Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

P

Pel

Guest
@zaagselsnuiver
Ben benieuwd of iemand het merk van deze beitel kan achterhalen want ik heb op diverse sites gezocht naar dit merk en niks gevonden
Ik heb een steekbeitel van dit merk en de kwaliteit spat er van af
Morgen zal ik een foto plaatsen want die van mij is een stuk duidelijker

Pine en zaagselsnuiver, op deze site staan de meeste fabrikanten met hun merktekens op, ilk heb even gezocht maar je moet er toch de tijd voor nemen.

http://alte-beitel.de/marken_allg.html

Groet Pel.
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Pine, ben erg benieuwd naar de foto van je beitel en het logo. Pogingen om met mijn foto's via Google afbeeldingen te zoeken liepen op niets uit maar misschien met dat ik met jouw foto verder kom. Wat betreft het restaureren: welke houtsoort moet ik zien op te duiken en klopt het dat de metalen ringen roodgloeiend om het hout moeten worden gezet zoals dat vroeger bij wagenwielen werd gedaan? Zodat na afkoelen en dus krimpen van het metaal het loei vast zit. Gaarne tips hoe ik dit moet gaan aanpakken dus. Ik ben immers maar een newbie en alles gaat met vallen en opstaan.

Groet, Zaagselsnuiver
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.768
738
Enschede, Twente
Wat betreft het restaureren: welke houtsoort moet ik zien op te duiken en klopt het dat de metalen ringen roodgloeiend om het hout moeten worden gezet zoals dat vroeger bij wagenwielen werd gedaan?

Wat goed werkt is het hout rondom kloppen met een hamer, dan de ring erom en het geheel even in warm water dompelen zodat de houtvezels weer hun originele vorm herwinnen en de ring zit vast.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
hierbij mijn logo van dit merk
IMG_7324.jpgIMG_7325.jpg

mijn beitel is een steekbeitel en van palmhout gemaakt
de beitel van jouw kan je restaureren met steenbeuk of azijnhout maar een stuk beuken zou ook al goed zijn
de ringen zet ik erop zoals je hem zelf al beschreef door het verhitten van de ring en dan af te koelen
de methode van bert lijkt me ook een goede optie of een combinatie van de twee
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
P_20170617_115123.jpg
P_20170617_115105.jpg
Teruggevonden in een doos, de buitenste twee zijn van Nooitgedagt, de middelste ?
De brede korte beitel heb ik vroeger regelmatig gebruikt om grote gaten op te steken, de hakbeitels eigenlijk nooit.
Alle drie samengesteld uit 2 soorten staal, opgelegd dus.
De initialen die erin staan zijn van mijn opa.

Excuus voor de wazige foto's.
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Beste Pine,
ik heb me suf geGoogled maar mijn zoektocht heeft helaas niets opgeleverd. Als ik het logo zo bekijk zie ik een kroontje, een hoofdletter V, een hoofdletter R en een symbooltje dat of een "&" zou kunnen zijn, maar me toch ook aan een notenschriftsymbooltje qua muziek doet denken. Daarbij komt nog dat er ook nog een "M" zou kunnen worden gezien daar waar de R en V elkaar overlappen.

Bij het googlen op afbeelding kan er ook een zoekterm of beschrijving van het gezochte in worden gegeven, dus chisel, beitel en ook de Franse vertaling hiervan, hoewel dat laatste me eigenlijk nogal onwaarschijnlijk leek omdat Frankrijk sinds de revolutie geen koningshuis meer heeft.

Iemand nog suggesties voor een zoekstrategie?

Groet, Zaagselsnuiver
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ja Willem het is een Stanley made in Engeland, er staat ook een nummer in gegraveerd No 144 -10 IN Mk2 wat dat ook moge betekenen, werden hun schaven ook niet genummerd?

Pel ik moet je het antwoord schuldig blijven aangezien ik geen handschaaf van Stanley heb.
Ik heb wel een spookschaafje no 52 van ze en daar staat wel op dat ie in in de USA gemaakt is maar verder geen nummer of zoiets.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
@Zaagselsnuiver
ik was er al bang voor dat we dit merk niet zo snel kunnen achterhalen het enige wat ons rest is te genieten van een mooi stuk gelaagd staal vanuit een tijd dat er nog aandacht was voor kwaliteit en duurzaamheid

@Ronald .L
heb je een betere foto van het logo van de middelste beitel ?
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@Pel, fraai kistje voor de omslag en boren. Ik gebruik ze ook wel, maar ik heb boren met een nogal fijn schroefdraad, die willen niet echt lekker in zacht hout. Hard hout is geen probleem. Ik heb een nieuwe Irwin 8mm boor uit een oude voorraad van fine-tools, die heeft wel een grove schroefdraad en die boort als een tierelier. Laatst nog een setje ongebruikte boren van een onbekend merk gekocht op Marktplaats, ook met grove schroefdraad. Moet ze nog uitproberen, ben benieuwd of het een beetje kwaliteit is.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
hierbij mijn logo van dit merk
mijn beitel is een steekbeitel en van palmhout gemaakt
de beitel van jouw kan je restaureren met steenbeuk of azijnhout maar een stuk beuken zou ook al goed zijn
de ringen zet ik erop zoals je hem zelf al beschreef door het verhitten van de ring en dan af te koelen
de methode van bert lijkt me ook een goede optie of een combinatie van de twee

