Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Wauw, bedankt Piet!! Ik ga gelijk kijken wat ik erover kan vinden, ben nou erg benieuwd. Ben echt uren in de weer geweest maar niks kunnen vinden. Super!

Groet, Zaagselsnuiver
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Nou de aanhouder wint zaagselsnuiver :)
Dus we hebben waarschijnlijk een nooitgedagt beitel uitgebracht onder zijn naam
We zijn weer een stukkie wijzer :cool:
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
En de firma Tönies in Enschede is pas een jaar of 3 geleden opgehouden onder die naam, ondertussen is dezelfde winkel onderdeel van 'Dozon'. Dit ter completering van dit historisch graafwerk :)
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Goed werk Piet! Dat het bij Nooitgedagt weg komt, verbaast mij niet. Het lijkt er veel op. Ik kende het niet als merk.
 
P

Pel

Guest
Ik heb ook meerdere uren gezocht maar kon ook niets vinden, gelukkig hebben we Piet Groeneweg hier op het forum, die met het antwoord komt, en de bewijsstukken. Hoe het komt weet ik niet, en zaagselsnuiver heeft het waarschijnlijk ook, en wel meerdere mensen, maar als ik iets niet weet dan laat mij dat niet meer los, en blijf ik zoeken, het blijft daar mijn hoofd malen tot ik het gevonden heb, raar hé?:)

Groet Pel.
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Ja, zonder enige twijfel, hulde voor Piet. En eh, Pel, dat is niet raar maar diep tragisch. Ik heb zelfs Marie-José van Ducotools ermee lastig gevallen. In haar vakantie nog wel. Ik hoop niet dat ze last heeft van van dezelfde klachten als wij. Dan heb je toch geen vakantie meer.

Groet, Zaagselsnuiver
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Ik heb ook meerdere uren gezocht maar kon ook niets vinden, gelukkig hebben we Piet Groeneweg hier op het forum, die met het antwoord komt, en de bewijsstukken. Hoe het komt weet ik niet, en zaagselsnuiver heeft het waarschijnlijk ook, en wel meerdere mensen, maar als ik iets niet weet dan laat mij dat niet meer los, en blijf ik zoeken, het blijft daar mijn hoofd malen tot ik het gevonden heb, raar hé?:)

Groet Pel.

Dat heet 'last van het houtvirus' hebben Pel. Komt op beperkte schaal voor in Nederland.
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Laatst een timmermanskist opgeduikeld die ik wilde hebben vanwege de zagen die erbij zaten. Daarover in mijn volgende stukkie. Dat wordt zwaardere kost want behalve info over herkomst van de zagen ook enkele "ethische" dilemma's. Maar ik loop vooruit op de zaken. In die kist zat behalve die zagen en handboren ook een allerschattigst schroevendraaiertje van het merk Fernhurst, Made in England. Op internet weinig over te vinden helaas. Het is zo'n oud gevalletje met een palletje erop dat 3 standen heeft en je in staat stelt linksom (uitdraaien), rechtsom (indraaien), en het mechanisme uit te zetten.
IMG_20170620_150207.jpg

Probleem is dat "het bit", de schroevendraaier zelf dus zo bot en afgerond is dat er geen schroef meer mee is te hanteren. We hebben het hier over ouderwetse schroeven met een groef, het soort dat beschaafde mensen niet eens overwegen aan te raken met een schroefaccuboor.

IMG_20170620_150107.jpg

Uiteraard ga ik het ding slijpen zodat hij weer bruikbaar is, maar is er iemand die onderstaand soort "bitjes" nog heeft liggen in wellicht andere breedtes? Dan kan ik ook de grotere, ouderwetse schroeven met dit charmante geval te lijf. Dus een oproep aan allen: duikel je gereedschap op en kijk voor de Zaagselsnuiver even of iets dergelijks in je collectie zit en laat me even weten wat je er voor hebben wilt.

IMG_20170620_020226.jpg

Groet, Zaagselsnuiver
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Iedere keer neem ik me het voor. Ik koop geen zagen meer. En toch stink ik er iedere keer weer in. Als ik in een kringloop ben en toch weer een zaag zie kan ik het niet laten. Ik zal per zaag maar een post maken anders wordt het helemaal onoverzichtelijk. Ik zal per zaag mijn vragen, overwegingen en dilemma's ventileren, graag uw commentaar, advies en ethische overwegingen.

nummer 1: Sandvik no. 270

IMG_20170620_011610.jpg

Hij is 26" 9T en erg uniek. Veel gezocht op internet maar er eigenlijk geen aangetroffen die een handvat heeft met dezelfde rijkelijke decoratie.

IMG_20170620_012124.jpg

Zowel het handvat als het zaagblad zouden schoner kunnen worden gemaakt maar ik durf me er niet aan te wagen op dit moment omdat ik nog niet het gevoel heb dat ik genoeg kennis daarvoor heb. Ik moet er niet aan denken dat ik het zou verpesten door een domme fout.

IMG_20170620_012229.jpg

Ik heb het zaagblad ontvet met wasbenzine en met staalwol licht behandeld om oppervlakkig roest te verwijderen. Maar deze zaag is beslist niet optimaal opgeslagen door de vorige eigenaar. Desondanks is de ets op het zaagblad nog redelijk zichtbaar.

IMG_20170620_145148.jpg

IMG_20170620_145031.jpg

Ik vind de zaag prachtig, hij is uniek maar toch heb ik hem op Marktplaats gezet. Er moet immers nog gereedschap worden aangeschaft dat ik wél echt nodig zal hebben als ik naar Hongarije verhuis. Maar pijn doet het wel...

