Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 204 van de 257 EersteEerste ... 104154194202203204205206214254 ... LaatsteLaatste
Resultaten 2.031 tot 2.040 van de 2568
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Blom3dd Bekijk Berichten
    hmm, misschien is het toch orgineel.
    Ik heb trouwens nog geen Jnij gezien met een gesmede onderkant, wel een aantal engelse en franse. Laatst een italiaanse beitel gevonden op een rommelmarkt. Maar om heel europa compleet te krijgen... Meestal zien de beitels er niet uit, maar kosten ook nix, dan kan ik ze niet laten liggen.
    Oh, ik heb nog nieuwe, met opgelegd staal van JNY. Ook nieuwe Hollandse steekbeitels van JNY. Dit is orgineel, maar misschien wel van een ander merk dan JNY

@Wim 56, bedankt voor de info

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    Tof jongens hier worden we weer wat wijzer van

Dat is volgens mij een bossingschaaf met een voorsnijmes. Bossingen zijn de schuine kanten op panelen, die dan bijvoorbeeld bij deuren in een groef kwamen. Doel van het voorsnijmes is, om het hout al een beetje in te snijden voordat de beitel de bossing gaat schaven. Als ik het goed zie, staat de schaafbeitel ook iets schuin. Dat is bedoeld om bij tegendraads hout, maar ook aan de bovenkanten van de panelen (waar je in feite dwars op de draad schaaft), toch nog redelijk vlak te kunnen schaven. Er zit wel een breedte geleider op, maar geen dieptegeleider. Die heeft er ook niet opgezeten. Een bossing is ongeveer een halve centimeter diep. Dat is dat kleine sponninkje bij de voorsnijder. Beslist niet alledaags deze schaaf. Wees er zuinig op.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim56 Bekijk Berichten
    Ja de Hollandse beitels (Nooitgedacht) waren van opgelegd staal. .
    hoe goed zijn dingen van Nooitgedacht?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door teus Bekijk Berichten
    hoe goed zijn dingen van Nooitgedacht?
    Alle timmerlieden die van de ambachtsschool/LTS kwamen werkten ermee en alle timmerlieden die ik op de bouw tegenkwam werkten ermee. Laat ik het zo zeggen dat Nooitgedacht een marktaandeel had van ik denk meer dan 70% (schatting ter gedachtebepaling).

Als je iets beters wilde kwam je uit op Stanley schaven (niet zo geliefd op de bouw, vanwege breuk risico bij vallen van de steiger e.d.), Berg steekbeitels, Angelus winkelhaken e.d. Zelf gebruik ik nog de steekbeitels van Nooitgedacht en ook nog wel eens een schaaf. Ik durf wel te stellen dat het professioneel gereedschap was. Anders had men niet zo'n marktaandeel onder de vaklieden. Nooitgedacht had geen handzagen. Ik heb wel een catalogus waar er een in staat, maar volgens mij kwam deze van Atkins af.

Het bekends was Nooitgedacht natuurlijk met de schaven. Men had een zeer grote collectie schaven, vlakschaven, profielschaven, de losse hollen en bollen, maar ook kuipersgereedschappen. Ook de hak- en steekbeitels waren goed. Eigenlijk alles als het om een combinatie van beukenhout en gereedschapsstaal ging (dus ook doorloper schaatsen).

Ik denk dat het tot 1970 topkwaliteit was. Later is het wel minder geworden en uiteindelijk ter ziele gegaan.

Las net nog een beiteltest uit 1995 in American Woodworker, waar Stanley, Sorby, Hirsch, Marples, Buck, e.d. getest werd. Nooitgedagt (met een 'g' i.p.v. 'ch') kwam er goed uit. Alleen het Japanse merk Matsumura scoorde beduiden hoger.

https://books.google.nl/books?id=vPY...20tool&f=false

ik weet een winkel waar nog een paar nieuwe dingen van Nooitgedacht liggen... schaafbeitels, misschien ook wat steekbeitels als ik me vaag herinner

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim56 Bekijk Berichten
    Las net nog een beiteltest uit 1995 in American Woodworker, waar Stanley, Sorby, Hirsch, Marples, Buck, e.d. getest werd. Nooitgedagt (met een 'g' i.p.v. 'ch') kwam er goed uit. Alleen het Japanse merk Matsumura scoorde beduiden hoger.

https://books.google.nl/books?id=vPY...20tool&f=false
    De merknaam van dit mooie Hollandse merk was inderdaad Nooitgedagt, het Amerikaanse blad spelde dit dus correct en wij schrijven het niet geheel correct als normaal Nederlands woord

Fons
    Laatst gewijzigd door Athanor; 02-01-17 om 23:08. Reden: typo

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    DSCN2041.jpg
    Ik weet wel dat dit geen zuivere houtbewerkingsmachine is en eigenlijk hier niet thuis hoort, maar ze zal zeker haar nut bewijzen bij allerlei creaties, in combinatie met hout, die nog in mijn bolleke zitten...
    Deze oude metaalfreesmachine heb ik op de kop kunnen tikken, evenwel zonder identificatieplaatje.
    Het is Duitse makelij en op de front staan 3 letters GEC in elkaar verwerkt.
    Heeft er iemand een idee welke fabrikant dit is en of er handleidingen van terug te vinden zijn?
    groeten
    jan

Forum Rechten