Dit is een zogenaamde 'Hollandse steekbeitel'. Als het goed is, zit in het palmhouten handvat het hart van de boom opgesloten. Je mocht er niet met de hamer op slaan. Steken met je schouder, daarom wad de bovenkant zo groot en rond. Dat deed minder pijn. Toch zag ik dat verschillende timmerlieden er wel op geslagen hadden en dat konden die handvatten niet goed hebben.
Het staal was opgelegd staal. Het staal aan de achterkant (waar de snede zat) was harder dan aan de voorkant (waar het merkje staat). Omdat er toen alleen geslepen werd op de zandsteen, sleep dat wat sneller weg. Nooitgedagt heeft deze beitels ook vaak gemaakt. Zelf heb ik nog enkele nieuwe exemplaren liggen.
Kwaliteitsproduct hoor. Zuinig op zijn. Het merk kan ik niet thuis brengen.

Naast de Hollandse steekbeitel had je de Zweeds steekbeitel in Nederland. Dat zijn de bekende beitels van Bergh e.d. Daar kon je beperkt wel met een hamer op het houten handvat slaan. Het staal was niet opgelegd.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
@wim56,
Bedankt voor de uitleg ,begrijp ik het goed dat beitels met dit model handvat altijd in nederland zijn gemaakt ?
Het is inderdaad eeuwig zonde dat de handvatten van steekbeitels kapot geslagen worden , nou zie ik bij mijn oude berg beitels dat deze er ook niet goed tegen kunnen en zijn de handvatten vaak tot aan de eerste ring platgeslagen
Dus heb je wat te hakken dan zijn daar hakbeitels voor uitgevonden ! Maar ja ook vandaag zullen heel wat steekbeitels weer klop krijgen van een houten hamer :mad:
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
@wim56,
Bedankt voor de uitleg ,begrijp ik het goed dat beitels met dit model handvat altijd in nederland zijn gemaakt ?
Het is inderdaad eeuwig zonde dat de handvatten van steekbeitels kapot geslagen worden , nou zie ik bij mijn oude berg beitels dat deze er ook niet goed tegen kunnen en zijn de handvatten vaak tot aan de eerste ring platgeslagen
Dus heb je wat te hakken dan zijn daar hakbeitels voor uitgevonden ! Maar ja ook vandaag zullen heel wat steekbeitels weer klop krijgen van een houten hamer :mad:

Dat weet ik niet, maar zo is mij dat geleerd op de LTS en volgens mij staan ze ook zo benoemd in het boek over gereedschappen van Rauwerda. Misschien kunnen onze Belgische vrienden op dit forum hier iets over zeggen? Houten handvatten zijn nooit bedoeld om mee te hakken. Een vriendelijk tikje kan geen kwaad, maar het zijn steekbeitels en geen hakbeitels. Toen rond 1970 er plactic handvatten kwamen veranderde dat, daar kun je wel mee hakken. De verkoop van hakbeitels nam toen ook snel af. Het steken moest je echt leren door met delinkerhand de beitel vast te houden en met de linkerschouder tegen op het handvat te drukken. Als daar nog geen eelt zat, was dat behoorlijk pijnlijk.
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Misschien is er toch nog een klein kansje dat we erachter kunnen komen wie de maker van de beitel is. Na letterlijk uren lang googelen en beitels bekijken op Ebay heb ik een mailtje naar Marie-José van Ducotools geschreven met als bijlage een een foto van het merkteken. Ik kreeg een mailtje terug "dat ze er op terug zou komen". Ze bleek op vakantie te zijn! Shit ik hoop niet dat ze zich toch het hoofd loopt te breken want dan voel ik me wel een beetje schuldig:eek:.

Groet, Zaagselsnuiver
 

wjordan

Actieve deelnemer
Er was een aanvraag over hetzelfde merkteken in het forum van Ambacht en Gereedschap, maar geen antwoord:
http://www.wikitoolia.nl/forum/index.php?action=vthread&forum=8&topic=1089
Ik meen, dat het een Nederlands teken is. Is er geen lijst van Nederlandse beitelmerken of beitelmakers? Is er een bedrijf met de initialen V&R of R&V? Als je een naam hebt, kun je in oude kranten zoeken, bv. op de site van delpher.


Wolfgang
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
hierbij mijn logo van dit merk
Bekijk bijlage 65225Bekijk bijlage 65226

mijn beitel is een steekbeitel en van palmhout gemaakt
de beitel van jouw kan je restaureren met steenbeuk of azijnhout maar een stuk beuken zou ook al goed zijn
de ringen zet ik erop zoals je hem zelf al beschreef door het verhitten van de ring en dan af te koelen
de methode van bert lijkt me ook een goede optie of een combinatie van de twee

Dat is een beitel van Röder en Verbeek.
Het is niet de maker maar een handelaar uit Rotterdam.
Hij had ook filialen in Middelburg, den Haag en Enschede.
De schaven die hij verkocht (ook onder zijn eigen merk) kwamen zover we weten van Nooitgedagt.
Mogelijk dat hij de beitels ook bij Nooitgedagt liet maken.


[h=2][/h]
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.