Groet, Zaagselsnuiver
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Volgende zaag: durf ik eigenlijk niet te zeggen. Ik heb al eerder een zaag met een graanhalm decoratie getoond geloof ik, maar deze heeft ook een "medaillon" die ik niet kan plaatsen.

IMG_20170619_231618.jpg

Het zaagblad is orgineel en hoort zeker bij het handvat, er is niet in geboord. De medaillon kan ik niet terugvinden op internet en toont een hamer en beitel met daaromheen de tekst "registered trademark". Een ets is niet te zien op het zaagblad denk ik, ik durf tenminste niet "verder te gaan" met schoonmaken. Ook een tpi aanduiding kan ik niet vinden maar per 2,5 cm zijn er 6 tanden. De bovenzijde van het zaagblad vertoond over de volle lengte een ongeveer 6 mm brede strook die smaller lijkt te zijn dan de rest van het zaagblad. Tevens vertoont het zaagblad een soort "knik" waarna het smaller wordt.

IMG_20170619_231554.jpg

IMG_20170620_165224.jpg

IMG_20170620_165301.jpg

Als iemand me meer kan vertellen over deze zaag, graag. Ik overweeg ook deze zaag te verkopen maar wil graag ook jullie mening of ik dat eigenlijk niet beter op dit forum kan doen tegen opbod of dat via de gewone marktplaats of Ebay zou moeten doen. Ik wil vooral niet de indruk wekken een handelaar te zijn, verre van dat. Tis gewoon een beetje uit de klauw gelopen, je zoekt gericht naar bepaald gereedschap dat je nog niet hebt en er zit vaak "bijvangst" bij die je niet echt nodig hebt. Daar wil je dan vanaf en dan wordt je vaak gewoon door handelaren gebeld en mensen die je mailtjes sturen met een bod, maar dat niet openbaar via de site willen doen. Ze overbieden de hoogste bieder zonder dat die de kans krijgt om mee te bieden wat ik niet eerlijk vind.Laatst bijvoorbeeld een set Nooitgedacht steekbeitels met slagvaste rode handvatten te koop gezet en echt platgebeld door handelaren die het verdomden om netjes openbaar te bieden.

IMG_20170618_142825.jpg
Uiteindelijk de set verkocht voor 25 euro minder dan een handelaar bood, maar wel aan een vent met een onderhoudsbedrijf die ze gewoon nodig had en bereid was er 100 kilometer voor te rijden.

Maar ik dwaal af. Even eten maken voor moeders, daarna de volgende zaag....

Groet, Zaagselsnuiver
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Dit is een Sandvik professionele zaag de nr 275, naar ik meen. Hele goede en fijne zagen die veel door timmerlieden werd gebruikt. Bijzonder is dat het handvat nog een traditionele vorm heeft. Deze zagen zag ik voor het eerst in 1975 (maar daarvoor waren ze er ook al) en toen hadden de handvatten deze vorm al niet meer. Denk toch wel dat deze zaag meer dan 40 jaar oud is, zo niet 50 jaar.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
De zaag oogt als een Atkins, maar de medaillon is niet van Atkins. Hij is door het gebruik gewoon 'op', door het vele vijlen (slijpen) van de zaag. Veel oude timmerlieden hadden zo'n zaag. Ze kochten vlak voor hun pensioen geen nieuwe meer en werkten dan met dit 'oude beestje'. Sommigen gebruikten het ook wel voor wat schrobzaagwerk.
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Volgende exemplaar is een Knowles & co, geproduceerd in Sheffield, maar met Duits staal.

IMG_20170619_234037.jpg

Hier heb ik nog helemaal niets aan gedaan omdat hij zogenaamde "split nuts" van koper heeft en ik eerst eens moet achterhalen hoe ik die los zou kunnen krijgen zonder ze te beschadigen. Deze zaag lijkt te zijn gemaakt voor VD B & Co, een Nederlands handelshuis Van den Berg en Co. en inplaats van Cast Steel staat er German Steel. En dat in Sheffield.

IMG_20170619_234113.jpg

Zaag heeft 12 tpi

IMG_20170619_234147.jpg

Op bovenstaande foto is ook te zien dat de "split nuts" aan deze zijde van de zaag eigenlijk koperen schijfjes zijn met een getapt gat met aan beide zijdes van het gat een gleuf. Er is dus gereedschap nodig wat ik niet in huis heb om deze zaag uit elkaar te halen en in zijn oude glorie te herstellen.

Groet, Zaagselsnuiver
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Zagen met split nuts dateren volgens mij van voor ongeveer 1930, denk ik. De vorm van het handvat duidt daar ook op. Kan best nog wel eens veel ouder zijn hoor. Verder ken ik het merk niet.
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Nog een Knowles & Co. en wederom via Van den Berg en Co. aan de man gebracht in Nederland.

IMG_20170619_233650.jpg

Ander type handvat, wederom de split nuts, 13 tpi, maar Cast Steel ipv German Steel.

IMG_20170619_233722.jpg

Hier ontbreekt echter een zijde van een split nut. Afgebroken. Ook heeft/had deze zaag een ander soort splitnut, de gleuf is meer een wigvorm in plaats van een gleuf.

IMG_20170619_233752.jpg

Wat te doen? Gewoon nieuwere en bij Baptist verkrijgbare "zaagmoeren" of hoe ze ook heten erin zetten is natuurlijk mogelijk maar "voelt raar".

Groet, Zaagselsnuiver
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.