Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Prima, ik gokte en zat redelijk dicht in de buurt. Volgens mij heb ik de opvolger, die nr 275 heeft. Ik heb deze pas in gebruik en zaagt zeer goed. Ik heb hem één keer gevijld en de standtijd van tanden is zeer goed, merk ik.
Daarnaast heb ik ook nog een Sandvik 275 die nog in de originele verpakking zit en waar nog nooit mee gezaagd is. Uiteindelijk wil ik mijn collectie ook verkopen, dus ik ben wel benieuwd naar je vraaf over Marktplaats en Ebay.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
[QUOTE

Wat te doen? Gewoon nieuwere en bij Baptist verkrijgbare "zaagmoeren" of hoe ze ook heten erin zetten is natuurlijk mogelijk maar "voelt raar".

Groet, Zaagselsnuiver[/QUOTE]
Of gewoon bij de kringloop op zoek naar een oude zaak met dezelfde type schroeven en dan daar één van inzetten?
 
P

Pel

Guest
Misschien een tip zaagselsnuiver, als je foto's neemt om een lichte achtergrond te gebruiken, jammer van de foto met zo'n donkere achtergrond is het object zeer slecht zichtbaar.

Groet Pel
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Wim, de zagen met de split nuts zijn niet afkomstig van de incidentele vondst bij de kringloop winkel maar van inhoud van timmermanskisten die ik koop via Marktplaats. Behalve dat de inhoud van de kisten soms gereedschap bevat die ik zocht is de kist an sich ook belangrijk voor me omdat ik die dan opknap, zodat ik er het gereedschap in op kan slaan. De kelder waarin ik die kisten bewaar is vochtig, het is dus zaak de boel zo veel mogelijk tegen vocht te beschermen. Begrijp me goed, ik probeer het gereedschap dat ik nodig heb te verzamelen en indien nodig op te knappen maar er zit dus veel "bijvangst" bij. Ik ben qua zagen gekomen op het punt dat ik alles heb wat ik denk nodig te hebben. Maar je ontkomt er niet aan dat als je KISTEN koopt, er zaken bij zitten die je al hebt. De zogenaamde "split nuts" kan ik inderdaad van andere zagen recyclen maar je ruïneert daarmee wel een zaag die een ander misschien al lang zocht. Het zelfde euvel met schaven. Ik heb nog een prachtige Anchor no 3, een Stanley Bailey no 4c en een Kunz 4c liggen. Heb ik niets aan. Want ik heb de schaven die ik nodig denk te hebben al. Ik ben op het punt gekomen dat ik weet wat ik nog wel nodig heb maar het wegens plaatsgebrek toch niet kan opslaan als ik geen plaats maak. Klinkt als een luxe probleem, dat weet ik wel, maar ik heb spulletjes waar anderen misschien naar op zoek zijn. Ik kan het best op Marktplaats zetten maar ik heb liever dat het spul goed terecht komt dan dat het bij de handelaars eindigt. Vandaar dus eigenlijk mijn vraag, kan ik het hier veilen zonder gevaar weggezet te worden als handelaar. Wat het opbrengt investeer ik toch weer in spullen die nodig zijn om "self sufficient" te kunnen leven t.z.t. .

Pel, ik zal eens kijken in mijn moeders linnenkast of ik niet een laken kan vinden dat ik kan ophangen en zo als achtergrond kan gebruiken.

Groet, Zaagselsnuiver
 

Jopie

Nieuw lid
26 jan 2013
23
1
Bij Dieter Schmid verkopen ze klassieke split nuts. En het tooltje om ze mee vast te zetten. Maar misschien werkt een aangepaste schroevendraaier ook.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Die oude split nuts hebben een erg smal gleufje, de meeste schroevedraaiers die de juiste breedte hebben passen niet in dat gleufje. Dus je zal die dan ook dunner moeten slijpen. En een gleufje in het midden natuurlijk. Wat mensen ook wel doen is een platte speedboor ombouwen. Slijp het puntje er af en vervang dat door een gleufje. Misschien moet je die ook wat dunner maken. Als je zo'n goedkope speedboor neemt dan is het metaal zacht genoeg om te vijlen. Maak er nog een mooi handvat voor of zet hem in een booromslag.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Kun je de hele "overbodige" handel niet meenemen naar de OpenDagHout? Dan kan iedereen het daar "live" aanschouwen uitzoeken en kopen.

ODH kan natuurlijk voor iedereen een platform zijn met 2e handsspullen op kleedjes buiten of kofferbakken of mogelijk een gehuurde kraam.
 
P

Pel

Guest
@zaagselsnuiver, een stuk wit papier is ook al voldoende om als achtergrond te dienen, ik zou het bijzonder jammer vinden als je de lakens van je moeders linnenkast door mijn toedoen naar de gallemiezen zou helpen.

Groet Pel.
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
In de maand oktober buiten op een kleedje zitten??? Gat nee zeg, ik heb al zo'n rottige jeugd gehad. Ben bovendien bang dat ik oneerbare voorstellen krijg van voorbijgangers. Als kleuter in een vat met Oil of Olaz gevallen en daardoor gezegend met een babyface en een strak huidje.

Volgende zaag: 61 cm lang zaagblad, 6 tpi, vorige eigenaar had blijkbaar de initialen JM, en wederom ontbreekt er één van de originele split nuts. En in plaats van effe langs Dieter (dank je voor de tip Jopie) te gaan besloot JM voor een snelle, makkelijke oplossing. Ja, erg functioneel, maar visueel beslist geen porum.

IMG_20170619_234654.jpg

Zonder enige twijfel erg strak uitgestoken, vakwerk. Toch jammer dat het luie varken niet ff langs Dieter liep.

