Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
ik heb toevaliig eindelijk ook de boren zelf gekocht op de lokale antiekmarkt (in die kraam lag heel veel moois.. het was jammer dat ik geen grote spaarpot met geld had :p ) Dus kan eindelijk nu de omslagboor van mijn opa gaan gebruiken.
Voordeel van de omslag boor is dat de accu nooit leeg is :p

Nou, dat hangt er maar net vanaf hoe lang je wacht met lunchen! ;) :p

Van wat ik op YouTube allemaal heb gezien, dan werkt de omslag ja zo goed, zo niet beter, dan een (accu)boormachine. Voornamelijk door beter gevoel en meer controle, dus ik zou zeggen, veel plezier ermee! :D
 
P

Pel

Guest
Zo de boren heb een mooi plekje gekregen, het kistje is van essenhout, tandverbinding, de bodem is van multiplex wat de buurman weg wilde gooien, en het schuifdeksel is van berken triplex. Met het sierlatje zet je de boren klem, het grote boor heb ik klem gezet d.m.v. een schuif latje. Ik weet nog niet of ik het in de olie zet, of ga vernissen? Laats bij de plaatselijke HUBO en pot vernis van 2.5 liter, hier zei hij, neem maar mee voor een tientje want hij verkocht dat merk niet meer. Nou dat was niet tegen dovemans oren gezegd, dus ik denk dat ik het maar ga vernissen want die pot moet ook opraken, niet waar.:)

Groet Pel.

1 borenkistje.jpg

2  borenkistje.jpg

3  borenkistje.jpg

4  borenkistje.jpg
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Als je hem nou 16 keer lakt, gaat de pot vanzelf wel een keer op, maar misschien past er dan geen boor meer in.
Maar een mooi kistje Pel
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Mooi kistje Pel. Ik gebruik die boren nog wel eens. Vooral grote maten zijn veel handiger met de hand dan met de elektrieke boor. Je hebt een waanzinninge hoeveelheid koppel tot je beschikking met de hand, daar kan geen accuboor tegen op! En ik maak ook wel eens wat helemaal met de hand, gewoon omdat het kan!
 
P

Pel

Guest
Bedankt voor de complimenten.
Inderdaad Seek, als je met de hand of met een machine werkt is een wereld van verschil, met de hand heb je het gevoel wat bijvoorbeeld een schroef indraaien kan hebben. Met een machine draai je nog wel eens te diep, of het schroefje breekt. Zo zag ik eens een paar keukenbouwers greepjes op de lades zetten met een accuboormachine, gevolg twee afgebroken schroefjes. Ik zei tegen hem dat hij die beter met de hand vast kon draaien, hij keek mij aan of hij water zag branden, ik weet ook niet of hij wel een schroevendraaier in zijn gereedschapskist had?

Groet Pel.
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Beste allemaal,

ik heb nog een joekel van een beitel liggen die nou niet in te beste staat is en waarvan ik me afvraag of het de moeite is om hem te gaan opknappen. Hij is 4 cm breed, en het handvat is aan gort. Er staat wel een merkteken op maar ik heb geen idee WELK merk.

IMG_20170615_140721.jpg

Het merkteken is maar moeilijk zichtbaar en aangezien ik me moet behelpen met mijn mobieltje...

IMG_20170615_131118.jpg

De beitel bestaat duidelijk uit 2 verschillende staalsoorten. Als iemand iets weet...graag!!

Groet, Zaagselsnuiver
 
P

Pel

Guest
Dat is een hakbeitel of een vermoor beitel, zo te zien heeft hij het e.a meegemaakt, die is het opknappen m.i. zeker waard, nieuw kosten die meer als €100. Het merk van de fabrikant komt mij ergens bekend voor maar het valt me niet in?

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Ja Willem het is een Stanley made in Engeland, er staat ook een nummer in gegraveerd No 144 -10 IN Mk2 wat dat ook moge betekenen, werden hun schaven ook niet genummerd?

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
@Zaagselsnuiver: Deze zal wel uit 2 soorten staal bestaan die opgelegd zijn. Stukje zijkant schoonmaken en je moet het kunnen zien.
Ook goed te gebruiken om grote gaten op te steken.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
@zaagselsnuiver
Ben benieuwd of iemand het merk van deze beitel kan achterhalen want ik heb op diverse sites gezocht naar dit merk en niks gevonden
Ik heb een steekbeitel van dit merk en de kwaliteit spat er van af
Morgen zal ik een foto plaatsen want die van mij is een stuk duidelijker
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.