Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Van lnr
Een nooitgedagt 26m/m op de achterkant klein geschreven swedish steel. mooie dunne uitvoering.
Nooitgedagt 12mm met een van de oudste merkjes denk ik.
Goldenberg 6mm met geen orgineel handvat.
Ferdin Rubens schiet beitel 22mm heel dik en lomp.
IMG_5772.jpg

Op de rommelmarkt in Eelde gekocht, de verkoper een Fries was wel aardig. Maar ik kon niet goed onderhandelen, wou 5 euro p/s ik heb 17,50 betaald. Er was een heel krat vol met beitels ik heb degene gekocht die passen in mijn verzameling. Binnenkort aan de restauratie beginnen.
 
Laatst bewerkt:

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
hoi allemaal

heeft er iemand een idee hoe oud deze schaaf is en welke vorm van handvat er origineel zou hebben opgestaan?

$_85.JPG

groetjes
Jan
 
P

Pel

Guest
Jantje, dit is een zogenaamde brede schaaf, de leeftijd weet ik niet, maar ik schat tussen 1800 en 1900. Het handvat is een gewoon handvat wat je ook aan een reischaaf ziet, in het boek van Gerrit van der Sterre, Vier eeuwen Nederlandse schaven en schavenmakers staat hij zo afgebeeld.

Groet Pel.

2017-01-23 Schaaf Jantje 001 gedraaid.jpg
 

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
hey Pel

bedankt voor je reactie, dit handvat staat er al langer dan 40jaar op, zou dit het overwegen waard zijn om een ander handvat te zoeken ...

groetjes
Jan
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Dit is volgens mij een roffelschaaf door de bolle zool
leeftijd kan je met merktekens op de schaaf of beitel bepalen maar waarschijnlijk in de periode die pel aangeeft
 
P

Pel

Guest
hey Pel

bedankt voor je reactie, dit handvat staat er al langer dan 40jaar op, zou dit het overwegen waard zijn om een ander handvat te zoeken ...

groetjes
Jan

Het is wat jij mooi vind Jantje, ik zou er zeker geen gloednieuw handvat opzetten, misschien zelf een maken van wat oud hout en wat beits om bij te kleuren? Maar als je de schaaf zo laat dat heeft ook wel wat, het originele handvat is of wel stuk gegaan, of ergens anders voor gebruikt, en toen is er maar een stuk hout opgezet wat schijnbaar ook werkt.

Groet Pel.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Nog wat gereedschap van mijn pa gehad , was van zijn opa geweest .
De boor komt uit USA , en kom ik niet vaak tegen ,
De schroevedraaier is apart want het houten heft zit in ijzer opgesloten , weet iemand waar om ?

Gereedschap 1.JPGGereedschap 4.JPGGereedschap 3.JPG

Willem
 

Remco1980

Actieve deelnemer
1 jan 2016
60
0
Dat pijltje is een "broadarrow" en geeft idd aan dat het Engels militair gereedschap is uit de 2e wereldoorlog.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.