IMG_20170619_234713.jpg

En bijna aan het eind van de neus van de zaag weer zo'n vreemd "puistje".

IMG_20170619_234756.jpg

Erg weinig houvast om deze zaag te identificeren. Hoewel het "puistje" wel heel erg lijkt op die van de volgende zaag...

Groet, Zaagselsnuiver.
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Een Slack & Sellars. Door de vorige eigenaar zo bewaard dat de kant van het zaagblad waarop de ets zit verroest is. De andere kant is er een stuk beter aan toe. Maar geen split nuts op deze zaag maar de modernere versie. En een medaillon.

IMG_20170619_230956.jpg

Pel, volgende keer plunder ik gewoon de linnenkast van moeders, in de hoop dat ik dan minder last van die flitser heb. Maar geloof me: een zwaluw, het woord "Speed" en " Slack & Sellars Co. Sheffield" op de medaillon.

IMG_20170619_231029.jpg

Deze zaag is dus te identificeren, heeft modernere schroeven/boutjes, maar ook: dezelfde puist....

IMG_20170619_231059.jpg

Volgende keer echt een witte achtergrond, maar deze foto's waren al gemaakt voor Pel's suggestie. Aan jullie de vraag: zou het familie zijn van de vorige zaag?

Groet, Zaagselsnuiver.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Zaagselsnuiver heb je wel eens geprobeert om handvatten schoon te maken met wd 40 en een keukenspons. Voor mijn zagen in aanbouw gebruik ik messing slotboutjes en gleufmoerschroeven in messing. Hiervoor zijn speciale schroeverdraaiers te krijg. Mijn moeren zijn zwaarder dan de zgn splitnuts. Kijk een bij mijn oudere post voor foto's
 

Jopie

Nieuw lid
26 jan 2013
23
1
Heeft de zaag in post 2430 nu zo'n merkwaardige vertanding? Vraagt nog wel wat werk om er weer een echte schulp- of afkortzaag van te maken...
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Last vd flitser: Dat reflectieprobleem is eenvoudig te verhelpen ( daarvoor zal een laken niet helpen. Wat welhelpt:
.
Doe het of loodrecht maar dan het centrum van de foto naast het onderwerp of fotografeer onder een niet 90-graden hoek +>opgelost. (bovendien zal de zaag als geheel wat lichter worden afgebeeld)

mvg
klaas

PS:
Met een witte achtergrond zal (indien je autom. belichting gebruikt) de zaag nòg donker worden.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Dit is al een oude zaag, maar geen professionele zaag, maar zeker een goede zaag. De functie van de puntje is onduidelijk en deze is ook verdwenen toen de bovenkant van de zagen hol werden. Ongeveer in de jaren twintig vorige eeuw, zeker gezien de vorm van de schroeven.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Dit is inderdaad een Slack Sellars. Dat is te zien aan de vorm van het handvat. In Nederland verkocht onder de naam 'Duifje', de -ik meen- de 699 serie (Dat nummer is te vinden op de ets op het blad). Dat is semi-prof. De nr 95 was de prof versie van Slack Sellars. Goede zagen, met ietwat zacht staal. Wat snelle bot, maar daar staat tegenover: heerlijk om te scherpen. Gebruik ze nog steeds. De recht rug en dat nibje duidt aan dat het al een wat ouder model is. Jaren vijftig??
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Wim Kluck: Ik ga je WD40 schoonmaakmethode zeker proberen. Op dit moment haal ik zagen standaard uit elkaar zodat ik kan zien of de gaten in het zaagblad orgineel zijn of aan het handvat zijn aangepast. Dan weet je gelijk of het zaagblad en het handvat van origine bij elkaar hoorden.

Jopie: Het lijkt van origine een schulpzaag, 6 tanden per inch, maar ik vermoed dat de laatste gebruiker bij het slijpen de tanden om en om in tegenovergestelde richting heeft geslepen om een universele vertanding te krijgen en de zaag voor zowel schulp- als afkortzaag te gebruiken.

Klaas: Ik zal proberen voortaan overdag mijn foto's te maken of meer licht aan te zetten.

Wim56: Bovenste is zonder enige een Duifje, 18 inch/46 cm, degene die ik toonde met het puistje is 20 inch/51 cm.

IMG_20170622_203428.jpg

Het duifje heeft daarvan nog resten van op het handvat en ook de ets is nog zichtbaar.

IMG_20170622_203436.jpg

Groet, Zaagselsnuiver
.
 
Laatst bewerkt:

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
En alweer door naar de volgende zaag: Een William Hall. Dit heerschap was de eigenaar van ALMA Works in Sheffield en was in ieder geval tussen 1828 en 1846 woonachtig in Porter Street 58 te Sheffield.

IMG_20170619_235418.jpg

22,5 inch/56 cm lang, 7 tpi en het medaillon is van Warranted Superior.

IMG_20170619_235440.jpg

Helaas hier heeft JM de splitnut aan een kant vervangen door een moertje.

IMG_20170619_235529.jpg

Moeilijk te lezen maar geloof me, William Hall Sheffield

IMG_20170622_211212.jpg

Ook deze zaag heeft een speciaal neus dingetje

IMG_20170619_235646.jpg

Groet, Zaagselsnuiver
 
Laatst bewerkt:

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Het laatste zaagje: 30 cm lang/11,8 inch, 10 tpi, met medaillon waar niets op lijkt te staan en wederom een fröbeltje op de neus.

IMG_20170619_231838.jpg

Ik dacht laat ik er een aansteker bij leggen. Later besloot ik toch maar gewoon te meten.

IMG_20170619_231853.jpg

Het neusje zal wel weer vlak moeten worden gehamerd. Maar helaas heb ik geen aambeeld of flinke bankschroef waarop dit zou kunnen.

Groet Zaagselsnuiver.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.