabrikant die een "open" gat aan het einde van een blad heeft zitten. Dat heeft geen functie, maar kost door de tijd voor het boren en de bout/moer wel geld. Ergo: het blad liep tijdens productie verder door naar achteren.
2. Er zitten 6 gaten in het blad, voor 3 bouten. Dus minimaal is dit niet het originele handvat. De gaten die ouder (kleiner) zijn zitten verder naar achteren. Het handvat zat dus voorheen ook daadwerkelijk verder naar achteren.
3. Ik ken geen enkele fabrikant die het blad met de hand op lengte zaagde met zo te zien een ijzerzaag. Dat zou echt te lang duren.

Mijn werkbank is nog een grotere bende, maar ik ben dan ook aan het opruimen. Alle rommel krijgt nu even een plekje op de bank. ;)
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Mijn langste zaag is 26 inch en ook die moet worden gevijld dus ik was al een tijdje bezig om de spulletjes daarvoor te verzamelen. Heb op marktplaats voor 5 euro een tooltje gekocht met een wel heel beknopte handleiding die ik nog niet helemaal snap en op een vlooienmarkt een antieke tandzettang.
IMG_20170511_002539.jpg

IMG_20170511_002559.jpg
Ook geen idee hoe en wat, dus ik neem de hele zooi mee naar de open houtdag a.s. zaterdag. Vandaag een paar vijltjes gevonden waarvan ik denk dat het zaagvijlen zijn, die liggen in de azijn en ga ik morgen schoonmaken. De oplettende kijker heeft waarschijnlijk tussen de zooi op mijn werktafel nog een 113 hol/bolschaaf zien liggen, die neem ik ook mee. Er lopen vast wel mensen rond die me kunnen adviseren hoe ik het ding werkend kan krijgen want ik heb het gevoel dat de flexibele zool een paar millimeter naar achter moet worden verplaatst. Ook gekocht op marktplaats, maar denk dat ik besodemieterd ben...

Groet, Zaagselsnuiver
 

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
hoi allemaal is er iemand die weet wat deze tekens betekenen op dit oude klompen gereedschap?

20170511_145432.jpg
20170511_145536.jpg

mvg
jan mangelschots
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Nee dit teken komt mij niet bekend voor. Volgens mij werden klompmakersgereedschap door smeden ter plaatse gemaakt. Ik ken niet zo 1,2,3 een fabrikant. In Enter zit volgens mij een klompmakersmuseum. Misschien dat die je verder kunnen helpen.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Met beide heb ik gewerkt. De vijlgeleider: daar kon ik niet aan wennen. Maar dat kan ook aan mij liggen. De zaagzettang heb ik wel veel gebruikt. Als je daar mee oefent dan gaat het best wel goed. Belangrijk is om steeds dezelfde houding aan te nemen en steeds een tandje verder doorschuiven. Er zit iets meer speling op dan op de Engelse zettangen (Eclips, Stanley). Het afstellen (diepte en hoeveel de zetting wordt) is ook wat moeilijker af te stellen, maar wel te doen.
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Tja, die vijlgeleider, ik dacht dat dwingt me in ieder geval consequent en langzaam te werken. Vandaag de vijltjes uit de azijn gehaald en met de Proxxon en een fijn ijzerborsteltje schoon gemaakt. Er zit er in ieder geval een Nickelson gemaakt in Holland bij. Nog 2 andere lijken me ook zaagvijltjes te zijn alleen heb ik uiteraard nog geen idee voor welk tpi ze geschikt zijn...En nog één vraagje...Hoe herken je forumleden op de Massave Houtdag?:confused:

Groet, Zaagselsnuiver
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.